Hoofdmenu

Vogelquiz is klaar

Gestart door apache007, februari 25, 2008, 20:09:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mark Zevenbergen

#30
YEP, leuke quiz....en leuke site ook trouwens...

Hopelijk pikt de jeugd het goed op. Misschien kun je er meteen een linkje bij maken "Gedragsregels tijdens het vogels kijken"  ;)  (al krijgen sommige leerlingen de "normale" gedragsregels al niet eens onder de knie)

groet Mark

PS beetje jammer dat ik niet binnen 3 minuten 40 soorten kon herkennen... Ik deed er 3 minuut 14 over... (maar wel allemaal goed gelukkig)

apache007

CiteerPS beetje jammer dat ik niet binnen 3 minuten 40 soorten kon herkennen... Ik deed er 3 minuut 14 over... (maar wel allemaal goed gelukkig)
Haha, gelukkig is het niet zo dat er een Pole Position te vergeven is... :lol:

Gedragsregels is inderdaad een zeer goede. Is er iemand die een kant-en-klaar stuk tekst wil aanleveren met die regels? Dan verwerk ik dat binnen de site.
mvg,
Niels


VWG De Hop

If I could hear the greatest sound
the silence of forest in the early morning
just interrupted and up valued by the lonely call of a bird I would answer

Treppins

CiteerJa, uhhhh?? Synoniemen------

Vogeluhhhh
Gevederde vleugels
Vrije vogels
Vroege vogels
Non metallic birds
Flying out loud
Vlieg er 's uit
Vlieg erin
Vlieg op
Natuurlijke vleugels
Vleugels in Nederland
Gevogel
(S)naveltje kijken (m'n grijze roodstaart beet me net in m'n neus; inspiratie!)
Blik op de veren
Vleugelen

En zo kan ik nog wel ff doorgaan. :P

Als je serieus overweegt om de naam te veranderen, hoor ik het graag :wub:

Groeten, Helen
haha
vo·ge·len (onovergankelijk werkwoord; vogelde, heeft gevogeld)
1 (informeel) vrijen, geslachtsgemeenschap hebben

en dan als synoniem vlieg erin. XD


Groeten,
Imre Snippert

Treppins

beste niels,

is deze site ook beschikbaar voor andere mensen of had je hier bepaalde plannen mee. Ik heb namelijk iemand die op een basisschool werkt en die dit waarschijnlijkwe lerg interressant vind.

mijn vraag aan jou is dan ook of deze site vrij beschikbaar voor iedereen wordt?

Ik hoor graag nog van je.
Groeten,
Imre Snippert

Jan Harteman

Citeeris deze site ook beschikbaar voor andere mensen of had je hier bepaalde plannen mee. Ik heb namelijk iemand die op een basisschool werkt en die dit waarschijnlijkwe lerg interressant vind.
Ik vraag me af voor welke leeftijd / welk niveau leerlingen deze quiz/lessen bedoelt zijn.
Ik werk  op een cursuscentrum voor dierverzorging waar we veel studenten uit het MBO over de vloer krijgen. Als ik zie hoeveel moeite zij soms hebben bij rassen/soortenkennis van dieren (waaronder vogels), dan denk ik dat deze vogelquiz wel erg hoog gegrepen is voor het basisonderwijs.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar de evaluatie :)

Iolaire

Leuke quiz! Geweldig initiatief.

En de quiz-review werkt snel dus het vinden van foute antwoorden is zo gebeurd.

Goed opgezet hoor! Mijn complimenten.

Met vriendelijke groeten,

Willem Boomkens

HansJWG

#36
Zojuist vogelkijkend kind van bijna 7 laten doen.
(Kan pas lezen)

zwakke plekken in de quiz; ganzen en meeuwen



score 82,5%  (330 punten)




Had gisteren zelf ook geen 100% maar 97,5%  
Groet, Hans

apache007

Citeermijn vraag aan jou is dan ook of deze site vrij beschikbaar voor iedereen wordt?
De site staat online en is beschikbaar voor iedereen. De site is niet-commercieel en dient ook zo gebruikt te worden.

