Omgangsvormen bij (bijzondere) soorten

Gestart door RWester, februari 26, 2008, 00:44:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Guus Peterse

CiteerEn ik denk dat bijna alle vogelaars bij de RPU ook wel een bosuil op het lijstje hebben staan.
Sterker nog, ze waren erbij, die bosuilen, bij de ruigpootuil.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

gerdwichers8

Citeer
CiteerDat mensen vele honderden jaren geleden op die roepende in de woestijn af kwamen
Stond die man daar heerlijk zeldzame woestijnvogels te bekijken, komt die meute op 'm af, weg vogels...
Nee hoor, die was  met sprinkhanen bezig: Die worden bijna nog niet getwiched.
Dat erbij, hij was van dezelfde lichting die al een keer alle dieren twee aan twee van de ondergang redde.

Ik zeg  dat hij de Ivoorsnavel, de Dodo en de Grote Alk op zijn soortenlijst heeft staan :grin: !

Dat getwich is voor mij helemaal niet nodig; in 80 luttele jaren 9400 soorten halen:  Daar kan toch geen rustig mens met enige mogelijkheid van genieten.

Alwin

Ik ben trouwens nog dringend opzoek naar een Kerkuil voor m'n life-list. Is iemand bereid om een goede en scoor-zekere locatie prijs te geven? Kan ik tenminste weer op mn concurrenten in- en uitlopen.

Goede nacht!

(Vogelbescherming heeft overigens een erg leuke actie t.a.v. Telescopen! Ik sta morgen als eerste op de stoep. Hoef ik tenminste niet meer van de paden af om die vogels echt goed te kunnen zien!)
Alwin

Life list  4 54 Roodoogvireo

Zonnekoning

Ik vind het echt triest wat er weer gebeurd!
Het gaat weer nergens over en men beseft niet dat er gewoon sprake is van huisvredebreuk! Een mens is ook maar een beestje!!!
Ik overweeg serieus aangifte te doen bij de AID via Natuur Verstoord en het is goed gedocumenteerd. <_<
Ik ben benieuwd wat zij er van vinden en een "second opnion" is nooit verkeerd...

Dit is :censored: een serieuze discussie om een hobby leuk te kunnen houden! En als je niets zinnigs te zeggen hebt, houdt dan je  :censored: !

Blijf on-topic of ik word echt kwaad (ben ik al)!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

redmar_woudstra

CiteerIk vind het echt triest wat er weer gebeurd!
Het gaat weer nergens over en men beseft niet dat er gewoon sprake is van huisvredebreuk! Een mens is ook maar een beestje!!!
Ik overweeg serieus aangifte te doen bij de AID via Natuur Verstoord en het is goed gedocumenteerd. <_<
Ik ben benieuwd wat zij er van vinden en een "second opnion" is nooit verkeerd...

Dit is :censored: een serieuze discussie om een hobby leuk te kunnen houden! En als je niets zinnigs te zeggen hebt, houdt dan je  :censored: !

Blijf on-topic of ik word echt kwaad (ben ik al)!
Lodewijk Jan,

Hier zeg je het volgende:
CiteerIk heb foto's en videomateriaal gezien, waarbij duidelijk te zien is dat in dit geval wel flitslicht is gebruikt, niet meer en niet minder...
Ik zou het heel storend vinden en kan het eventueel ook wel uitleggen waarom. Alleen is dat een vrij lang verhaal.
Er is op het forum herhaaldelijk gevraagd of dit betrekking had op de Ruigpootuil of op de Dwerguil. Dit heb je nog niet expliciet aangegeven en volgens mij is daardoor wel een misverstand ontstaan.
Dat er geflitst is bij de Dwerguil, is door betrokkenen bevestigd. De foto's die je ziet bij de Ruigpootuil zijn volgens mij in een ander deel van het bos genomen.
Arjen Drost vroeg daarom al het volgende:
CiteerNou ging het in dit geval over het flitsen bij de Ruigpootuil op een plek waar de uil helemaal niet zat. Het lijkt me toch niet dat je daar moeite mee kunt hebben... Of hadden de auto's dan ook zonder licht naar de parkeerplaats moeten rijden?
Mijns inziens kan flitsen naar een vogel nooit goed zijn. Maar doordat je niet echt duidelijk hebt gemaakt (ten minste, voor mij nog niet) of je de RPU of de Dwerguil bedoelt, is er een misverstand ontstaan.

