Hoofdmenu

Eekhoorn

Gestart door acherontia, januari 04, 2006, 19:56:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

acherontia

Ik heb gisteren een foto gemaakt van een eekhoorn, hoewel ik ze hier (omgeving Ede, Veluwe) toch nog wel met regelmaat zie, heb ik het vermoeden dat ze hard in aantal afnemen. Zijn daar harde cijfers over bekend?

Groeten,

Jeroen

han.endt

Ik kan ook alleen commentaar geven zonder de harde feiten te kennen, maar zo'n twintig jaar geleden waren Eekhoorns heel gewoon. Inmiddels woon ik op de Veluwe en als ik een Eekhoorn zie dan valt dit echt op. Ik zwerf heel veel in de bossen (bijna dagelijks) bij Ermelo en Garderen en naar verhouding zie ik maar heel zelden een Eekhoorn.
Ik ga ze voortaan in ieder geval allemaal invoeren.

marcel123

#2
In de bossen van Drenthe heb ik in de 6 jaar dat ik daar rondfietste er 2 keer een gezien, dus niet zo veel. IK begreep dat ze op de begraafplaatsen van Hoogeveen een stuk algemener zijn, idem Almelo.

Misschien is het een soort van parkbossen geworden?

De trend ken ik niet, ik kom ze zelden tegen en mi zijn ze nooit erg algemeen geweest...

acherontia

#3
Ik zie ze eigenlijk alleen echt regelmatig in het Edense Bos en de Sysselt. Nu het winter is heb ik het idee dat ze meer de bebeouwde kom opzoeken en zie ik ze ook vaak gewoon in Ede (oost) zelf. Ook in Wageningen bij het Arboretum is vaak wel een eekhoorn te zien. In de bossen tussen Austerlitz en Driebergen zie ik ze ook nog af en toe. Maar ook ik heb het gevoel dat het er steeds minder worden.

Ik zal ze ook wat nauwkeuriger gaan invoeren.

Jeroen

Pim

Afname komt o.a. door virusziekte.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

marcel123

#5
Eekhoornmonitoring
Monitoring van Eekhoorns door telling van eekhoornesten


http://www.vzz.nl/index_js.html?/eekhoorn/zm-eek-cursus.htm

Dat van die ziekte lijkt iets van de jaren 70 te zijn....

CiteerDe aantalsontwikkeling van de rode eekhoorn in de periode 1995-2004



In 1995 is de Vereniging voor Zoogdierkunde en Zoogdierbescherming (VZZ) gestart met het monitoren van de rode eekhoorn (Sciurus vulgaris) door middel van het tellen van nesten. Omdat er een directe relatie bestaat tussen het aantal nesten en het aantal eekhoorns, geeft de trend in het aantal nesten tevens de trend in het aantal eekhoorn weer.

Telgebieden
In totaal worden inmiddels 155 telgebieden onderscheiden. In 2004 is een afname in het aantal ingestuurde telformulieren te zien van telgebieden die op de juiste wijze werden geteld. In totaal kwamen 102 formulieren binnen. Dit is inclusief 13 formulieren waarop werd aangegeven dat er in 2004 niet is geteld en 4 formulieren waarop stond aangegeven dat niet het gehele telgebied was geteld of er werd in de verkeerde periode van het jaar geteld (voorjaar). Van 85 telgebieden zijn de gegevens dusdanig dat ze voor analyse geschikt zijn.
Telgebieden die onvolledig zijn geteld worden niet in de analyses meegenomen, omdat die gegevens niet te vergelijken zijn met volledige tellingen in dat telgebied. Telgebieden die buiten de winterperiode zijn geteld worden niet meegenomen, omdat dan de kans bestaat dat er nieuwe nesten worden gebouwd wat een vertekend beeld geeft.

Tabel 1. Het aantal telgebieden dat volledig in de juiste periode is geteld in geheel Nederland, per regio en per bostype in de periode 1995-2004.Jaar
Nederland

Noord Nl
Midden Nl
Zuid Nl

Loofbos
Naaldbos
Gemengd bos


Verdeling en verspreiding van de telgebieden
De ligging van de telgebieden in Nederland wordt op atlasblokniveau weergegeven in figuur 1. Rekening houdend met het areaal aan bos en het verspreidingsgebied van de eekhoorn is de verspreiding in ligging van de telgebieden goed te noemen. Toch blijven er enkele streken/regio's die enige versterking behoeven, zoals: Zuidoost Groningen (het dal van de Ruiten Aa en omgeving), het duingebied van Noord-Holland ten noorden van Egmond aan Zee, het duingebied van Zuid-Holland, Noord- en Midden Limburg en Zeeuws Vlaanderen.

De verdeling over de verschillende bostypen is in vergelijking met 2003 nauwelijks veranderd (tabel 1).

