Hoofdmenu

Pestvogels

Gestart door Pim, januari 03, 2006, 22:56:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Vandaag meldingen in 11 provincies van pestvogels, in Limburg zullen ze ook wel gezien zijn maar dat kon ik niet achterhalen.

Leuk hoor!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

dirk22

hallo pim ik zie ook elke dag al die waarnemingen van pestvogels vind het echt onvoorstelbaar ik heb er nog nooit geen 1 gezien!! ik merk wel dat er van noord brabant weinig meldingen gedaan worden heb je nog tips toevallig of weet iemand gebieden in noord brabant waar ik wel een goede kans kan maken?? gr dirk eykemans

tekenaar

Ik heb geen tip voor een precieze plek, maar pestvogels kom je net zo makkelijk in de binnenstad tegen als ergens buitenaf. Vooral achtertuinen en plantsoenen waar veel gelderse roos staat (met van die glazige besjes) zijn favoriet. Ze zijn meestal niet erg schuw (tot op een meter of 4, 5 te benaderen).  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Toine

Ik woon in West-Brabant, en zoals je ziet op de kaart is West-Brabant een grote lege plek, haha! Ik heb dus ook nog nooit een pestvogel gezien helaas! Appelvinken had ik ook nog nooit gezien tot een paar weken geleden; nu zitten ze regelmatig hier in de tuin!

jesse zwart

niet verkeerd als "vaste" tuinsoort !  
Jesse Zwart

Sanne Koolwijk

Via Amsterdams Vogelnet vliegen de Ijsvogels, Pestvogels en Sneeuwgorzen me om de oren op locaties waar ik regelmatig even ga kijken, maar zelf iets zien, ho maar! Behoorlijk frustrerend moet ik zeggen.....

RWester

Het komt ook vaak voor dat Pestvogels worden doorgegeven aan netwerken die niet verbonden zijn met Waarneming.nl.

Misschien die napluizen?

Ik mocht er vandaag 47 aanschouwen in Nijmegen-Zuid (Weezenhof 37e straat, grote veldje mét rode glazige Gelderse roosbesjes). Een uurtje daarvoor nog naar een zingende Roodbuikwaterspreeuw zitten kijken. Was dus een leuke dag vandaag :rolleyes:  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Pim

CiteerMisschien die napluizen?

Daar zijn we dag en nacht mee bezig ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

RWester

Gelderse Roos-bessen op de voederplank?  :P  
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Jos Welbedacht

Ik moet me maar gaan voor bereiden op volgende winter... Veel Gelderse Roos enzo.  Bij mij werkt het altijd zo dat ik alleen Pestvogels zie als er een flinke laag wolken voor de zon hangt, zodat ik niet goed kan fotograferen. Ook wel frustrerend, maar iets meer Pestvogels bij mij in de buurt zou ook geen kwaad kunnen. Het zou eigenlijk alleen maar goed zijn.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Johan op den Dries

Jos, Plant jij jullie tuin vol met Gelderse roos? Dan kom ik wel helpen met wachten :P  
Johan op den Dries
Sneek

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

dirk22

haha ja bedankt voor de tips allemaal maar in onze tuin staat al behoorlijk wat gelderse roos maar ik zag vandaag weer een nieuwe melding in sint michielsgestel dus denk dak daar is ga kijke gr dirk eykemans  

maurice11971

Ik heb ze nog niet gezien maar verwacht er zeker met dit prachtige weer. Lekker zonnetje en tempratuur ideaal voor te gaan waarnemen. Heb verschillende plaatsen waar ik ze vorig jaar ook heb gezien verwacht ze daar ook weer omdat zoals jullie zeggen veel Gelderse roos (viburnum opulus) staat. Maar mag nog wat kouder worden voor mij dan gaan ze die bessen nog sneller eten. :D  

j.steenbergen

Schitterende beestjes die Pestvogels: zag er zojuist 10 in Zeist. Mijn vraag is nu of er iets bekend is over de reden dat ze veel vaker dan vroeger worden gezien. Ik heb het idee dat het 'vroeger' eens in de aantal jaren was dat er een golf kwam en dat het de afgelopen jaren steeds vaker raak is. Of is het gewoon zo dat er meer wordt gevogeld en alle waarnemingen ook bij iedereen bekend raken (met dank aan bijv. deze site)?
Jeroen Steenbergen

hiskodevries

Jeroen,
volgens mij alleen de afgelopen twee jaar.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Guus Peterse