Wat bedoel je precies met huisvredebreuk?
Dat de discussie even ontspoord is? Af en toe een klein kwinkslagje moet kunnen toch?
Het lijkt me niet nodig kwaad te gaan worden, dat is nergens voor nodig.
groet,
Redmar

huysse

CiteerIk ben trouwens nog dringend opzoek naar een Kerkuil voor m'n life-list. Is iemand bereid om een goede en scoor-zekere locatie prijs te geven? Kan ik tenminste weer op mn concurrenten in- en uitlopen.

Goede nacht!

Ik citeer even Arjen Drost:

"Ik denk dat er maar zeeeer weinig twitchers zullen zijn die alleen maar achter anderen aanlopen zonder zelf moeite te doen ook eens een zeldzame vogel te ontdekken."

Die moeite moet kennelijk wel zo gering mogelijk zijn!

groet,
Marijke

jvdlaan

Citeer
Citeer
CiteerDat mensen vele honderden jaren geleden op die roepende in de woestijn af kwamen
Stond die man daar heerlijk zeldzame woestijnvogels te bekijken, komt die meute op 'm af, weg vogels...
Nee hoor, die was  met sprinkhanen bezig: Die worden bijna nog niet getwiched.
Dat erbij, hij was van dezelfde lichting die al een keer alle dieren twee aan twee van de ondergang redde.

Ik zeg  dat hij de Ivoorsnavel, de Dodo en de Grote Alk op zijn soortenlijst heeft staan :grin: !

Dat getwich is voor mij helemaal niet nodig; in 80 luttele jaren 9400 soorten halen:  Daar kan toch geen rustig mens met enige mogelijkheid van genieten.
@Gerd, als je over Hem wilt praten, daar zijn genoeg andere fora voor.

@Marijke, in je postings geef je duidelijk aan niets van het twitch-gebeuren te weten of te begrijpen. Onwil of onkunde?

@Zonnekoning: succes met je aangifte! By the way, het onweer vannacht nog meegekregen?  

huysse

Citeer@Marijke, in je postings geef je duidelijk aan niets van het twitch-gebeuren te weten of te begrijpen. Onwil of onkunde?

Het valt ook niet mee om er iets van te begrijpen!
De "twitchers" spreken elkaar nog al eens tegen.
Er zijn kennelijk nog al wat stromingen!

groet,
Marijke

Zonnekoning

Dat het goed kan gaan is me wel duidelijk, maar dat het fout kan gaan des te meer.
We hebben het hier over een hobby en het is kennelijk moeilijk om een discussie te houden om er verantwoordelijk me om te gaan.
Een fout maken is menselijk en het ontkennen dat het fout is gegaan ook! "Goed praten" heet dat.

Om een ander voorbeeld te geven: Sommige mensen beweren dat pedofelie een hobby is. Ik noem het ziekelijk gedrag en wordt over het algemeen niet getolereerd.

Ik schaam me nu dat ik in het bezit ben van een goede verrekijker en telescoop (beiden Swarovsky) en niet van een van een digitale spiegelreflex met een vette telelens.
Ik mag dan een beetje egocentrisch zijn, maar dit is voor mij een duidelijk geval van sociaal egoïsme en stoor me dat er geen rekening wordt gehouden met een ander (en dat hoeft geen dus  mens te zijn).

Kortom: Ik schaam me mens te zijn en een zinnige discussie (lees constructief) is kennelijk niet mogelijk!

In de andere draadjes heb ik dus niet gereageerd, omdat er niet werd gevraagd om mee te denken hoe het wel moet.
Wat mij betreft mag dit draadje dus ook op slot.
Bedankt voor de frustratie en een paar nachten slecht slapen!  Ik ga wel op zoek naar een andere hobby! :censored:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

Ted van der Knaap

Citeer
Citeer
Citeer
CiteerDat mensen vele honderden jaren geleden op die roepende in de woestijn af kwamen
Stond die man daar heerlijk zeldzame woestijnvogels te bekijken, komt die meute op 'm af, weg vogels...
Nee hoor, die was  met sprinkhanen bezig: Die worden bijna nog niet getwiched.
Dat erbij, hij was van dezelfde lichting die al een keer alle dieren twee aan twee van de ondergang redde.