Overigens denk ik dat voor het basisonderwijs de 75 soorten iets teveel is. Wellicht dat ik daarvoor een opzet kan maken waarbij maar 30 vogels gevraagd worden? In principe maar een kleine moeite (=middagje werk  :P ) voor mij.

Niveau voor deze digiquiz vind ik zelf zelfs lastig in te schatten. Ik denk dat sowieso aan VMBO3+ moet worden gedacht. En terwijl ik dit schrijf besef ik dat het maken van een opzet met daarin 30 vogels die geleerd moeten worden helemaal niet zo'n slecht idee is. Dan kan in 2 stappen geleerd worden (eerst 30 vogels leren, en later nog 45 extra (wat de 75 soorten dan maakt)).


Is er overigens iemand die een kopje voor de gedragsregels tijdens vogels kijken zou willen schrijven voor de site?
mvg,
Niels


VWG De Hop

If I could hear the greatest sound
the silence of forest in the early morning
just interrupted and up valued by the lonely call of a bird I would answer

DanielS

Hij is goed gelukt!! erg leuk gedaan en bedacht!  :wub:

een ding: het lettertype bij ''vogel vaktermen''is een beetje klein.. :P

ps:


na de 1ste keer :) niet slecht voor een 14 jarige B)  
Daniel

apache007

Citeerna de 1ste keer :) niet slecht voor een 14 jarige B)
Nou kijk, dat zit dus helemaal goed :) Gefeliciteerd!
mvg,
Niels


VWG De Hop

If I could hear the greatest sound
the silence of forest in the early morning
just interrupted and up valued by the lonely call of a bird I would answer

DanielS

Citeer
Citeerna de 1ste keer :) niet slecht voor een 14 jarige B)
Nou kijk, dat zit dus helemaal goed :) Gefeliciteerd!
dankje  ^_^  
Daniel

Treppins

Ok bedankt voor je antwoord.

Ik vind je quiz dan ook erg leuk opgezet en vind het een goed initiatief.


:duim:  
Groeten,
Imre Snippert

evertdirks

Leuke quiz en een leuke opzet.
Ik moet nog oefenen met mijn meeuwen. :lol:
gelukkig heb ik nix met die :censored: vogels.

B) evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

Rinie van Reenen

Citeer2) Ik zou graag achteraf willen weten welke soorten ik fout had, zonder alle foto's langs te hoeven
Leuke quiz. Duidelijk niet voor gevordere vogelaars, maar ik kan me voorstellen dat het voor een schoolklas prima gaat (al moeten ze deze vogels dan wel net geleerd hebben).

Leon, als je gewoon zorgt dat je alles goed hebt, hoef je ook niet te weten welke je fout gedaan hebt!

Dat 'wiulp' stond bij de vraag waar je een Grutto zag (in de buurt van vraag 20-25).

Twee tips:
- Mogelijk zou het goed zijn, om bij de lijst met soorten niet alleen bovenaan te zetten 'zie waarneming.nl, soortenbank.nl, wikipedia.nl', maar eenvoudigweg een link te plaatsen naar de betreffende subpagina (vanaf de vogelnaam doorklikken naar de pagina met relevante informatie: Jan-van-gent), zodat de leerlingen de site dus ook kunnen gebruiken om deze soorten te leren.
- Misschien is het een optie, dat je op de docentpagina de docent de mogelijkheid geeft om (1) het aantal te leren vogelsoorten aan te klikken (met één muisklik kan hij dan de leerlingen de soortenlijst en de quiz met 30 of 50 of 75 soorten te leren) en (2) het minimale aantal goede antwoorden te laten bepalen.

Groet, Rinie van Reenen

Zonnekoning

Ik had je al gecomplimenteerd in het andere draadje. :duim:
Ik heb de site verder getest en heb er weinig aan te merken.
Dat een vogelsoort meerdere keren in een quiz kan voorkomen, vind ik niet storend maar juist goed.
Het is bij mij niet voorgekomen dat 2x dezelfde foto langs kwam.
De vragen vind ik erg makkelijk, maar ik behoor niet tot de doelgroep. B)
Misschien een idee om een keer moeilijkere niveaus in te bouwen...