Dat laatste denk ik eerlijk gezegd niet. Een grootschalig gebeuren als een behoorlijke pestvogel-invasie werd volgens mij vroeger ook wel bekend.
En of het vaker voorkomt: daar lijkt het natuurlijk wel op. Ik denk ook wel eens bij mezelf: nog even en het gebeurt elk jaar en je kunt helemaal niet meer spreken van een invasie. Maar bij een dergelijk op toeval gebaseerd verschijnsel is drie keer in vier jaar natuurlijk wel veel, maar misschien nog niet per se meer dan je alleen door toeval af en toe kunt verwachten. Voor hetzelfde geld hebben we straks tien jaar geen pestvogels en dan is die drie keer in vier jaar weer helemaal niet zo veel. Gewoon toeval.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Citeervolgens mij alleen de afgelopen twee jaar.
We hadden een invasie in de winter van 2002-2003, van 2004-2005 en nu in die van 2005-2006. Dat is dus drie keer in vier jaar.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

laatvlieger

Ik ken plekken waar al sinds 1999 ieder jaar pestvogels worden waargenomen...
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

JohanvantBosch

Volgens mij is het te vroeg om te zeggen dat het vaker voorkomt. Nu toevallig 2 grote invasies achter elkaar, waardoor ze bijna gewoon zijn. Maar dat kwam vroeger ook wel eens voor. Als je de statistieken in bijvoorbeeld 'Avifauna van Nederland' bekijkt, dan zie je dat in de afgelopen eeuw zeer regelmatig invasies zijn voorgekomen en wel vaker een paar vlak na elkaar. Maar soms worden ze ook een aantal jaren bijna niet gezien. Volgens mij zijn dit toevallig twee hele vette jaren na elkaar, maar zouden er zo weer 5 magere kunnen volgen. Er zit bij pestvogels wat dat betreft weinig voorspelbaarheid of trend in. Het lijkt me dus voorbarig om die nu te concluderen.
Wel wens ik jullie allen veel pestvogel-kijk-plezier, want hoeveel of hoe weinig er ook zijn, het blijft een genot voor het oog.
Groeten,
JOhan

acherontia

Het opvallende vind ik dat ik het idee heb dat andere soorten zoals goudvink, sijs, barmsijs het ook erg goed doen. Ik denk dat het vooral te maken heeft met het feit dat er weinig voer is en de beesten dus zwerven op zoek naar eten. Geen toeval dus maar was te verwachten net als dat extreme koude in het noorden meestal garant staat voor een grotere influx.


Jeroen

JohanvantBosch

Ben het met je eens dat het vast geen toeval is dat ze er deze winter zijn, zal inderdaad met voedselaanbod te maken hebben. Bedoel meer dat het toeval is dat twee jaar achter elkaar gebeurt. Weet ook niet of de vogels uit hetzelfde gebied komen als vorig jaar. Dat kan ook nog wel eens wisselen, volgens mij.
Voor goudvink trouwens ook twee jaar achter elkaar, maar voor barmsijs was het echt jaren geleden dat we een behoorlijke invasie hadden.
Wel erg intrigerend dit soort fenomenen!
Groeten,
JOhan  

Bram Rijksen

CiteerIk heb het idee dat het 'vroeger' eens in de aantal jaren was dat er een golf kwam en dat het de afgelopen jaren steeds vaker raak is. Of is het gewoon zo dat er meer wordt gevogeld en alle waarnemingen ook bij iedereen bekend raken (met dank aan bijv. deze site)?
Ha Jeroen..
Ik denk vooral het laatste. kleinere invasies bleven voorheen vrijwel onopgemerkt. Pas als er sprake was van 1000-en vogels die huisje-boompje-beestje wijken doorstruinden werd het duidelijk dat er een invasie aan de gang was.
Als nu de eerste drie beesten in november gezien worden zijn 1000-en vogelaars op hun hoede en gaat de tamtam bij vervolgwaarnemingen veel sneller. Relatief kleine invasies worden daarom nu dus ook als invasie herkend, terwijl een eenmalige waarneming 'vroeger' als een incidentele waarneming werd afgedaan.
Zullen ze nog bestaan, vogelaars die je niet-begrijpend aankijken als je 's winters langs een Viburnum opulus loopt en opmerkt: "hé, Gelderse Roos; spannend!"..?