Ik zeg  dat hij de Ivoorsnavel, de Dodo en de Grote Alk op zijn soortenlijst heeft staan :grin: !

Dat getwich is voor mij helemaal niet nodig; in 80 luttele jaren 9400 soorten halen:  Daar kan toch geen rustig mens met enige mogelijkheid van genieten.
@Gerd, als je over Hem wilt praten, daar zijn genoeg andere fora voor.

@Marijke, in je postings geef je duidelijk aan niets van het twitch-gebeuren te weten of te begrijpen. Onwil of onkunde?

@Zonnekoning: succes met je aangifte! By the way, het onweer vannacht nog meegekregen?
...ik probeer de wereld van de Twitchers een beetje te doorgronden...

maar kom al gauw op deze site    http://www.xs4all.nl/~jnvdlaan/

[/U]Ben geen twitcher dus mag er niet eens opkomen


...dat is makkelijk Jan..  Je/Jullie (twitchers) creëren jullie eigen wereld (zonder toezicht van b.v bestuur/organisatie(ja, DPA, stichting!!)

Zonder inspraak van leden,  het lijkt alsof jij (en evt. nog een paar anderen) bepaald
wat er gebeurd.. en kom je wat tegenstand of kritiek tegen dan pareer je dat met opmerkingen of een sneer en daar ben je dan ook weer van verlost en kan weer vrolijk verder je eigen gang gaan, gesteund door de meeste Twitchers hier op het Forum, die als een blok achter je staan en meelopen want dan behoren ze tenminste ergens bij en voelen ze zich heel wat, wat dat betreft is het toch het wereldje van ONS kent ONS en daar komt niemand/geen verandering tussen.

(Marijke, krijg ik nou van jou een GO Ted GO  :duim: )
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

ArjenDrost †

CiteerDat het goed kan gaan is me wel duidelijk, maar dat het fout kan gaan des te meer.
We hebben het hier over een hobby en het is kennelijk moeilijk om een discussie te houden om er verantwoordelijk me om te gaan.
Een fout maken is menselijk en het ontkennen dat het fout is gegaan ook! "Goed praten" heet dat.
Ik snap je nog steeds niet (maar dat ligt ongetwijfeld aan mij). Volgens mij geeft (bijna) iedereen wel toe dat het bij de Dwerguil niet helemaal gegaan is zoals het zou moeten. Dus probeert niemand dat toch goed te praten? Er was alleen discussie over of de vogel door deze verstoring verjaagd is, maar aangezien we daar toch nooit achter zullen komen is die discussie ook verstomd.

Volgens mij zit het grote verschil tussen de beide uilentwitches in het volgende: De Dwerguil was overdag goed zichtbaar, dus wilde men deze ook goed te zien krijgen. Dit kon zonder begeleiding van SBB (of welke terreinbeherende instantie dan ook), dus kon het makkelijk(er) uit de hand lopen.
De Ruigpootuil was nauwelijks te zien en alleen 's nachts te horen als je het gebied niet in mocht. Dus moest daar wel wat voor geregeld worden met SBB. Omdat er toen dus begeleiding was (en er met boetes gedreigd kon worden) en je de vogel ook prima vanaf het pad kon horen ging het toen wel goed.

Conclusie: bij te verwachte mega twitches in plekken die verstoringsgevoelig zijn (of waar het risico heerst dat men van de paden af gaat) lijkt het me handig om de terreinbeherende instantie te waarschuwen en te kijken of er op een of andere manier toezicht geregeld kan worden.

frankw

aiaiai wat een drama's... Met alle respect hoor, maar hoe kan je in godensnaam slaap tekort krijgen van een vogelforum..

Iedereen: Blijf lekker je eigen ding doen en maak je niet zo druk om anderen zou ik zeggen...

frankw

Citeermaar kom al gauw op deze site    http://www.xs4all.nl/~jnvdlaan/

[/U]Ben geen twitcher dus mag er niet eens opkomen

Dit is een link die Jan zélf heeft gegeven om te laten zien dat er ook vele goede twitchen zijn geweest.. En dan geef je er zo'n draai aan? Dat begrijp ik echt niet..




