Omgangsvormen bij (bijzondere) soorten

Gestart door RWester, februari 26, 2008, 00:44:55 AM

Vorige topic - Volgende topic

Steven Wytema

Ik lees bij diverse mensen (onder andere Weia en Lodewijk Jan) gevarieerde hypotheses over wat voor een invloed gebeurtenissen op een vogel zou kunnen hebben. Maar (heb ik al eerder gezegd geloof ik) het is erg moeilijk om aan te tonen in welke mate vogels beinvloed zijn ten opzichte van hun normale dagelijks leven.
De post van Jelmer is misschien een klein beetje overdreven maar geeft mijns inziens wel een veel realistischer (en wetenschappelijker) beeld van het gedrag van een vogel (zo niet het meest realistische).
Die hebben immers dagelijks te maken met tig andere mannetjes en evenzoveel roofvogels/dieren.
Kijk maar eens hoe vaak een groep grutto's oid de lucht in gaat voor niks...zonder schuld van de mens.
Steven Wytema


Zonnekoning

Voor mij is het simpel.
Er is gewoon sprake van verstoring en dat is moeilijk uit te leggen en te bewijzen.

Probeer eens voor te stellen dat jij die Dwerguil was! En hoe zou jij je dan voelen???
In de mensenwereld zijn er voorbeelden met dodelijke afloop en in een bepaald perspectief zijn er grote overeenkomsten!

Probeer het eens gewoon van de andere kant te bekijken. Rollenspel heet dat. <_<  ;)  :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

theomuusse

CiteerVoor mij is het simpel.
Er is gewoon sprake van verstoring en dat is moeilijk uit te leggen en te bewijzen.

Probeer eens voor te stellen dat jij die Dwerguil was! En hoe zou jij je dan voelen???
In de mensenwereld zijn er voorbeelden met dodelijke afloop en in een bepaald perspectief zijn er grote overeenkomsten!

Probeer het eens gewoon van de andere kant te bekijken. Rollenspel heet dat. <_<  ;)  :lol:
Okee, de Dwerguil is verstoord.
Maar waar wil je nu naar toe?
We kunnen allemaal voor onszelf denken en we weten allemaal zelf wanneer iets niet kan.
Maar waar gaat dit betoog nu heen?
Wat hebben we geleerd na deze 100en replies?
Theo

Zonnekoning

CiteerMaar waar wil je nu naar toe?
Dat men na gaat denken over hoe het beter kan, en moet!
De volgorde is erg belangrijk!
Het is niet mijn hobby en dat moeten jullie collectief zelf uitzoeken.
Terugkoppeling heet dat.
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

RWester

Zo doet men het dus (soms?) in Engeland

http://www.uk400clubonline.co.uk/rare-bird-alert-feb-2008/

Hoeft niet persé naar een kerk, maar een ander doel zou ook kunnen....
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


redmar_woudstra

CiteerZo doet men het dus (soms?) in Engeland

http://www.uk400clubonline.co.uk/rare-bird-alert-feb-2008/

Hoeft niet persé naar een kerk, maar een ander doel zou ook kunnen....
In Engeland houden ze soms zeldzaamheden ook gewoon stil (ik weet iig een Roodkeelnachtegaal en n Pacifische Parelduiker). Maar goed, donaties vind ik n aardig alternatief. Maar wat mij betreft dan wel voor de terreinbeheerder (of indien afwezig, een logisch ander natuurbeschermend doel. M.I. is een link met de natuur wel vereist, wat heeft een oude kerk immers te maken met de vogel? Of zit de vogel in die oude kerk? Dan kan ik het me wel weer voorstellen...)
groet,
Redmar

RWester

Ha Redmar,

Ik weet ook niet wat een kerk er mee van doen heeft, mar ik vond het idee wel interessant...
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jaap Denee

