Hoofdmenu

Determineren

Gestart door BJWolfs, februari 21, 2008, 21:04:16 PM

Vorige topic - Volgende topic

laatvlieger

#30
Citeer
De appelvink heeft als kenmerk een lichte baan op zijn vleugels, dus ik denk dat die ook afvalt nu...

geen uitspraken doen over kenmerken die je niet kunt zien of niet gezien hebt! Dat helpt je echt niet bij het determineren.
(een vink en een keep hebben namelijk ook lichte vleugelstrepen)
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

BJWolfs

Citeer
Citeer
De appelvink heeft als kenmerk een lichte baan op zijn vleugels, dus ik denk dat die ook afvalt nu...

geen uitspraken doen over kenmerken die je niet kunt zien of gezien hebt! Dat helpt je echt niet bij het determineren.
(een vink en een keep hebben namelijk ook lichte vleugelstrepen)
Dus je let hier op de grootte dan?
Maar hoe schat je die dan?

BJWolfs

Ik reageer morgen even weer.. Ik ga namelijk even naar bed, mijn vriendin gaat ook namelijk!

Toch ontzettend bedankt voor je hulp Wouter, ik vond het erg leuk om te doen!
Wanneer ik weer een vogel erop heb gezet en ik weet hem niet dan loop ik eerst zelf het hele rijtje af en ga dan kijken of ik bij de goede vogel uitkom.

Misschien kan je me via de mail een afbeelding van een vogel sturen die ik zelf kan gaan determineren?
Zou je dat willen doen?

Heel erg bedankt in elk geval voor je ontzettend goede hulp!

laatvlieger

Citeer

Dus vrouwtjes vink blijft over? :)
ja!
Alleen is het een mannetje... haha
De rode kleur is echt een mannetje. Vrouwtjes zijn veel meer grijsbeige of soms zelfs groenig. De lichte snavel wijst op een winterkleed.

Er was overigens nog een aanwijzing dat een mannetje was. Als je de vogel echt hebt horen zingen (niet roepen, maar zingen), dan is het bij de zangvogels vrijwel altijd een mannetje. Vrouwtjes zingen niet.

Tada! Kost even moeite, maar als je op deze manier probeert te werken en jezelf constant controleert en dubbelcheckt dan kom je al snel een heel eind.

Succes!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink



laatvlieger

Ik kan je in plaats van een foto te mailen, je beter deze site aanraden:
http://www.bavarianbirds.de/what/cbirding_e.html

(Af en toe loopt die een beetje vast, maar dat is echt een leuke manier om jezelf te testen. )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rinie van Reenen

En je kunt natuurlijk volgens het vorige recept in dit topic nog een paar vogels gaan determineren. Kun je gelijk determinatiehulp krijgen. Wouter heeft er kennelijk tijd genoeg voor! ;) ( :duim: )
Zomaar een foto; deze eens proberen?
Groet, Rinie van Reenen

RWester

HAHAHA, prachtig....

Met vriendelijke groet,

Remco Wester


laatvlieger

Eerst lekker slapen!  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Gert Veurink

#39
CiteerZomaar een foto; deze eens proberen?
of deze



;)
groet!
Gert Veurink



Rinie van Reenen

#40
CiteerIk kan je in plaats van een foto te mailen, je beter deze site aanraden:
http://www.bavarianbirds.de/what/cbirding_e.html

(Af en toe loopt die een beetje vast, maar dat is echt een leuke manier om jezelf te testen. )
Is wel erg aardig, ja; alleen is het minstens zo zeer een test Engelse vogelnamen... (nu ja, is vast ook nuttig).

Citeerof deze
Da's een gemene; die raadt'ie nooit! 'k Zal 'm maar vast voorzeggen: Bruine Boszanger! :P Basta!
Groet, Rinie van Reenen

laatvlieger

Oh ja, helemaal vergeten! Check ook de status van de vink in de winter in Nederland. ANWB gids zegt:
"Een van Europa's talrijkste broedvogels...'s winters vaak ook op velden, vaak in gemengde groepen met keep (let dus ook op die soort als je de vink ziet!), Korteafstandstrekker; veel vogels uit N en NO Europa overwinteren in W en M europa."