Pim Wolf

Citeer
Citeermaar kom al gauw op deze site    http://www.xs4all.nl/~jnvdlaan/

[/U]Ben geen twitcher dus mag er niet eens opkomen

Dit is een link die Jan zélf heeft gegeven om te laten zien dat er ook vele goede twitchen zijn geweest.. En dan geef je er zo'n draai aan? Dat begrijp ik echt niet..
De openingsregel van die site van Jan is "This is a twitchers-only homepage"...

Heb ik toch ook weer iets aan al dit geleuter bijgedragen. Het is bijna voorjaar jongens, naar buiten, frisse wind.

groeten, pim

frankw

#194
ja dat heb ik gezien.. maar dan nog.. echt geen reden om een drama van te maken lijkt me :angel:


BTW toen ik 16 was keek ik ook naar pagina's waar boven stond: 18+ only   B)  

Gert Ottens

CiteerIk ben trouwens nog dringend opzoek naar een Kerkuil voor m'n life-list.
Da's hopelijk een grapje... 333 soorten in Nederland en geen Kerkuil?

Maar goed, misschien kun je (voor de verandering) zelf 'es op zoek gaan naar een lifer. Is echt niet zo moeilijk om een Kerkuil te vinden, ook zonder telescoop...

G.

Zonnekoning

CiteerDus probeert niemand dat toch goed te praten? Er was alleen discussie over of de vogel door deze verstoring verjaagd is, maar aangezien we daar toch nooit achter zullen komen is die discussie ook verstomd.
Wat ik dus niet snap is dat niet het te bewijzen valt dat er sprake van verstoring!
Het argument dat de Dwerguil goed te zien was bij daglicht en de Sperweruil niet, doet niet terzake.
In beide gevallen is het niet toegestaan om het gebied na zonsondergang zonder toestemming te betreden.
Voor beide gebieden geldt ook dat het verboden is om iets te verstoren of te beschadigen.
Bij de Dwerguil is dat gebeurd en er wordt nauwlijks gediscussieerd om zo iets in de toekomst te voorkomen.  
Daar erger ik me mateloos aan en het is de bedoeling dat men van fouten leert!
Een volgende keer is er weer een op hol geslagen kudde twitchers (stampede in het engels)!
Dat dat moeilijk te regelen valt, is mij ook wel duidelijk.
Daardoor is gegaan het fout gegaan!
Het is nu de bedoeling om richtlijnen te bedenken om zoiets in de toekomst te voorkomen.
"Omgangsvormen bij (bijzondere) soorten" is een foute benaming van deze discussie.
Het gaat simpelweg om gedrag!
Denken is makkelijk. Nadenken is kennelijk een stuk moeilijker. <_<

Q.E.D!
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

jvdlaan

Over mijn homepage, dat was een opdrachtje van de html-cursus die ik volgde in 1994. Ik kon even niets bedenken qua titel. Maar met de letter A als beginletter zou hij snel worden gevonden door de destijds in gebruik zijnde zoekmachines. het is een voorloper van wat tegenwoordig een weblog heet. Iedere keer als ik een nieuwe soort zag in NL schreef ik een verhaaltje met een foto er bij.

@Lodewijk Jan: er is over de Dwerguil al voldoende gediscussieerd, ook ter plaatse al. Het spijt mij dat ik niet de gehele dag kon blijven, ik zou zeker ter plaatse het gebruik van flitslichten ter discussie hebben gesteld of het lopen buiten de paden.

Bottom-line is dat iedereen zich gewoon aan de reeds opgestelde gedragsregels moet houden en bij twijfel een stapje terugnemen. Dat er sprake is van een stampede is voor jouw rekening, ik kan dat niet onderschrijven.

@Ted, misschien moet je je signatuur wat vaker lezen!

Jan

Ted van der Knaap

CiteerEn om het een keer te herhalen: Als iedereen zich gewoon conformeert aan de gedragsregels van DB, waarneming.nl of BirdPix dan is er niets aan de hand. En bij twijfel, doe een of veel stappen achteruit, blijf lekker op het pad, maak geen lawaai (ook niet applaudiseren!) en kies een bescheiden ringtoon.

