zwarte reiger

Gestart door hansp1, juli 28, 2018, 10:37:54 AM

Vorige topic - Volgende topic

hansp1

Onlangs zag ik deze reiger tussen Roosendaal en Rucphen (Noord-Brabant). Is dit nu een melanistische Blauwe Reiger of Grote Zilverreiger en zijn dergelijke vogels al vaker gezien in Nederland?

Rob Koelman

In ieder geval graag de waarneming invoeren!
Met vriendelijke groet, Rob

jeroenverburg

Hallo Hans,

Ik zie dat dit je eerste bericht op het forum is. Rob bedoelt dat dit forum slechts het discussiegedeelte is van https://waarneming.nl
Daar kun je waarnemingen invoeren, en dan desgewenst bespreken op dit forum. Moet je nog wel even ook daar een account maken, je forum-account werkt daar niet.

Ik heb zelf nog nooit zo'n reiger gezien, heel apart. Lijkt me een kleurafwijking van een blauwe reiger, maar er komen vast andere reacties van mensen die er meer van weten.

Mosmanneke

Misschien kwam zijn moeder een Zwarte Ooievaar tegen.
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Menno

Het lijkt mij een blauwe reiger maar zo zwart heb ik ze nog nooit gezien. Wel deels melanistisch.
Maar is deze vogel niet heel erg smerig (olie o.i.d.) i.p.v. melanistisch? Ik vind deze er niet erg fris uitzien.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

hans parlevliet

Citaat van: Menno op juli 28, 2018, 18:03:57 PM
Het lijkt mij een blauwe reiger maar zo zwart heb ik ze nog nooit gezien. Wel deels melanistisch.
Maar is deze vogel niet heel erg smerig (olie o.i.d.) i.p.v. melanistisch? Ik vind deze er niet erg fris uitzien.
Ik heb geen idee, maar vervuiling lijkt me niet aan de orde ondanks dat de vogel er niet heel erg fit bijstaat.
mvg
Hans

HPM

Het lijkt mij een ontsnapte Zwarte reiger.
Herman van der Meer

Roy Schroor

Een Egretta ardesiaca? Lijkt me niet, daar kloppen o.a. formaat, ondersnavel en iriskleur niet voor. Het lijkt mij ook een Blauwe reiger die of melanistisch is of een emmer inkt over zich heen gekregen heeft.

Een hybride (bijvoorbeeld met Zwarte ooievaar) is het in ieder geval niet.
Met vriendelijke groet,
Roy

HPM

Ik weet het niet. Hij lijkt mij natuurlijk zwart en hij lijkt van erg dichtbij te zijn gefotografeerd.
Herman van der Meer

Rob Koelman

Zou nuttig zijn voor de determinatie als er meer foto's beschikbaar zouden komen.

Daarom de waarneming graag invoeren, dan weten anderen waar het dier te vinden is...
Met vriendelijke groet, Rob

Mosmanneke

Tussen Rucphen en Roosendaal? Toevallig gezien bij de grote visvijver langs de Sint Bernhardstraat?
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

hansp1

Citaat van: Rob Koelman op juli 28, 2018, 15:15:41 PM
In ieder geval graag de waarneming invoeren!

De waarneming is al ingevoerd als melanistische Blauwe Reiger.

hansp1

Citaat van: HPM op juli 28, 2018, 19:37:21 PM
Het lijkt mij een ontsnapte Zwarte reiger.

Zwarte Reigers zijn veel kleiner, ongeveer als Kleine Zilverreiger.

hansp1

Citaat van: Mosmanneke op juli 29, 2018, 12:18:36 PM
Tussen Rucphen en Roosendaal? Toevallig gezien bij de grote visvijver langs de Sint Bernhardstraat?

Nee, langs de Hellemonsdreef.

Roy Schroor

Citaat van: hansp1 op augustus 04, 2018, 14:56:43 PM
Citaat van: Mosmanneke op juli 29, 2018, 12:18:36 PM
Tussen Rucphen en Roosendaal? Toevallig gezien bij de grote visvijver langs de Sint Bernhardstraat?

Nee, langs de Hellemonsdreef.

Zie hier voor de exacte locatie.
Met vriendelijke groet,
Roy

Mosmanneke

We kwamen er vandaag nog langs, maar de Zwarte Reiger was natuurlijk al weg.
Je kunt niet alles hebben in het leven!
Bedankt.
Toine
Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

jvanleeuwen

Beste Hans,

Ik was heel erg benieuwd of je nog meer foto's had van deze zwart/blauwe reiger.

Vriendelijke groeten,

Hans van Leeuwen

hansp1

Citaat van: jvanleeuwen op augustus 06, 2018, 15:34:36 PM
Beste Hans,

Ik was heel erg benieuwd of je nog meer foto's had van deze zwart/blauwe reiger.

Vriendelijke groeten,

Hans van Leeuwen

Beste Hans

Dit is de enige foto die ik heb gemaakt.

Groeten, Hans

Peter Verhelst

Het lijkt er op dat ik deze eerder ook tegen ben gekomen:
https://waarneming.nl/waarneming/view/160152963

jck