#157
CiteerProbeer eens voor te stellen dat jij die Dwerguil was! En hoe zou jij je dan voelen???
Lodewijk Jan, je punt is nu wel duidelijk. Je bedoelingen zijn ook goed, maar waar je zegt zelf niet tegen drukte te kunnen, maak je hier de meeste drukte. Probeer je eens voor te stellen dat je ons bent, verdikke...  ;)

Dat twitchen houd je toch niet tegen, maar als sommigen braaf de genoemde gedragsregeltjes in hun dashboard-kastje leggen, de rest zich er aan houdt en we ook nog een beetje sociale controle uitoefenen tijdens die twitch moet het best lukken om het goed te laten verlopen. We hebben al zo vaak bewezen dat het prima kan. Daarnaast denk ik dat het melden van de gedragsregels op vogellijn en forum keer op keer kan bijdragen aan het naleven ervan. Sommigen van ons blijken nieuw in het twitchen, anderen hardleers, maar met herhaling van de les moet het toch lukken. Wat je niet wilt is dat twitchers gefrustreerd thuis moet blijven... stel je eens voor wat dat voor sociaal maatschappelijk drama gaat worden. Voor je het weet zijn we allemaal patiënt.

@ Remco: als jij met het zakje rondgaat: mijn euro heb je. Doe er wat zinnigs mee...  (:angel:  :angel:  :angel:  bestaan niet)
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

lexie

CiteerDat twitchen houd je toch niet tegen

Gewoon niet meer de juiste lokatie doorgeven, probleem opgelost!!! :duim:  
Lex Vermeend

redmar_woudstra

CiteerHa Redmar,

Ik weet ook niet wat een kerk er mee van doen heeft, mar ik vond het idee wel interessant...
Het is dat ik niet veel met kerken heb, maar het idee vind ik ook wel aardig! Bij de Ruigpootuil-twitch lijkt met me duidelijk dat SBB een belangrijke, onmisbare rol gespeeld heeft. Daar was beloning best mogelijk geweest (ik bedoel dit niet als n verwijt/suggestie richting de organisatoren: als die er niet waren geweest, was er waarschijnlijk niet eens een Ruigpootuil gevonden!). Maar ik weet niet of het toen gebeurd is, maar ik heb wel eens wat gehoord over geld richting de Beijum nadat het grasveldje door de Haakbek-twitch was vertrapt. Ook dat vind ik een prima initiatief. M.i. behandel je "vijand" met respect en je krijgt er vanzelf wat voor terug!
groet,
Redmar

Jaap Denee

Citeer
CiteerDat twitchen houd je toch niet tegen

Gewoon niet meer de juiste lokatie doorgeven, probleem opgelost!!! :duim:
Je realiseert je blijkbaar niet dat de meeste zeldzaamheden door twitchers zelf gevonden worden...
Jaap Denee

www.pbase.com/jaapdenee

Weia

CiteerIk lees bij diverse mensen (onder andere Weia en Lodewijk Jan) gevarieerde hypotheses over wat voor een invloed gebeurtenissen op een vogel zou kunnen hebben.
Wacht, dan ben ik niet duidelijk geweest. Ik gaf alleen alternatieve hypotheses in reactie op mijns inziens te stellige conclusies dat een vogel niet verstoord was. In de discussies zijn er zowel stellige meningen over dat een vogel verstoord is als dat de vogel niet verstoord zal zijn, maar beide lijken me te stellig. We weten ongeveer niks. Er is een grijs gebied tussen waar verstoordheid begint en waar een vogel daadwerkelijk verjaagd wordt, je kunt dan de grens opzoeken vlak tegen de verjaging aan, maar ik zou ervoor willen pleiten om juist de andere kant op te redeneren. Bij het opzoeken van de verjaaggrens geef je de stelling 'er is geen verstoring' het voordeel van de twijfel, in het andere geval geef je de stelling het nadeel van de twijfel. Vanuit dat laatste kwam mijn pleidooi om 100% van de tijd op de paden te blijven, niet te voeren, te flitsen, te tapen en dergelijke. Dan weet je meteen vrij zeker dat je het ook voor andere waarnemers prettig houdt.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Ted van der Knaap

#162
CiteerJe realiseert je blijkbaar niet dat de meeste zeldzaamheden door twitchers zelf gevonden worden...
. ..en als deze zeldzaamheden NIET gevonden worden...  Vergaat dan de wereld???

