Hoofdmenu

Rotganzen

Gestart door Robert Heemskerk, januari 05, 2006, 12:54:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Heemskerk

dag Vogelforum,

Ik twijfel over deze rotganzen.., zijn het gewone Rotganzen of zit er ook een Witbuik tussen(1e winter)?
De flanken zijn over een groot veld licht, hoewel ik geen witte strepen zie achterop de rug..
Zie voor foto's op:
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=465564

groet, Robert heemskerk

Jan Harteman

Toch wel moeilijk te zien zo in zwart-wit. Ik durf het niet precies te zeggen, ze lijken mij toch wel op de Russische (gewone).

laatvlieger

Inderdaad lastig te bepalen zo in zwart wit, subtiele kenmerken vallen dan toch wat weg. Echter de derde foto laat wel 2 ganzen met wel heel veel wit op de flanken zien. Ik denk dat het toch wel eens zou kunnen hoor..
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Jan Harteman

Zijn de foto's allemaal van dezelfde rotganzen op dezelfde lokatie? Of zijn het verschillende vogels?

Guus Peterse

De middelste twee van de vier op de rechterfoto lijken me wel witbuikrotganzen.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

Als ik het zou moeten zeggen dan zou ik zeggen dat de ganzen op de eerste 2 foto´s gewone rotganzen betreffen, dan de 3e foto daar lijken me 2 witbuiken op te staan en op de 4e foto zou de achterste vogel ook heel goed een witbuikrotgans kunnen zijn. Echter zoals ik al eerder aangaf is het moeilijk om te bepelen met deze zwart wit foto´s.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Robert Heemskerk

Ik zal mijn broer er nog eens over vragen, hij heeft er volgens mij nog dia's of kleurenfoto's van.

groet, Robert

JohanvantBosch

Ik sluit me aan bij Guus en Wouter,
Groeten,
JOhan

Robert Heemskerk

#8
Ik heb er nog één in kleur gevonden.
Zie de opvallende hoeveelheid wit op de flanken.

Thijs Fijen

Ja maar daar gaat het niet perse om, maar om de hoeveelheid wit op de BUIK, (niet voor niets WitBUIKrotgans  :P )

CiteerAls ik het zou moeten zeggen dan zou ik zeggen dat de ganzen op de eerste 2 foto´s gewone rotganzen betreffen, dan de 3e foto daar lijken me 2 witbuiken op te staan en op de 4e foto zou de achterste vogel ook heel goed een witbuikrotgans kunnen zijn. Echter zoals ik al eerder aangaf is het moeilijk om te bepelen met deze zwart wit foto´s.

Daar sluit ik me dus ook helemaal bij aan. Al spreek ik mijzelf dus wel tegen  ;)

Thijs
Thijs Fijen

Robert Heemskerk

Het wit loopt meer door volgens mij.., dus over een breder gedeelte van de flanken..

Schoppers

2 witbuiken zo te zien en de rest is rotje

RWester

Het gaat ook om de grootte van de nekring

Weinig wit Witbuik, 'Normaal' wit Gewone, veel wit Zwarte
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Thijs Fijen

CiteerHet gaat ook om de grootte van de nekring

Weinig wit Witbuik, 'Normaal' wit Gewone, veel wit Zwarte
Dat hoeft niet perse, sommige rotganzen hebben opvallend weinig wit in de nek (of juist veel, maar dat zie je minder vaak)

Thijs
Thijs Fijen

RWester

Hallo Thijs,

Je had al begrepen denk ik dat ik genoemd kenmerk bedoel sámen met de overige kenmerken? Immers een Witkopstaartmees met donkere mantel wordt ook een Witkoppige....
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Thijs Fijen

Nee, dat had ik niet begrepen. Maar dan klopt het over het algemeen wel.

Thijs
Thijs Fijen