Aan het eind de quiz werk bij mij het knopje 'Einde' niet. Ik hoor wel een klik, maar er gebeurt niets.
Kan aan OSX liggen.
Het knopje 'Printen' vind ik ook een beetje onduidelijk. Er verschijnt dan netjes een nieuwe tabblad van mijn browser, maar ik moet zelf de computer vertellen (cmnd+p) om het uit te printen.
Dat had ik niet verwacht.

Voor de rest een top-site! :duim:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

GijsB

Ik heb nog 1 opmerking over de quiz.
het is toch bedoeld als toets, dan is het misschien handig om waneer het getoetst wordt er voor te zorgen dat de leerlingen de quiz maar 1 keer kunnen doen. Anders kunnen ze het zo vaak overnieuw doen totdat ze een 10 hebben :rolleyes:  
Gijs

Imperator

CiteerIk heb nog 1 opmerking over de quiz.
het is toch bedoeld als toets, dan is het misschien handig om waneer het getoetst wordt er voor te zorgen dat de leerlingen de quiz maar 1 keer kunnen doen. Anders kunnen ze het zo vaak overnieuw doen totdat ze een 10 hebben :rolleyes:
daar leren ze nou juist van... leren is herhalen ;)  
vriendelijke groet,

Trees

Gerard Troost

jeuh 100% ;)

Ik had ook een paar dubbele Grote Zilver, Staartmees en Bijeneter. Nu nog wat zeldzaam spul er tussen en dan de tekst "gefeliciteerd, u mag nu lid van DBA worden."

Gr
G
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

Zonnekoning

Ik heb de soortenlijst bekeken en daar zit in ieder geval één fout in.

Kwikstaarten noem je Piepers en dat klopt niet.
De groep Piepers/Kwikstaarten kan wel, maar dan zou je bv Graspieper en/of Boompieper moeten toevoegen, of ze gewoon Kwikstaarten noemen. :rolleyes:

De Blauwe Kiekendief zou ik vervangen voor de Bruine. Die is veel algemener en lijkt meer op o.a. een Buizerd. ;)

Ik zou nog wel een paar soorten kunnen noemen (o.a. Tureluur als tegenhanger van Grutto), maar het moet wel een beetje leuk blijven. :lol:  
Groeten, Lodewijk Jan Coté,
IVN/KNNV Zwolle, VRS De Kooi,
Verzorgingshuis Zandhove.

apache007

#49
Ik had het al eerder gevraagd, maar ik breng het nogmaals onder de aandacht.
Is er iemand die een lijstje gedragsregels zou kunnen tikken voor wanneer mensen (scholieren - pubers - beginners) vogelen?
Hoeft niet uitgebreid, maar gewoon een paar basisdingen waar kids aan zouden moeten denken. Mogen ook de voor de hand liggende dingen zijn.
Dan wil ik dit namelijk graag op de site toevoegen!
mvg,
Niels


VWG De Hop

If I could hear the greatest sound
the silence of forest in the early morning
just interrupted and up valued by the lonely call of a bird I would answer

ArjenDrost †

Een leuke quiz. Misschien ga ik hem ook wel eens in de klas gebruiken. Zou het niet mogelijk zijn om de tijd ook in de score op te nemen? Dan zou je er nog iets meer een wedstrijdje in de klas van kunnen maken (ik zie me hier zelf niet zo snel een cijfer voor geven).

apache007

CiteerEen leuke quiz. Misschien ga ik hem ook wel eens in de klas gebruiken. Zou het niet mogelijk zijn om de tijd ook in de score op te nemen? Dan zou je er nog iets meer een wedstrijdje in de klas van kunnen maken (ik zie me hier zelf niet zo snel een cijfer voor geven).
Helaas, tijd opnemen is niet mogelijk, dan zou je (als docent) moeten langslopen en van elke leerling de tijd moeten noteren (primitieve oplossing, maar helaas niet anders).
Vandaag maar eens bezig met het ontwikkelen van de overige quizzen met daarin 30 en 50 opgenomen vogels. Toch ziek thuis, dus wat kun je dan nog anders doen :P
mvg,
Niels