Denk dat de natuur op zich hééél wat sterker en krachtiger is en weet hoe het zich moet gedragen dan mensen die opgesloten zitten in hun eigen ego's...

....kijk eens naar dit topic...

het gaat al 6 pagina's over en weer en gaat alleen maar over (niet)twitchen en verstoren e.d...  ...en wat ik frapant vind is dat het een vaste groep is die steeds maar weer op elkaar reageert.

..zoals jullie inmiddels wel begrepen hebben ben ik wars van EMK's = Ego's, Macht en Kliekvorming en dat lijkt hier toch steeds aan de hand te ziijn..

Heb aan het begin van dit topic een voorstel gedaan om een Bond van Twitchers op te richten, een groep van gelijkgestemden die zich organiseren, bij elkaar komen om e.e.a in goede banen te leiden (gek dat er maar 1 persoon door zelf ook eens logisch na te gaan denken tot eenzelfde conclusie kwam)

Is er iemand/meerderen tussen de (Niet)Twitchers die die handschoen op willen pakken, heen en weer blijven kijven tussen voor -en tegenTwitchers leid niet tot een oplossing

wat zou wel tot een oplossing kunnen leiden...

-leg dit eens voor tijdens een ledenvergadering van de DBA
-als er (bestuurs)leden dit lezen, zet het als extra agendapunt op de volgende vergadering en ga eens brainstormen
- zorg ervoor dat Twitchers en niet-Twitchers 2 aparte doelgroepen worden in het beleid (nu is het zo dat wie de grootste bek heeft (sorry, weet geen ander woord)  bepaald wat voor richting het uit gaat)
-maak regels en statuten, een vertegenwoordiger van de twitchers en een van de niet-twitchers in het bestuur die ideeen/oplossingen aandragen die zij weer van hun leden aangedragen krijgen (democratie)
-ook op Waarneming.nl zou je het topic vogels in 3-en kunnen doen. Vogels algemeen, vogels (twitch), vogels (niet-twitch)
dit zou veel strijd kunnen voorkomen ,tot welke doelgroep je geroepen voelt daar ga je de discussie mee aan.. ..het zal ook veel meer reageerders trekken, veel mensen durven zich niet in een discussie te mengen omdat ze bang zijn voor het verbale geweld (door onderscheid te maken voorkom je dat )


Misschien is er iemand onder de Twitchers/Niet Twitchers (met ervaring!) die zich geroepen voelt?
(of iemand van de DPA, Birdpix...!?!??of wat voor org. dan ook)

..coördineren en structureren lijkt mij in het belang van iedereen die de natuur een warm hart toedraagt!!!...
groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

redmar_woudstra

Citeer. ..en als deze zeldzaamheden NIET gevonden worden...  Vergaat dan de wereld???
Ik denk het niet... Maar wat is er erg aan om zeldzaamheden te ontdekken? Is dat erger dan algemene soorten ontdekken ofzo?

Citeer
Denk dat de natuur op zich hééél wat sterker en krachtiger is en weet hoe het zich moet gedragen dan mensen die opgesloten zitten in hun eigen ego's...

....kijk eens naar dit topic...

het gaat al 6 pagina's over en weer en gaat alleen maar over (niet)twitchen en verstoren e.d...  ...en wat ik frapant vind is dat het een vaste groep is die steeds maar weer op elkaar reageert.

..zoals jullie inmiddels wel begrepen hebben ben ik wars van EMK's = Ego's, Macht en Kliekvorming en dat lijkt hier toch steeds aan de hand te ziijn..

