Prooirest slechtvalk

Gestart door OJGoreng, juli 31, 2018, 00:26:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

OJGoreng

Hoi,
Vandaag trof ik deze veertjes in een clustertje aan tussen de prooiresten (en een ruiveer) van de slechtvalk(en) van de Mondriaantoren bij het Amstelstation in Amsterdam. Eerste indruk was iets eendachtigs, maar met featherbase kom ik er niet uit. Heeft iemand een suggestie? Schaal is in cm.

Bij voorbaat dank,
Zainal
---

Het betreft deze waarneming
https://adam.waarneming.nl/waarneming/view/160729658
onzeker Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2018-07-30 Amsterdam - De Omval / Amstelstation / Mondriaantoren
Foto's:


Met vriendelijke groet, Zainal

stevenschoevaart

#1
Het zal wel vreemd klinken maar dit lijkt qua tekening, kleur en formaat heel erg veel op de dekveren van Bronskopeend zoals afgebeeld op pagina 175 in Kolbe, H. (2016): Nestfedern und Dünen der Entenvögel. Bl. Naumann-Mus. Köthen, Sonderheft 2016.

Steven Schoevaart
Steven Schoevaart

OJGoreng

#2
Heh, dat lijkt er inderdaad verdacht veel op, al lijkt de rand van de veer wel anders. Zou wel een hoogst merkwaardige prooi zijn zo rond het Amstelstation, al vliegt en zwemt er natuurlijk wel een hoop verwilderd exotisch waterwild rond in de regio. Ik heb de waarneming (onder voorbehoud) aangepast, dank!
Met vriendelijke groet, Zainal

gerdwichers8

Het geeft de richting aan waar we in zoeken moeten: n.m.l. een eend. Tot daar aan toe is de suggestie praktisch goed. De veer wijkt echter te zeer af om specifiek van Bronskopeend te spreken.

OJGoreng

Ik heb 'm maar even op "een onbekend" gezet, dat lijkt inderdaad de verstandiger optie. Benieuwd of de werkelijke soort uiteindelijk nog te achterhalen valt.
Met vriendelijke groet, Zainal