Jan,

Jij stelt dat iedereen zich aan regels moet houden...

stel er komt een "once-in-a life-time" twitch voorbij

als ik dan lees dat mensen van hun werk rennen, in de stress raken, de adrenaline uit hun voegen barst, 140 km verderop scheuren.. ..want dit is de enigste soort die ze  nog niet op hun lijstje hebben staan

ben jij nou zo naïef dat je denkt dat ze op hun paadje blijven

Als ik zo'n lijstje (lekker belangrijk!!) zou hebben en er moest er nog 1 op, dan zou ik zelfs een baksteen de boom in gooien om hem maar even 2 sec. te zien,
en ik zou iedereen die om me heen stond helemaal aflikken van geluk

..dat het beest 500m verderop bezweken is aan de stress daar hebben we het maar niet meer over..  MIJN lijstje is compleet   YESSSSSSS!
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

frankw

Ted, ben je wel eens op een twitch geweest? (no offence hoor, pure intresse)

ArjenDrost †

CiteerWat ik dus niet snap is dat niet het te bewijzen valt dat er sprake van verstoring!
Ik zou zeggen, lees mijn bericht nog eens goed. Ik zeg dus juist dat men het er wel over eens is dat er verstoring was, dat de discussie erover ging of de Dwerguil door de verstoring wel/niet verjaagd is. Dat valt niet te bewijzen (of jij moet de Dwerguil sindsdien nog gesproken hebben....)

CiteerHet argument dat de Dwerguil goed te zien was bij daglicht en de Sperweruil niet, doet niet terzake.
In beide gevallen is het niet toegestaan om het gebied na zonsondergang zonder toestemming te betreden.
Klopt, is volgens mij ook niet gebeurd bij de Dwerguil. Was ook weinig zinvol, aangezien iedereen overdag al een goede blik heeft kunnen werpen. Snap deze opmerking dus niet echt. Zeker aangezien niemand het hier over een Sperweruil had...

CiteerBij de Dwerguil is dat gebeurd en er wordt nauwlijks gediscussieerd om zo iets in de toekomst te voorkomen. 
Klopt, omdat er een aantal mensen zijn die erg weinig van twitchen af weten en eigenlijk de hele tijd bezig zijn te melden hoe verderfelijk twitchen wel niet is. Dan krijg je inderdaad niet echt een zinvolle discussie.
Er zijn overigens al wel een aantal bijdragen die wel met zinnige opmerkingen, maar deze worden meestal weer door de "anti-twitchers" half gelezen en dan weer onderuit gehaald.


CiteerEen volgende keer is er weer een op hol geslagen kudde twitchers (stampede in het engels)!
Dat dat moeilijk te regelen valt, is mij ook wel duidelijk.
Daardoor is gegaan het fout gegaan!
Klopt, adrenaline is dan vaak een slechte raadgever. Maar ook dat is al vaker gezegd. En gelukkig blijven er over het algemeen mensen nuchter genoeg om er wel wat van te zeggen (zie bijv. de bijdrage van Jan vd Laan hierboven). Maar die mensen zijn er niet altijd, dus excessen zijn denk ik lastig helemaal uit te bannen.

CiteerDenken is makkelijk. Nadenken is kennelijk een stuk moeilijker.
Goed lezen kennelijk ook...

Ted van der Knaap

Nee.

maar je kunt recht of krom praten, 400 man op 1 dag op dezelfde plek naar boven koekeloerend... ...wie zou zich niet bespied voelen..

1000 man wandelend, fietsend, rennend zou minder verstorend zijn denk ik
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

Thijs Fijen

CiteerNee.

maar je kunt recht of krom praten, 400 man op 1 dag op dezelfde plek naar boven koekeloerend... ...wie zou zich niet bespied voelen..

1000 man wandelend, fietsend, rennend zou minder verstorend zijn denk ik
Denk je. Kun je alleen niet bewijzen.....
Thijs Fijen

Weia

Citeermaar je kunt recht of krom praten, 400 man op 1 dag op dezelfde plek naar boven koekeloerend... ...wie zou zich niet bespied voelen..