Dus dat zal hem inderdaad wel zijn. Hier lijkt hij het meest op en de soort kan algemeen in de winter in Nederland worden aangetroffen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Marco van Reenen

Je kan hem ook op Nederlands zetten Rinie... (Dutch ;-) ...)
Groeten,

Marco van Reenen

Rinie van Reenen

Maar dit doe je natuurlijk pas, als je al bijna zeker weet dat het deze vogel is. Want als je al die beschrijvingen na moet zoeken, zoek je je lens!
Groet, Rinie van Reenen

laatvlieger

Citeer
Is wel erg aardig, ja; alleen is het minstens zo zeer een test Engelse vogelnamen... (nu ja, is vast ook nuttig).
Je kunt hem ook in het Nederland spelen hoor. En er zijn nog veel meer talen waarin je die kunt spelen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

laatvlieger

CiteerMaar dit doe je natuurlijk pas, als je al bijna zeker weet dat het deze vogel is. Want als je al die beschrijvingen na moet zoeken, zoek je je lens!
Hoe bedoel je? Als je op bovenstaande wijze leert te determineren kun je na een beetje oefening binnen een minuut op de laatste 5 soorten uitkomen. Daarna wordt het een beetje lezen en kenmerken checken.    
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Rinie van Reenen

Citeer
Citeer
Is wel erg aardig, ja; alleen is het minstens zo zeer een test Engelse vogelnamen... (nu ja, is vast ook nuttig).
Je kunt hem ook in het Nederland spelen hoor. En er zijn nog veel meer talen waarin je die kunt spelen.
Marco, Wouter, bedankt. Zo zie je maar weer: je denkt een vogelkennistest te gaan doen, die verwachting wordt bijgesteld naar Engelse taal, om er vervolgens achter te komen dat het een test internetgebruik was! ;)
Groet, Rinie van Reenen

ArjenDrost †

Geweldig dit Wouter en BJ  :duim:

Het kost even tijd zo (op deze manier op het forum), maar zo leer je er wel het meeste van!

Jacquesvanmeer

En ook in Vogelvisie.nl heb je een eenvoudige determinatietabel voor 90 algemene nederlandse vogelsoorten.  Misschien is het handig om daar ook eens te kijken.  :duim:  

BJWolfs

Zonder te determineren maar gewoon op kennis lijkt me die eerste een zanglijster of in elk geval in die richting moet ik zoeken denk ik.


BJWolfs

#50
De tweede lijkt een beetje op een rietzanger, in elk geval een zanger ivm het model van het vogeltjes. Vrij fijn gebouwd namelijk!

Maar ik zal mijn vogelboeken en wat internetsites er even bij pakken en mijn best doen!

Jullie horen van me!

Bijlage verwijderd wegens opmerking van Gert Veurink!

Gert Veurink

Het was een beetje flauw van mij... kijk voor die tweede even in het gesloten kleine karekiet-topic..., misschien moeten we hier niet opnieuw aan beginnen. Dan wordt dit topic ook melig, terwijl jullie juist erg goed bezig waren.
Ik weet t ik heb het uitgelokt. sorry
groet!
Gert Veurink



BJWolfs

Die eerst heeft veel weg van een zanglijster, maar ik denk dat het hem niet is eigenlijk.
Hij is iets te grijs naar mijn mening...

Een zanglijster heeft ook veel meer vlekken en dat heeft deze niet!

Ik zoek even door...


BJWolfs

Mijn mening is dat het een kramsvogel is.
De vogel heeft veel contrast verschil in zijn staart, kop, vleugels en een duidelijke streep bij zijn ogen.