Heb aan het begin van dit topic een voorstel gedaan om een Bond van Twitchers op te richten, een groep van gelijkgestemden die zich organiseren, bij elkaar komen om e.e.a in goede banen te leiden (gek dat er maar 1 persoon door zelf ook eens logisch na te gaan denken tot eenzelfde conclusie kwam)

Is er iemand/meerderen tussen de (Niet)Twitchers die die handschoen op willen pakken, heen en weer blijven kijven tussen voor -en tegenTwitchers leid niet tot een oplossing

wat zou wel tot een oplossing kunnen leiden...

-leg dit eens voor tijdens een ledenvergadering van de DBA
-als er (bestuurs)leden dit lezen, zet het als extra agendapunt op de volgende vergadering en ga eens brainstormen
- zorg ervoor dat Twitchers en niet-Twitchers 2 aparte doelgroepen worden in het beleid (nu is het zo dat wie de grootste bek (sorry, weet geen ander woord) heeft bepaald wat voor richting het uit gaat)
-maak regels en statuten, een vertegenwoordiger van de twitchers en een van de niet-twitchers in het bestuur die ideeen/oplossingen aandragen die zij weer van hun leden aangedragen krijgen (democratie)
-ook op Waarneming.nl zou je het topic vogels in 3-en kunnen doen. Vogels algemeen, vogels (twitch), vogels (niet-twitch)
dit zou veel strijd kunnen voorkomen ,tot welke doelgroep je geroepen voelt daar ga je de discussie mee aan.. ..het zal ook veel meer reageerders trekken, veel mensen durven zich niet in een discussie te mengen omdat ze bang zijn voor het verbale geweld (door onderscheid te maken voorkom je dat )


Misschien is er iemand onder de Twitchers/Niet Twitchers (met ervaring!) die zich geroepen voelt?
(of iemand van de DPA, Birdpix...!?!??of wat voor org. dan ook)

..coördineren en structureren lijkt mij in het belang van iedereen die de natuur een warm hart toedraagt!!!...

Je bent misschien wars van Ego's, maar zelf heb je er toch echt ook één. Geeft verder niets, iedereen heeft dat in zekere zin (ik zeker). Maar je hebt inderdaad een voorstel gedaan, kennelijk vind niemand verder op dit forum dat een zinvol idee dus helaas is het een stille dood gestorven. Je hebt ondanks een wars van Ego's wel de neiging jezelf en je ideëen nogal te herhalen. Toen Peter van Wetter een vergelijkbaar topic maakte, reageerde je nogal gepikeerd. Een krenking van jouw ego misschien?

Wat je idee over het forum betreft, dat lijkt me niet nodig. Waarom wil je mensen zo graag in hokje stoppen? Er is door twitchers, vogelaars etc. al genoeg aangegeven dat iemand niet alleen twitcht. Een twitcher kan ook trektellen, inventariseren, ringen, natuur beheren etc.etc. Still learning toch? Als je nu een twitch-topic niet wil lezen, doe dat dan lekker niet. Jij voelt je duidelijk niet aangetrokken tot twitchers, toch ga je de discussie telkens weer aan. Doe je dat niet als het forum opgedeeld is?
Wat dat verbale geweld betreft: dat valt toch reuze mee? Het blijft over het algemeen toch heel netjes? Discussies worden soms wel pittig, maar dat mag. Dat toont tevens de betrokkenheid, lijkt me. En hoe zie je dat dit verbale geweld verandert door het forum op te splitsen? Weet je of er mensen zijn die niet durven te reageren? Waarom zouden ze niet durven? De kans dat mensen het niet met je eens zijn, is aanwezig. Als je daar bang voor bent, moet je niet gaan discussieëren. Maar er zijn genoeg die desondanks gewoon durven te posten, ook als ze qua mening in de minderheid zijn (ik noem een Bram ter Keurs).