VWG De Hop

If I could hear the greatest sound
the silence of forest in the early morning
just interrupted and up valued by the lonely call of a bird I would answer

J&L

Hoi Niels,

Mooie site :duim:
En wat een mooie foto's! :P  

marcel123

CiteerIs er iemand die een lijstje gedragsregels zou kunnen tikken voor wanneer mensen (scholieren - pubers - beginners) vogelen?
voorzetje

http://waarneming.nl/gedragsregels.php

Tinok

Hoi Niels,

Wat is de kwis super leuk geworden. Was voor ons als toch niet meer beginnende vogelaars wel nog even zweten mn de roofvogels en de meeuwen. Nog even oefenen dus voor ons.
Nog een vraagje waarom heet de knop verzenden en niet gewoon OK wat normaal is voor een bevestigingsknop? Verzenden is meer een woord dat je gebruikt voor een formulier oid. En is het ook mogelijk de enter te gebruiken ipv er steeds met de muis heen te moeten? Of zit dat niet in het programma waarin je het gemaakt hebt?


Nogmaals echt super ik ga hem naar vrienden sturen die in het onderwijs zitten zodat ze hem ook gaan gebruiken in de klas.

groetjes Tinok
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Tinok

Oh en ook veel leuker dan de kwis op soortenbank.nl want daar liggen de antwoorden veel te ver uitelkaar en zijn het ook hele bijzondere soorten die je niet vaak zal tegenkomen in het wild. Dus nogmaals complimenten!
Ook voor de rest van de site die ik nu bekeken heb.
groeten Tinok
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Jord

Heel leuk, Niels!

Over een paar jaar zal ik de quiz zeker laten maken door mijn zoontje (nu twee jaar).

Groeten,
Jord
Jord Ingenbleek

www.waarneminghoorn.nl

redmar_woudstra

CiteerOh en ook veel leuker dan de kwis op soortenbank.nl want daar liggen de antwoorden veel te ver uitelkaar en zijn het ook hele bijzondere soorten die je niet vaak zal tegenkomen in het wild. Dus nogmaals complimenten!
Ook voor de rest van de site die ik nu bekeken heb.
groeten Tinok
Als je daar de makkelijke versie doet, is het inderdaad schandalig, zo ver liggen die antwoorden uit een. Om te lachen, plaatje van een Dwerguil. Andere antwoordmogelijkheden: Zwarte Roodstaart, Citroenkanarie en Kuifeend.  :lol:

Verder ziet de quiz er leuk uit Niels!
groet,
Redmar

apache007

CiteerNog een vraagje waarom heet de knop verzenden en niet gewoon OK wat normaal is voor een bevestigingsknop? Verzenden is meer een woord dat je gebruikt voor een formulier oid. En is het ook mogelijk de enter te gebruiken ipv er steeds met de muis heen te moeten? Of zit dat niet in het programma waarin je het gemaakt hebt?
Goede vraag, ik heb een tijdje terug de engelse taal snel omgevormd naar de Nederlandse taal, inderdaad is Volgende of OK meer op zijn plaats, ook dat zal ik aanpassen bij de volgende versie.
Bedankt voor de complimenten, doet mij goed dat het werk ook gewaardeerd wordt!  
mvg,
Niels


VWG De Hop

If I could hear the greatest sound
the silence of forest in the early morning
just interrupted and up valued by the lonely call of a bird I would answer

apache007

Wederom hallo allemaal,

De halve top2000 vanaf de pc geluisterd, een paar dagen bezig geweest  en eindelijk is hij er weer.
Flink aangepast, taalfouten eruit, opzet iets anders. De quiz nu met 30, 50 of de originele 75 vogelsoorten. Een paar plaatjes extra toegevoegd.

http://www.vogeleninhetonderwijs.tk/

Graag tips/comments/opmerkingen/aanmerkingen/kritiek/feedback!  :lol:

Thnx in advance!
mvg,
Niels


VWG De Hop

If I could hear the greatest sound
the silence of forest in the early morning
just interrupted and up valued by the lonely call of a bird I would answer