vreemde pijlstaarten-paartje

Gestart door bergtrol, februari 22, 2008, 11:21:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

bergtrol

waarneming ingevoerd op 21febr2008. Gezien in de millingerwaard oost.
Determinatie op niet zeker gezet, omdat mannetje en vrouwtje beide(!) gehele borst in plaats van wit(bij man) fel oranjebruin getekend hebben. Smalle witte streep over zijhals bij man gaat nog over in 2 cm wit tot hoogte mantel en dan volledig oranjebruin tot buik op de plaats waar normaal wit zit. Bij vrouwtje zelfde plaats en grote. Verder identiek aan pijlstaart, de typische kenmerken. Merkwaardige pijlstaarten, verbazingwekkend. 15 minuten kunnen zien en vlogen toen 750m richting NW en landen daar. Geen fototoestel mee, balen

Vogels ernaast en in de buurt niet verkleurd,om evt viezigheid uit te sluiten.

laatvlieger

Ik zou het zo niet weten. Misschien kun je in plaats van de afwijkende dingen ook even beschrijven hoe de vogels er verder uitzagen? Hadden ze bijvoorbeeld een lange puntige staart? (echt lang)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

bergtrol

Voor de rest heb ik gekeken naar de typische kenmerken van de pijlstaart zoals die voorkomt in nederland, waaronder een staart van ong 12 cm, en de kenmerken komen verder allemaal overeen.  

laatvlieger

dan weet ik het niet, misschien toch viezigheid?
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

bergtrol

#4
Kleur oranjebruin bij vrouwtje en mannetje was dezelfde, bij viezigheid zou het vrouwtje donkerder moeten zijn gezien verenkleed, Bovendien zag het eruit als echt verenkleed wat die kleur had. Ik weet het ook niet hoor, vond het alleen heel apart.

gjcaspers

Lijkt me toch roestaanslag door ijzerhoudend water, zoals je dat ook op de koppen van Wilde Zwanen kunt hebben. Vorig jaar heb ik enkele Pijlstaarten gevolgd die in het voorjaar langdurig in een moerasgebiedje pleisterden, die begonnen wit en kleurden ook steeds meer oranjebruin.
Groet,
Gert-Jan Caspers

bergtrol

#6
Klinkt aannemelijk. Dan hadden ze het al bij zich toen ze daar landen.

vriendelijke groet
Chris Lindhout