1000 man wandelend, fietsend, rennend zou minder verstorend zijn denk ik
Sorry, maar dat is zelf krom praten. Het lijkt me goed als anti-twitchopmerkingen achterwege blijven, want to twitch or not to twitch is een heel andere discussie. Ook het al dan niet begrijpelijk achten van twitchen is niet aan de orde, leuk voor discussie elders. Geldt idemdito voor het verdedigen van twitchen, is hier ook niet nodig.
Het enige waar het om gaat is dat bij massale twitches nog veel minder excessen voorkomen dan nu (helemaal geen exces zou natuurlijk ideaal zijn). Hoe bewerkstellig je dat? Dat is alles. En daar staan al wat opmerkingen over in dit topic. Conclusies daaruit?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

jvdlaan

CiteerNee.

maar je kunt recht of krom praten, 400 man op 1 dag op dezelfde plek naar boven koekeloerend... ...wie zou zich niet bespied voelen..

1000 man wandelend, fietsend, rennend zou minder verstorend zijn denk ik
Ted, bij de meeste - zo niet alle - twitches zijn er nimmer zoveel mensen tegelijk aanwezig. En bij het merendeel van de twitches heeft de betreffende vogel de aanwezige twitchers niet eens gezien of was de vogel niet eens geinteresseerd in de aanwezige mensen.
En nog iets anders, vogels zijn geen watjes. Daar moet je geen pleidooi in lezen dat een vogel dan vogelvrij is, maar je moet ook niet denken dat een vogel ter plekke ineenzakt als hij een mens tegenkomt.

Jan

Zonnekoning

Er wordt nog steeds niet gewerkt aan een oplossing en ik lees voornamelijk dingen die off-topic zijn.
De binnenstad van Deventer is ook eens verbouwd na een voetbalwedstijd terwijl er een braderie gaande was.
En dat is dan weer een incident!

Ik zie dus veel overeenkomsten in beide gevallen en slechts is  één groot verschil!
Een Dwerguil kan vliegen en een braderie niet!

Is het nu echt zo moeilijk om over een serieus onderwerp te praten?
Het wordt hoog tijd dat ook dit draadje op slot gaat.
Ik zie de humor er niet van in hoe ik er over denk wel duidelijk. <_<

CiteerEen aantal op zich interessante topics binnen Waarneming.nl dreigen te verzanden in het onderwerp 'verstoring'.

Om dergelijke topics 'on topic' te houden bij deze een topic over spelregels en omgangsvormen bij het doorgeven en bezoeken van voor meer mensen interessante soorten.

Verstoring is altijd aanwezig. Op welke manier ziet men het vaakst een Bokje? Gebleken is dat het netjes kan gaan, getuige de Ruigpootuil. Het kan ook minder prettig gaan, getuige de Dwerguil.

Maak er geen scheldpartij van, maar geef onderbouwde kritiek. Lees goed wat mensen bedoelen en lees het hele topic voor je een reactie geeft. Dit om herhalingen in dit topic te voorkomen.

Scherpe kritieken mogen zeker gegeven worden. De admins van Waarneming.nl behouden zich in deze wel het recht voor om, na ruggespraak, 'corrigerend' te mogen ingrijpen. Dit is niet om 'agentje' te spelen, alswel om te werken naar een zinvol onderwerp, waar we gezamenlijk in de toekomst wat aan kunnen hebben.

Met hartelijke groet,

Remco Wester
Een leuke hobby dat twichen!!!:censored:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

ArjenDrost †

En dat was weer een off-topic post... Ik heb jou ook nog weinig ontopics zien zeggen om eerlijk te zijn...

Thijs Udo

Er wordt nog steeds niet gewerkt aan een oplossing en ik lees voornamelijk dingen die off-topic zijn.

Gek, als er om de 2 berichten weer wordt geroepen dat twichers alles wat mooi is vernietigen :huh:  

jvdlaan

#208
Tussen de regels door zie ik de volgende voorstellen de boventoon voeren:

1). twitchen dient onmiddellijk per decreet verboden te worden.
2). De bestaande gedragsregels- zoals gepubliceerd op Dutch Birding, Waarneming.nl of Birdpix.nl  zijn afdoende, maar kunnen niet vaak genoeg onder de aandacht worden gebracht.
3). De bestaande regels zijn niet afdoende en er moet op korte termijn een oplossing komen. Voorstel: de Admins van waarneming.nl, het bestuur van Dutch Birding of de admins van BirdPix gaan een dag de hei op en bespreken wat er gedaan kan worden om problemen bij een massa twitch te voorkomen.

Ik ben voor voorstel 2.

ArjenDrost †

Lijkt me inderdaad de beste oplossing.