Erg oranje springstaart ?

Gestart door javanerkelens, februari 27, 2008, 16:15:46 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Ik vond deze springstaart op blauwgrasland en nou fotografeer ik al tijden springstaartjes, maar deze viel meteen op door de oranje kleur!

Ik denk dat hij valt onder de fam. Dicyrtomidae, maar iemand enig idee welke soort dit kan zijn ??

Groetjes Joke
(P.s. hij is niet gefotoshopt  :grin: )
Groet,
Joke (van Erkelens)

thijsdegraaf

#1
Hoi Joke,

Een apart kleurtje.  B)  Ik heb een afbeelding gevonden, die er een beetje bij in de buurt komt.  http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...%3Doff%26sa%3DX
Op de negende rij. Het derde beest. Ik zie alleen geen naam. Wel een leuke site vind ik.
Deze van Robert lijkt er ook wel wat op http://waarneming.nl/foto_details.php?id=288888
Ik zoek nog even verder.
Groetjes, Thijs

javanerkelens

Hoi Thijs,

Wat een enige site met mooi veel springstaartjes...!(zit nu bij mijn favorieten)
Inderdaad staat er ook eentje op die mijn oranje springstaart aardig benaderd.
We wachten nog wel even af...... ;)

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

Arp

CiteerOp de negende rij. Het derde beest.
Ehhhhmm ... hoe breed heb jij je browser venster/beeldscherm staan???  :grin:

Bedoel je deze Dicyrtomina minuta?

CiteerIk zie alleen geen naam.
Volgens is Krister meestal vrij fanatiek met namen ... misschien moet je even naar beneden scrollen, Frans Janssens heeft veel van de springstaartjes op naam gebracht in toegevoegde commentaren  -_-  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

han.endt


Arp

CiteerIk dacht Dicyrtomina ornata.
Zou best kunnen, "mijn" minuta was uitsluitend als vraag welke Thijs bedoeld had. Mag ik trouwens een leuk draadje van Tjeu in herinnering roepen  ^_^  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#6
Hoi allemaal,
Ik was dus weer eens te haastig Arp.  :wacko:  Maar je begreep wel welke ik bedoelde  :grin:
Een interessant draadje. Ik had toen nog niet eens van waarneming gehoord.

Ik had ook naar een foto van Robert verwezen. Dat was ook een ornata. Robert heeft hem op onzeker gezet.

Groet,  Thijs

javanerkelens

Ik heb wel door, dat wordt nog moeilijk (zijn inderdaad meerdere oranje exemplaren) .....
Ik heb inmiddels een mailtje gedaan naar Frans Janssen en dan ben ik benieuwd wat het zal worden!
Maar ik had ook nog niet begrepen dat het patroon van de bovenkant ook erg belangrijk is, dus in het vervolg, ook maar even een foto maken van boven! ;)

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

A_kroon56

Deze springstaart behoort tot de familie Dicyrtomidae (vierde antenneleedje veelkleiner dan het derde leedje). De klauw van de achterpoot ziet er een beetje 'rommelig' uit. Dit komt omdat de klauw door een soort hulsje wordt omgeven. Met dit kenmerk blijven drie soorten over: Dicyrtomina minuta, D. ornata en D. saundersi. Dicyrtomina minuta is geel, zonder opvallende vlekken, die valt dus af. Het verschil tussen D. ornata en D. saundersi is de donkere velk op het achterlijf. Dit kenmerk is niet goed te zien, maar de rand van deze vlek lijkt niet ingekeept. Dit zou wijzen op D. ornata. Ik zou hem wegzetten als een onzekere D. ornata.

Matty Berg
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

javanerkelens

#9
Beste iedereen,

Ik heb inmiddels antwoord gekregen van Frans Janssens.
http://www.geocities.com/~fransjanssens/index.html
Waarvoor hartelijk dank!
En het is een ..... Dicyrtomina ornata. (was al door Han en Matty aangegeven!)

Dan weten we dat ook weer.

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)