Trends in het aantal getelde eekhoornnesten
De trend voor heel Nederland (figuur 2) geeft aan dat het aantal getelde eekhoornnesten na 1995 licht is afgenomen. Deze afname is volgens de statistische analyses echter niet significant, waarmee geconcludeerd kan worden dat het aantal eekhoornnesten en eekhoorns in Nederland stabiel is gebleven.

Splitsen we het op per regio (figuur 2), dan ontstaat een ander beeld. In Midden-Nederland lijkt de eekhoorn te zijn afgenomen, maar ook hier is die afname niet significant. In Noord-Nederland lijkt de eekhoorn de laatste jaren juist te zijn toegenomen. De toename is echter evenmin significant. Blijkbaar zijn er teveel telgebieden in Noord-Nederland die een afwijkende trend laten zien om de trend significant te laten zijn. In Noord-Holland lijkt het nog steeds slecht te gaan met de eekhoorn.

De afnemende trend in Zuid-Nederland is echter wel significant (P=0.02). Deels komt dit waarschijnlijk doordat in Zuid-Nederland veel telgebieden in loofbos gesitueerd zijn en de trend in loofbos een significante afname laat zien (P=0,006) (zie figuur 3). Echter, ook in de gemengde bossen in Zuid-Nederland is een afname te constateren.
De trends in de bostypen naald en gemengd bos laten beide een geringe afname zien, maar deze is niet significant.

Nieuwe tellers
In het blad Zoogdier is een oproep geplaatst om voor de gestopte telgebieden nieuwe tellers te vinden. Inmiddels heeft een tiental mensen zich aangemeld om een of meerdere telgebieden weer te gaan tellen. Ik ben heel benieuwd wat de score voor 2005 zal zijn.

Tot slot wil ik iedereen die heeft meegewerkt aan het uitvoeren, verzamelen en verwerken van de tellingen van harte bedanken. Zonder jullie inspanning was en is het niet mogelijk om de indexen te bepalen en het wel en wee van de eekhoorn in Nederland te volgen. Ik hoop dat jullie ook de aankomende jaren willen blijven meewerken.

Vilmar Dijkstra 
 
Colofon

De Nieuwsbrief Ecoteller is een uitgave van de Provinciale Organisatie Flora en Fauna. Het project Ecoteller wordt gefinancierd door de provincie Noord-Holland en de Nationale Postcode Loterij. 
  
     

http://www.landschapnoordholland.nl/nieuws...eller.php?id=12

laatvlieger

Ik had al jaren rondom Olst (Overijssel) bijna geen eekhoorns meer gezien. Tot vorig jaar (2005), toen leken ze opeens overal weer te zitten en kon ik opeens zo 4 tot 5 locaties aanwijzen waar ze zaten. In die omgeving lijkt het opeens erg goed te gaan met de eekhoorn. Verrassend!

Vandaag had ik trouwens nog een eekhoorn in Meijendel (duingebied zuid holland), ik had ze daar geloof ik nog nooit gezien, maar ik sprak iemand die zei ze daar wel vaker te zien. Wat zijn het toch een snoepjes!
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

tekenaar

Beide (telgegevens en waarneming van Laatvlieger) lijkt te kloppen met plaatselijke fluctuaties in aantallen en niet direct met een landelijke afname. Is dat niet typisch voor knaagdieren (grote fluctuaties tussen de jaren, in samenhang met fluctuaties in voedselaanbod)?

Overigens schijnt er een zich uitbreidende populatie grijze eekhoorns in Noord Italie te zitten. Uiteraard duurt het wel een tijd voordat die de Alpen over zijn, maar mogelijk zijn we de laatste generatie waarnemers die rode eekhoorns in loofbossen en gemengde bossen zien (in Engeland is de rode teruggedrongen tot naaldbos, waar de grijze het niet goed volhoudt).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Elachista

In Friesland inmiddels ook haast zeldzaam geworden.
Twee jaar geleden één exemplaar waargenomen en daarna niet meer.
Pakweg zes jaar geleden was het nog een normaal verschijnsel hier in het bos.
Zal vast een verband hebben met dat virus waar ik over gehoord heb.
Groet,
Tymo

Corryabbink

Bij mij in de buurt "Vriezenveen" zag ik jaren geleden bijna geen eekhoorns. Nu kom ik ze zelfs in het vrij kale landbouwgebied geregeld tegen.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Cees Veenema

#10
Hallo Allemaal,
In de Boswachterij Ruinen ( omgeving Hoogeveen ) heb ik dit jaar nog geen Eekhoorn gezien. Voorgaande jaren gemiddeld drie.
Dwingelderveld - Anserdennen wel een familie in de omgeving van een klein bungalowterrein waar ze zich te goed doen aan vogelvoer.
Groet,
Cees
Groet,

Cees

laatvlieger

ok ok maar dit jaar is dan ook nog maar 5 dagen oud he.. ;)
Misschien nog even wachten... ;)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Cees Veenema

Citeerok ok maar dit jaar is dan ook nog maar 5 dagen oud he.. ;)
Misschien nog even wachten... ;)
OK OK Laatvlieger,
Vanaf april 2005 tot nu.
Cees
Groet,

Cees

Imperator

afgelopen zomer (2005) heb ik zeker 4 verschillende eekhoorns gezien op de Veluwe, bij camping, tegenwoordig Landgoed De Scheleberg in Lunteren.