Een kramsvogel?  :mellow:  

j.steenbergen

Jeroen Steenbergen

Rinie van Reenen

#55
Raak!
Da's gauw gedaan!
Welke punten maakten het voor je een Kramsvogel in plaats van een Zanglijster? Inderdaad dat grijze en die vlekken. Nog meer punten?
Het is namelijk zo: als je goed zoekt naar verschillen, dan leer je ook goed te kijken, en dat helpt je enorm bij het determineren. In zijn algemeenheid is dat voordat je aan het determineren slaat erg belangrijk: wat zie je?
In dit geval:
- een vogel van ca. 20 cm
- zangvogel
- vrij lange, puntige snavel
- kleuren:
. poten en snavel
. kop
. rug
. buik
etc. Als je op zo'n manier onbevooroordeeld waarneemt, kom je uiteindelijk tot een betere determinatie. Als je van tekenen houdt: het helpt goed als je probeert te tekenen wat je ziet.
Groet, Rinie van Reenen

BJWolfs

Citeer
Citeer

Dus vrouwtjes vink blijft over? :)
ja!
Alleen is het een mannetje... haha
De rode kleur is echt een mannetje. Vrouwtjes zijn veel meer grijsbeige of soms zelfs groenig. De lichte snavel wijst op een winterkleed.

Er was overigens nog een aanwijzing dat een mannetje was. Als je de vogel echt hebt horen zingen (niet roepen, maar zingen), dan is het bij de zangvogels vrijwel altijd een mannetje. Vrouwtjes zingen niet.

Tada! Kost even moeite, maar als je op deze manier probeert te werken en jezelf constant controleert en dubbelcheckt dan kom je al snel een heel eind.

Succes!
Ok, bedankt voor je hulp.

Ik weet nu in welke volgorde je moet determineren en hoe je tenslotte tot de conclusie komt.
Nu het allemaal goed onthouden zodat ik ze op een gegeven moment kan determineren zonder een boekje :D

Nogmaals ontzettend bedankt voor je hulp!
Echt super!

HJDT

Het enige commentaar dat ik heb op het door Rinie opgenoemde lijstje is dat het formaat genoemd wordt. Dit is van een foto vrijwel nooit goed te schatten en al helemaal niet als er niks op de foto staat om het formaat aan af te meten. In dit geval zou je het formaat dus niet mee kunnen nemen in de determinatie.

Beroemd is het verhaal van ieman in de VS die een vogel beschreef met een bruine nek een rood petje en een vrij lange snavel die elke keer van de voedertafel kwam eten. Allerhande zangvogels werden erbij gesleept maar niemand kon de kenmerken verenigen met een aldaar voorkomende vogelsoorten. Tot het moment dat de vraagsteller met een foto op de proppen kwam en het een Canadese Kraanvogel bleek te zijn . . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

Rinie van Reenen

Dit punt 'grootte' is niet volstrekt onbelangrijk. In het geval van die Canadese Kraanvogel had het juist uitstekende diensten kunnen bewijzen.
Natuurlijk is het risico groot dat je een vogel verkeerd inschat. Maar dat maakt het niet geheel waardeloos. Alleen moet je er een voorbehoud bij in acht nemen: zeg alleen iets over de grootte, als er direct vergelijkingsmateriaal is:
- Op een foto: vergelijking met andere elementen op de foto (bij die Keep (zie ander topic) bijvoorbeeld kun je de vogel vergelijken met een lariksappel; bij bovenstaande vink met de naalden van de naaldboom waar de vogel op zit).
- In het veld: als er een andere vogel direct in de buurt zit. Als je Spreeuwen tusen een groep Kievitten ziet zitten, kun je de grootte tamelijk gericht inschatten. Als je ze op hoogspanningskabels ziet zitten, dan wordt het moeizamer...
Maar ik geef toe: bij mijn Kramsvogel is er niet heel duidelijk vergelijkingsmateriaal. Dus in dit geval is 'grootte' niet zo zinvol om mee te nemen.
Groet, Rinie van Reenen

Rinie van Reenen

CiteerDus je let hier op de grootte dan?
Maar hoe schat je die dan?
Het ging Wouter niet om de grootte (hoewel je de grootte aardig goed schatte op grond van de tak waar hij op zat: ongeveer zo groot als Huismus), maar om het formaat, de verhoudingen: Appelvink oogt erg fors, doordat deze vogel zo'n enorme snavel en zware nek heeft.
Groet, Rinie van Reenen