Hoofdmenu

Determineren

Gestart door BJWolfs, februari 21, 2008, 21:04:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruud_altenburg

#60
Er zijn volgens mij nauwelijks traditionele online sleutels (zoals de Flora) voor het determineren van vogels maar misschien is dit er eentje om eens te proberen:

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soor...plaatjessleutel

En dit is misschien ook een aardige manier om je kennis bij te spijkeren:

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soor...&menuentry=quiz

[Ik weet dat de afbeeldingen en geluiden niet altijd je van het zijn maar bij de meeste soorten toch goed genoeg ;) ]

Ruud (mede-ontwikkelaar van soortenbank.nl)
Ruud Altenburg
Meeuwen in Amsterdam

BramtK

CiteerHet enige commentaar dat ik heb op het door Rinie opgenoemde lijstje is dat het formaat genoemd wordt. Dit is van een foto vrijwel nooit goed te schatten en al helemaal niet als er niks op de foto staat om het formaat aan af te meten. In dit geval zou je het formaat dus niet mee kunnen nemen in de determinatie.

Beroemd is het verhaal van ieman in de VS die een vogel beschreef met een bruine nek een rood petje en een vrij lange snavel die elke keer van de voedertafel kwam eten. Allerhande zangvogels werden erbij gesleept maar niemand kon de kenmerken verenigen met een aldaar voorkomende vogelsoorten. Tot het moment dat de vraagsteller met een foto op de proppen kwam en het een Canadese Kraanvogel bleek te zijn . . . .
Doet mij denken aan die keer dat ik in de kuil bij de Slufter (Texel) zat en er mensen bij kwamen zitten die zeiden dat ze aan de andere kant van de dijk, in een slootje een Zwarte ruiter hadden gezien. Wij later even kijken, stond er een juveniele Zwarte ooievaar... Tsja, veel zwarte, rode poten en een lange snavel he!?

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

Theovanv

#62
CiteerZonder te determineren maar gewoon op kennis lijkt me die eerste een zanglijster of in elk geval in die richting moet ik zoeken denk ik.
Mijn eerste gok was een kramsvogel.

EDIT: nu ik verder lees, lees ik dat dat hem ook is :) Ben zelf bezig met determinatie van een vogel die ook in de hoek van koperwiek/lijsters zit en de kramsvogel staat daar ook bij in het boek, dus ik herkende hem aan de bruine vlekken, grootte en vorm, maar door contrast bruinachtigevleugels mer grijsblauwe kop wist ik dat het een kramsvogel was. Moest wel ff in het boek opzoeken hoe de naam ook al weer was, want daar kon ik niet meteen opkomen :P
Theo van Veenendaal