Ik zal ze invoeren....

Trees
vriendelijke groet,

Trees

gardensafari

In en rond mijn tuin zitten zeker 3 tot 5 eekhoorns en dat jaar in, jaar uit. Ze plunderen het vogelvoer en da's jammer, maar aan de andere kant zien ze er schattig uit als ze op 2 meter van je raam pinda's of andere nootjes zitten te eten. Ik woon hier (Harfsen net achter Zutphen en Deventer) nu 15 jaar en heb nauwelijks fluctuaties in het eekhoornbestand kunnen zien. Misschien een kwestie van geluk hebben....

Groetjes,

Hans
Groetjes,

Hans Arentsen
www.gardensafari.nl

Hoezo geen idealen? Ik wil een heleboel mensen verbeteren.

Freek Verkerk

In de buurt van Tilburg zit ook de Siberische Grondeekhoorn waarvan veel waarnemingen zijn ingevoerd. Kennelijk doet deze het wel goed. Mogelijk breiden ze hun terrein uit richting Limburg.

Waarom zouden de eekhoorns het niet goed doen? Het zijn leuke dieren om te zien. En Nederland krijgt steeds meer bomen, dus neemt zijn potentiele leefgebied alleen maar toe. Het aantal roofdieren neemt toe, maar of dat de oorzaak is van de achteruitgang? Als daar al sprake van is?

B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk


marcel123

CiteerIk zelf doe dat niet omdat ik niet overal aan mee kan doen.
Maar in februari zijn er nog geen libellen en vlinders die gemonitoord moeten worden ;)  Of zitten er winterjuffers en wintervlinders in je route?

Jeroen Nagtegaal

Mischien een idee om een landelijke promoactie te houden want ik hoor nog wel eens van mensen dat ze gewoon eekhoorns in de winterzien. verder heb ik het idee dat het er meer worden, het kan ook zijn dat ik in meer gebieden kom en er daarom meer zien.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Pim

De eekhoorn houdt ook geen winterslaap, maar rust dan wel meer gemiddeld.
Ik ben ook wel benieuwd of de eekhoornpopulatie zich aan het herstellen is van een hardnekkige virusziekte.

Bij Bakkum (Noord-Holland) kwam je vroeger dagelijks tientallen eekhoorns tegen. Nu zie ik er daar één per jaar.

Behalve de virusziekte hebben eekhoorns ook nog geen vrede kunnen sluiten met de havik, die ook algemener is geworden in het duingebied.

vriendelijke groet,

Pim Julsing

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

marga

Heb deze site gevonden toen ik op zoek was naar informatie over boommarters en steenmarters......heb dus waarschijnlijk een steenmarter gezien en dit ook ingevoerd.

Toen zag ik dat er een forum was en ben al uren zoet om alles te lezen....leuk en heel interessant om dit allemaal te lezen. Nu kwam ik bij dit toppic aan...ik zie dus wel vaak eekhoorns.......loop elke dag wel 3 uur met mijn hondje in de bossen...en ben nogal een "struiner". Toevallig vanavond er nog één gezien in de Kiekenberg in Oudehorne (fr)........mijn hondje attendeerde mij er eigenlijks op door heel stil te blijven staan en heel aandachtig te kijken......en toen ging er idd een eekhoorn de boom in. Hier zie ik ze wel vaker.......en ook in Noordwolde (fr) rondom de Spokenplas (zwemplas met bos eromheen) zie ik ze ook wel. Groeten Marga.

Freek Verkerk

CiteerHeb deze site gevonden toen ik op zoek was naar informatie over boommarters en steenmarters......heb dus waarschijnlijk een steenmarter gezien en dit ook ingevoerd.

Toen zag ik dat er een forum was en ben al uren zoet om alles te lezen....leuk en heel interessant om dit allemaal te lezen. Nu kwam ik bij dit toppic aan...ik zie dus wel vaak eekhoorns.......loop elke dag wel 3 uur met mijn hondje in de bossen...en ben nogal een "struiner". Toevallig vanavond er nog één gezien in de Kiekenberg in Oudehorne (fr)........mijn hondje attendeerde mij er eigenlijks op door heel stil te blijven staan en heel aandachtig te kijken......en toen ging er idd een eekhoorn de boom in. Hier zie ik ze wel vaker.......en ook in Noordwolde (fr) rondom de Spokenplas (zwemplas met bos eromheen) zie ik ze ook wel. Groeten Marga.
Heel leuk, allemaal waarnemingen die je kunt invoeren.

