Welke kever is dit ??

Gestart door javanerkelens, februari 23, 2008, 18:17:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

javanerkelens

Geen idee........
Zat vandaag op een boom en was ongeveer 2 cm schat ik....


Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

blaauw7

Volgens mij Phosphuga atrata
Groeten,
Dick Belgers

javanerkelens

Dat was snel !

En hij lijkt er inderdaad op...ik heb het even bekeken op Soortenbank en daar stond dat hij ook wel de Slakkenaaskever wordt genoemd en verder dat hij voorkomt in Dec-jan.....maar wat doet hij dan van de zomer ???? (vond ik een beetje raar)

En bedankt voor de determinatie !!!! :D

Groetjes Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

jan cuppen

CiteerDat was snel !

En hij lijkt er inderdaad op...ik heb het even bekeken op Soortenbank en daar stond dat hij ook wel de Slakkenaaskever wordt genoemd en verder dat hij voorkomt in Dec-jan.....maar wat doet hij dan van de zomer ???? (vond ik een beetje raar)

En bedankt voor de determinatie !!!! :D

Groetjes Joke
En in de lente en de herfst???. Kevers hebben meerdere stadia waarvan de meeste veel onbekender zijn dan het imago. Die stadia kunnen veel langer duren dan het volwassen stadium. Daarnaast kan het imagi zich in de loop van het jaar weleens op verschillende plekken in zijn biotoop bevinden. Denk bijv aan lieveheersbeestjes die in de winter op verborgen plekken overwinteren als adult, maar in de zomer veel gemakkelijker worden waargenomen. Zoiets is bij Phosphuga ook aan de hand maar dan omgekeerd.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

javanerkelens

Beste Jan ,

Bedankt voor je uitleg!
Hij is dus als imago het actiefst in de maanden december en januari (als ik het zo goed zeg), dan moet je er haast ook van uitgaan dat dan de slakken voor hem het lekkerst zijn of het makkelijkst vangbaar....? Want meestal hangt dat weer samen toch ??
Nou moet ik wel zeggen dat ik inderdaad in de maanden dec. en jan. heel veel slakken heb gezien tussen de bladeren en rottend hout (wat mij wel eens verbaasde).

Groetjes Joke

Groet,
Joke (van Erkelens)