Wat die grote bek betreft: volgens mij spreekt iedereen op dit forum namens zichzelf (admins uitgezonderd op sommige punten). Niemand hier is woordvoerder van twitchers, vogelaars, trektellers etc. Heb je enig idee hoe het binnen de DBA en waarneming.nl werkt? Volgens mij niet. Hoe kan je daar dan uitspraken over doen?
groet,
Redmar

Weia

Wat mij betreft geen goed idee om een twitchersbond op te richten. Ten eerste niet omdat die er al is (DBA), ten tweede niet omdat ik geen wezenlijk verschil zie tussen twitchers en anderen. Gedragsregels zijn er allang, het enige is dat in de praktijk soms nog wat te verbeteren valt. Gewoon doen (dat wil zeggen: minder doen, meer laten).
Ik twitch niet, maar vind het prima tot vermakelijk, ik kijk graag op de dba-site en zeg dit allemaal op persoonlijke titel (want geen vogeladmin). Groeten!
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Guus Peterse

En daarbij is het natuurlijk ook nog zo dat zaken als het al dan niet verstoord worden / zijn van dwerguilen, blauwstaarten etc. door twitchers, ook niet-twitchers aangaan. Die zullen (terecht) willen meepraten (en doen dat ook) in discussies over gedrag van twitchers. Splitsen lijkt me dus niet alleen zinloos, maar zelfs ongewenst.
Nog los van de vraag of twichers dan niet ook zichzelf in tweeën (of meer) moeten opsplitsen en persoonlijk ben ik dat niet van plan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

Citeerleg dit eens voor tijdens een ledenvergadering van de DBA
-als er (bestuurs)leden dit lezen, zet het als extra agendapunt op de volgende vergadering en ga eens brainstormen
- zorg ervoor dat Twitchers en niet-Twitchers 2 aparte doelgroepen worden in het beleid (nu is het zo dat wie de grootste bek (sorry, weet geen ander woord) heeft bepaald wat voor richting het uit gaat)
-maak regels en statuten, een vertegenwoordiger van de twitchers en een van de niet-twitchers in het bestuur die ideeen/oplossingen aandragen die zij weer van hun leden aangedragen krijgen (democratie)

Dag Ted,

Ik toch bang dat je de bekende roepende in de woestijn bent.  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

huysse

DBA is volgens Wikipedia een stichting en heeft dus helemaal geen leden en ook geen ledenvergadering.

groet,
Marijke

jvdlaan

#168
Ted, Dutch Birding als in 1979 opgericht. In 1980 of iets eerder werd het een stichting, om niet door een vreemde mogendheid te worden overgenomen (er was destijds heel veel weerstand tegen de DBA).
De term was toen overigens niet twitcher maar soortenjager. Toen een geuzennaam: "zijn jullie een soortenjager","Ja..." antwoordde ik. Wat volgde was doodse stilte. Hier zat een soortenjager. In rilling voer door het veld, een soortenjager, een...een...aanhanger van Beëlzebub, een infidel!..."moeders houdt uw dochters binnen..er lopen soortenjagers op de dijk!!". Klokken gingen luiden, dijken werden doorgestoken en ophaalbruggen gingen omhoog. Barre tijden!

Zo ging dat dus een paar jaar, echt waar, ik was er bij! Daarna werd het rustig. Tegenstanders van de DBA zagen dat het allemaal wel mee viel en schroomden niet om ook af en toe een soortje mee te pikken (bv Koningseider in de winter van 1981-1982).

Wat je nu dus voorstelt, is al vaker een keer besproken en voorgesteld. Maar ach, als je het verleden niet kent, dan ben je gedoemd die te herhalen.

En om het een keer te herhalen: Als iedereen zich gewoon conformeert aan de gedragsregels van DB, waarneming.nl of BirdPix dan is er niets aan de hand. En bij twijfel, doe een of veel stappen achteruit, blijf lekker op het pad, maak geen lawaai (ook niet applaudiseren!) en kies een bescheiden ringtoon.

En nu gaan ik mijn zoon Bob onder de douche zetten!

Jan

gerdwichers8

#169
Citeer

Dag Ted,

Ik toch bang dat je de bekende roepende in de woestijn bent.
Daar kwamen anders 2000 jaren geleden meer mensen op af dan op welke twich  ook.