Overigens heb ik ook de indruk dat eekhoorns worden uitgezet. Anders kan ik de aanwezigheid in het Amsterdamse bos niet verklaren.

Laatst las ik hier op deze site nog dat de eenhoorns ook in de Flevopolders zitten. Ook dat kan ik alleen maar verklaren doordat sommigen die dieren hebben uitgezet. Gewoon wat gevoerd, jas erover gegooid, in een sporttas gedaan, achter in de auto en in de eigen achtertuin uitgezet, of in het bos om de hoek, of in het stadspark en kijken wat er van komt; spannend!!!!

Een beetje eigen initiatief en eigen verantwoordelijkheid nemen. Zolang de EHS nog niet klaar is moet je een beetje creatief zijn.

En voor de avonturiers. Ik weet nog wel wat parkjes waar eekhoorn leuk zouden kunnen wonen. Hier in Amsterdam denk ik dan aan het Flevopark, Vliegenbos, Diemerbos, Vijfhoek, Vondelpark etc.  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

mlahaye

Hallo Freek,

Er is slechts één probleem: het is illegaal om dieren te verplaatsen of los te laten in de vrije natuur, maar een ontheffing aanvragen bij het Ministerie van LNV kan natuurlijk altijd.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin

Freek Verkerk

CiteerHallo Freek,

Er is slechts één probleem: het is illegaal om dieren te verplaatsen of los te laten in de vrije natuur, maar een ontheffing aanvragen bij het Ministerie van LNV kan natuurlijk altijd.

Vriendelijke groet,
Maurice La Haye
admin
ach, de pakkans is niet zo groot. Het moeilijkste is om die eekhoorns te pakken. :D  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Tim Asbreuk

Citeerach, de pakkans is niet zo groot. Het moeilijkste is om die eekhoorns te pakken. biggrin.gif

Richt een boommarter goed af en je hebt ze zo  :whistle: . Nu hoef je alleen nog maar een boommarter te vangen :P  
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

marga

Eergisteren op mijn rondje er zelfs 3 tegengekomen...........vind het idee dat ze waarschijnlijk uitgezet zijn helemaal niet leuk :( ........hoop wel dat dit "echt puur natuur" is......zal toch wel????!!!!!!...Marga.

Jeroen Nagtegaal

Mogelik meegelift met verkeer. is ook een optie!
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

evertdirks

Rondom het sterrebos in de stad groningen zit een kleine en volgens mij vrij geïsoleerde populatie.
Een paar keer per jaar zie ik ze toch wel.

B) Evert
Evert

Leer eerst het "gewone" herkennen, dat komt het bijzondere vanzelf.

redmar_woudstra

CiteerEergisteren op mijn rondje er zelfs 3 tegengekomen...........vind het idee dat ze waarschijnlijk uitgezet zijn helemaal niet leuk :( ........hoop wel dat dit "echt puur natuur" is......zal toch wel????!!!!!!...Marga.
De Eekhoorns bij jou in de buurt zijn wel wild denk ik. Zelf tot 10 jaar geleden ze zelfs nog gezien in de Knipe, ook regelmatig in Oranjewoud. Ik zie geen aanleiding om te denken dat de Eekhoorns bij Oudehorne en Noordwolde zijn uitgezet!
groet,
Redmar

marga

Citeer
CiteerEergisteren op mijn rondje er zelfs 3 tegengekomen...........vind het idee dat ze waarschijnlijk uitgezet zijn helemaal niet leuk :( ........hoop wel dat dit "echt puur natuur" is......zal toch wel????!!!!!!...Marga.
De Eekhoorns bij jou in de buurt zijn wel wild denk ik. Zelf tot 10 jaar geleden ze zelfs nog gezien in de Knipe, ook regelmatig in Oranjewoud. Ik zie geen aanleiding om te denken dat de Eekhoorns bij Oudehorne en Noordwolde zijn uitgezet!
Nou gelukkig dan maar Redmar..tja weet ik veel???.......mij kunnen ze alles (jammer genoeg hahaha) wijsmaken. Heb het gewoon getroffen denk ik.........maar nu moet ik zeggen dat ondanks ik altijd met het hondje loop ik ook zo weing mogelijk lawaai maak. Zelfs vanmiddag (ook in de Kiekenberg,Oudehorne) een zwarte specht gezien....ik moet gissen of het nou een vrouwtje of een mannetje was.....maar een zwarte specht was het zeker!!! Groeten Marga.