Het gezamelijke optreden van diverse invasie-gevoelige soorten is een vaker voorkomend verschijnsel, hoewel ik niet direkt inzicht heb in alle SOVON-tabelletjes. Maar ik weet -uit eigen ervaring- dat de eerste Zwarte Mezen roepjes binnen de bebouwde kom meestal gepaard gaan met het de harde metaalachtige roep van overtrekkende Grote Gele Kwikken en dat vervolgens beide soorten zich uitbundig manifesteren. Appelvinken/Goudvinken is volgens mij ook een gouden duo (vaak ook weer in combinatie met Pestvogel invasies)

En ja, ze blijven briljant: vanmorgen stond ik letterlijk ín een groep van ruim 80 druk hangende, fladderende en bessentrekkende Pestvogels in Leusden. Op ooghoogte (of daaronder) en een kwartierlang een prachtig concert van het mooiste tringeltje dat er bestaat.

Guus Peterse

CiteerIk denk vooral het laatste. kleinere invasies bleven voorheen vrijwel onopgemerkt. Pas als er sprake was van 1000-en vogels die huisje-boompje-beestje wijken doorstruinden werd het duidelijk dat er een invasie aan de gang was.
Als nu de eerste drie beesten in november gezien worden zijn 1000-en vogelaars op hun hoede en gaat de tamtam bij vervolgwaarnemingen veel sneller. Relatief kleine invasies worden daarom nu dus ook als invasie herkend, terwijl een eenmalige waarneming 'vroeger' als een incidentele waarneming werd afgedaan.
Daar kun je best gelijk in hebben, maar zijn de invasies van de afgelopen paar jaar niet groter geweest dan dat? Zouden die dus niet ook vroeger wel zijn opgemerkt? In dat geval gaat je redenatie voor deze invasies niet op en is er dus wel degelijk sprake van relatief veel invasies in korte tijd. Maar ik geloof wel, zoals ik al schreef, dat dat best nog toeval kan zijn.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

acherontia

Ik denk niet dat vroeger meer onopgemerkt bleef, misschiend dat er nu meer direct gepubliceerd wordt en er dus meer mensen het zien. Als ik gewoon mijn "vogeljaren" terugkijk dan valt een stevige invasiegolf eigenlijk altijd te verklaren door weersomstandigheden of voedselschaarste, en daar is nu inderdaad twee jaar achter elkaar sprake van. Natuurlijk is het een en en situatie maar de natuur aan de hand van toeval verklaren gaat mij te ver.

Met trekvlinders is nog duidelijker, en ook daar heb je soms twee "gunstige" jaren achter elkaar.

Jeroen

Guus Peterse

Met toeval bedoel ik niet dat er geen oorzaken voor zijn, maar dat het optreden van pestvogelwinters onregelmatig en onvoorspelbaar is. Er zullen vast wel oorzaken voor zijn, maar het optreden van die oorzaken is ook weer toevallig. Het kan wel zijn dat het weer ermee te maken heeft, maar dat we nu in korte tijd een paar winters hebben die blijkbaar geschikt zijn voor pestvogelinvasies, is dan toch weer wel toeval.

Guus
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

harderbroek

CiteerIk ken plekken waar al sinds 1999 ieder jaar pestvogels worden waargenomen...
Op de plek in Zeewolde vanaf 1993. Moet wel bekkennen dat het in "magere jaren dan om 2-6 beesten ging.
m.v.g.
Rob
Rob van Swieten(Robbie)
Zutphen
Gelderland

Sanne Koolwijk

Nog steeds geen pestvogels mogen aanschouwen hier in Amsterdam.... :o  

Pim

Vandaag zijn er pestvogels gezien in elf van de twaalf Nederlandse provincies. Een melding vanuit Friesland kan ik niet achterhalen voor 15 januari 2006.

Het gaat om circa 800 gemelde exemplaren.

In Nederland zullen dus waarschijnlijk enkele duizenden pestvogels rondstruinen, toch een spannend idee.

groet,

Pim Julsing

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

marcel123

CiteerOp de plek in Zeewolde vanaf 1993. Moet wel bekkennen dat het in "magere jaren dan om 2-6 beesten ging.
Een pestvogel is ook een pestvogel. Volgens een autobezitter in Odijk waren we nu 14 dagen te vroeg...ze kwamen later in het jaar. Hij had ze de afgelopen 3 jaar in de tuin gehad.
Feitelijk waren we 5 min. te laat. Bij de benadering van een boom vol met pestvogels gingen ze op de wieken.