Zou er zoveel getwiched worden als een ieder van ons vogels in overvloed zou zien? Of de rijkdom zou inzien van hetgeen wat er nog over is?
Ik voel me best rijk als ik s'avonds of s'nachts alleen het bos in stap en aan het eind van de nacht 4 Bosuilen, 1 Kerkuil, 1 Steenuil en 2 Ransuilen gevonden heb.
Maar ja, nu moet ik noodgedwongen denken dat al die mensen s'nachts helemaal niet alleen het bos indurven: Dan maar met 100 het bos in!
Dat laatste is deels een kwinkslag, maar ik vraag me wel af wat de meerwaarde is een Dwerg-of Ruigpootuil te willen zien terwijl een persoon nog nooit een Bosuil in z'n uppie heeft willen doen.

Dat mensen vele honderden jaren geleden op die roepende in de woestijn af kwamen gaf wel aan dat een deel van de mensen hun ware situatie heel goed door hadden.
Wat heb het voor zin om zeldzaamheden zo enorm op te blazen  en op te kloppen dat het aantal waarnemeningen op 1 individu op slag vervierhondervoudigd?
Moet die zeldzaamheid het dan voor eigen rekening nemen  een meute van 100en copyrights te voorzien?
Schep je zo niet een enorm gebrek aan realiteit in je beleving?
Naar mijn mening en ervaring ontkent dat de ware problematiek die twichers en niet-twichers alike elke dag ondervinden: De oorspronkelijke ecosystemen zijn zwaar bedreigd en doodordinaire vogels worden gloepens zeldzaam.

2000 Grutto's op de slaapplaats in 1984 naar 3 in 2007.

gerdwichers8

Ze waren oranje en ze zijn oranje maar is oranje niet onder!

duck

Hoi Jan,
Dat van dat applaudiseren ga je niet menen hé, dat dat weleens gebeurt is tijdens een twitch en wat betreft ringtoon, kun je beter de telefoon helemaal uitschakelen. :duim:  
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

redmar_woudstra

Gerd,

Wat je zegt is zeker grotendeels waar. Maar het wil niet zeggen dat een twitcher niet blij is, als die zoveel uilen gehoord heeft! En ik denk dat bijna alle vogelaars bij de RPU ook wel een bosuil op het lijstje (oei, verfoeilijk twitcherswoord ;) ) hebben staan. Ook een twitcher is ooit begonnen bij een Koolmees.
Wat je zegt over beleving, twitchen en dergelijke, blijft jouw mening. Zoals al eerder aangegeven is: het gaat hier niet om het al dan niet twitchen. Laat iedereen toch lekker doen wat hij wil! Het is kennelijk er moeilijk om de twitcher de "twitcher" te laten. Ik vind dat je gelijk hebt dat bijvoorbeeld bij een twitch van een Ruigpootuil of Dwerguil dat je goed moet oppassen met verstoring. Of je met een twitch een gebrek aan realiteit van je beleving schept, lijkt me van persoon tot persoon verschillen. Voor jouw zou dat wel zo zijn, blijkbaar.

Wat dat roepen in de woestijn betreft: volgens mij slaat dat op de suggesties van Ted vd Knaap ten aanzien van de DBA en een eventuele Twitchersbond. Jan vd Laan is er al uitgebreid op ingegaan, maar dat lijkt me een typisch geval van de klok en de klepel. Misschien is jouw vergelijking met die andere man in de woestijn nog niet zo gek gevonden trouwens: twitchen is een levensovertuiging. Ik ben atheïst, maar ik zou niet willen proberen christenen, moslims, joden, hindoes etc. te overtuigen van mijn gelijk. Misschien dat je dat bij twitchers ook niet moet willen. Daar geloof je in, of niet. Geloof me, je bekeert hier geen twitcher mee! Die bekeren alleen zichzelf...
groet,
Redmar

duck

Hoi Redmar,
In je vorige bericht zei je nog dat iedereen op dit forum namens zichzelf sprak, maar nu betrap ik je erop dat je namens alle twitchers praat en notabene nog wel over het geloof. :P  
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

redmar_woudstra

CiteerHoi Redmar,
In je vorige bericht zei je nog dat iedereen op dit forum namens zichzelf sprak, maar nu betrap ik je erop dat je namens alle twitchers praat en notabene nog wel over het geloof. :P
Oei ;)

