geen idee ==> waarsch. Cryptolaemus montrouzieri

Gestart door P. Kuijper, juli 31, 2018, 19:21:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

P. Kuijper

Dit zag ik in een vlindertuin, is dit iets dat is meegekomen met een tropische plant oid?

https://waarneming.nl/waarneming/view/161135957
onzeker Insect (overig) onbekend - Insecta indet. gezien op 2018-07-31 Luttelgeest - Luttelgeestervaart e.o.
Foto's:
Met vr. groet,
P. Kuijper

P. Kuijper

Misschien de larve van een kever (scymnus)?
Met vr. groet,
P. Kuijper

gbeersma

Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Arp

In een vlindertuin zo goed als zeker Cryptolaemus ... een volgroeide larve daarvan is ook heel veel groter dan van onze inheemse Scymninae
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

P. Kuijper

Deze was inderdaad fors. Hoe kan ik deze het beste wegschrijven?
Met vr. groet,
P. Kuijper

gbeersma

De vraag is of een uitheemse soort die in een vlindertuin aangetroffen wordt wel op waarneming.nl thuishoort.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Leon Olsthoorn

Cryptolaemus montrouzieri wordt gebruikt voor de biologische bestrijding van wolluizen. Dat zou bij de vlindertuin wel nagevraagd kunnen worden.
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

Arp

Citaat van: gbeersma op augustus 03, 2018, 12:20:30 PM
De vraag is of een uitheemse soort die in een vlindertuin aangetroffen wordt wel op waarneming.nl thuishoort.
Daar is discussie over mogelijk. "Gehouden dieren" - dus de olifant in de dierentuin, de tropische vlinder in de vlindertuin, maar dus ook beesten die voor wat voor doel dan ook bewust worden uitgezet (in kassen etc. al dan niet recreatief) zouden volgens mij eigenlijk niet ingevoerd moeten worden. Het wordt anders als ze ontsnappen en buiten worden aangetroffen, zoals bijvoorbeeld deze Rodolia - dan invoeren als exoot en escape.

Dat gezegd, heb ik al een uitzondering gemaakt  :angel: zie deze discussie:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=388651.0

Zelf heb ik ook platen van Cryptolaemus uit een orchideeënkas, dus in het kader van het hierboven genoemde "project" zou ik die ook eens in kunnen voeren (c.q. de soort activeren voor Nederland).

Het blijft m.i. absoluut "oneigenlijk" gebruik van waarneming, maar als we er een functie aan toe kunnen kennen ... tjanouja ...

Exotische beesten die "per ongeluk" in Nederlandse tropische kassen terecht zijn gekomen staan wel gewoon op de Nederlandse soortenlijst - dat is o.a. het geval met een aantal pissebedden en miljoenpoten e.d.  Daartussen zitten ook soorten die wereldwijd tot nu toe _alleen_ uit Europese tropische kassen bekend zijn. Zulke gevallen negeren zou dus gelijk staan met het ontkennen van het bestaan van de soort. Dat gaan we niet doen :)

Zelf probeer ik in Nederland ook dit soort "kassoorten" in kaart te brengen en in het verlengde daarvan "voelt" het niet heel raar om lieveheersbeestjes uit kassen ook te documenteren, maar het is strikt genomen wel wat anders(!)

Als "men" er zeer op tegen is om deze soorten op wrn te documenteren (tenzij ontsnapt en "in het wild" waargenomen) dan kan ik daarmee leven, maar voor de hobby vind ik het wel leuk om het wel te doen. Maar dat zet natuurlijk wel de deur open voor al die tropische vlinders en olifanten  :angel: :-X :police: O0
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

P. Kuijper

Citaat van: Arp op augustus 03, 2018, 15:41:25 PM
Citaat van: gbeersma op augustus 03, 2018, 12:20:30 PM
De vraag is of een uitheemse soort die in een vlindertuin aangetroffen wordt wel op waarneming.nl thuishoort.
Daar is discussie over mogelijk. "Gehouden dieren" - dus de olifant in de dierentuin, de tropische vlinder in de vlindertuin, maar dus ook beesten die voor wat voor doel dan ook bewust worden uitgezet (in kassen etc. al dan niet recreatief) zouden volgens mij eigenlijk niet ingevoerd moeten worden. Het wordt anders als ze ontsnappen en buiten worden aangetroffen, zoals bijvoorbeeld deze Rodolia - dan invoeren als exoot en escape.
Deze lijkt me dan een nazaat van een bewust uitgezette soort en daarmee te vallen in dezelfde sfeer als olifanten. Ik heb de waarneming verwijderd. Mocht ik een ontsnapt exemplaar buiten de vlindertuin aantreffen, bijvoorbeeld in het volkstuintje van Arp, dan registreer ik m wel.
Met vr. groet,
P. Kuijper

Leon Olsthoorn

Is dat niet wat kort door de bocht? Ik snap je gedachtengang, maar in dit geval weet je helemaal niet of de dieren bewust geintroduceerd zijn. Dat had nog wel nagevraagd kunnen worden
Jag gillar blommor, jag gillar träd, jag gillar naturen som den är!

jan cuppen

Die worden daar zeker uitgezet net als de Chilocorus nigritus.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

P. Kuijper

Citaat van: Leon Olsthoorn op augustus 03, 2018, 21:00:41 PM
Is dat niet wat kort door de bocht? Ik snap je gedachtengang, maar in dit geval weet je helemaal niet of de dieren bewust geintroduceerd zijn. Dat had nog wel nagevraagd kunnen worden
Ik heb de vlindertuin gemaild maar geen reactie gekregen. Verwijderen was misschien wat kort door de bocht Leon, maar ik had even geen zin in een discussie over het nut van een registratie. Ik heb m toch maar weer teruggezet. Kan de soortnaam 'Cryptolaemus montrouzieri' worden geactiveerd Arp? Dan zal ik deze als zodanig vastleggen en dan als 'ontsnapt'. Komt m.i. het dichtst in de buurt.
Met vr. groet,
P. Kuijper

jan cuppen

Zo lang ie in de orchideeëntuin zit is ie niet ontsnapt. Het is nog steeds een tijger in een kooi.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

P. Kuijper

Citaat van: jan cuppen op augustus 10, 2018, 12:53:41 PM
Zo lang ie in de orchideeëntuin zit is ie niet ontsnapt. Het is nog steeds een tijger in een kooi.
Uiteraard, maar dat komt m.i. het dichtst in de buurt.

Ik heb toch nog een leuke reactie van de Orchideeënhoeve ontvangen: het gaat inderdaad om Cryptolaemus, ingezet voor de bestrijding van wolluis e.d.
Met vr. groet,
P. Kuijper