Laat ik t dan zo krom zeggen: ik spreek namens mijzelf over twitchers. Die mogen me corrigeren als ik t fout heb, dit is hoe ik het twitchen zie. En ik heb twitchersbloed in me, dus laat ik het dan maar zien als hoe ik t zie.

Lul ik me er zo een beetje uit?  ^_^  
groet,
Redmar

Weia

CiteerWat heb het voor zin om zeldzaamheden zo enorm op te blazen  en op te kloppen dat het aantal waarnemeningen op 1 individu op slag vervierhondervoudigd?
Wat is dat nou voor opmerking. Er wordt niks opgeklopt, als iets zeldzaam is is het zeldzaam en dat wordt als dusdanig vermeld, zegt niets over wat er verder gevonden wordt, zegt ook niets over belangstelling voor het bijhouden van de huismussen in je wijk.  
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

CiteerDat mensen vele honderden jaren geleden op die roepende in de woestijn af kwamen
Stond die man daar heerlijk zeldzame woestijnvogels te bekijken, komt die meute op 'm af, weg vogels...
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

redmar_woudstra

Citeer
CiteerDat mensen vele honderden jaren geleden op die roepende in de woestijn af kwamen
Stond die man daar heerlijk zeldzame woestijnvogels te bekijken, komt die meute op 'm af, weg vogels...
:lol:  
groet,
Redmar

duck

Oh dus daar komt die roepie roepie vogel vandaan  :whistle:  
groet,
Marcel Hoogendoorn. @natuurweblog

natuurlijkjacobswoude

Edwin Russer

CiteerSchep je zo niet een enorm gebrek aan realiteit in je beleving?

Nee hoor, ik geniet er nog steeds zoveel van als pakweg 25 jaar geleden.

Alleen als ik tot inkeer kom :rolleyes: Maar het is net een soort verslaving. Knap lastig daar vanaf te komen.

En ik geniet ook van een groep van ong. 80 IJslandse Grutto's in een vrij toegankelijk aangelegd natuurgebiedje bij Botshol/Waverveen in de provincie Utrecht. Daarbij enige verstoring van andere vogeltjes voor lief genomen omdat ik perse die IJslanders beter wilde zien om zeker te zijn van de determinatie. En dit is echt geen alledaagse soort, in zulke aantallen, in deze hoek van de provincie.

CiteerWat dat roepen in de woestijn betreft: volgens mij slaat dat op de suggesties van Ted vd Knaap ten aanzien van de DBA en een eventuele Twitchersbond. Jan vd Laan is er al uitgebreid op ingegaan, maar dat lijkt me een typisch geval van de klok en de klepel. Misschien is jouw vergelijking met die andere man in de woestijn nog niet zo gek gevonden trouwens: twitchen is een levensovertuiging. Ik ben atheïst, maar ik zou niet willen proberen christenen, moslims, joden, hindoes etc. te overtuigen van mijn gelijk. Misschien dat je dat bij twitchers ook niet moet willen. Daar geloof je in, of niet. Geloof me, je bekeert hier geen twitcher mee! Die bekeren alleen zichzelf...

En hier ging het mij dus om :)

Trouwens,

Bosuil heeft bij mij in de buurt een slaapplaats in een soort huisje in een eendenkooi bij Tienhoven. Grappig om te zien en deze vogel zit er al echt jaren, zag 'm al zo'n 25 jaar geleden. Gaat van generatie naar generatie en het blijven fraaie beestjes.
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2