Duiker onbekend zuid Zweden

Gestart door Frank van Spelde, oktober 05, 2017, 17:10:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frank van Spelde

Slechte foto helaas, wat bij een duiker de determinatie niet bepaald makkelijker maakt. Kan iemand er toch wat zinnigs over zeggen?

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://sweden.observation.org/waarneming/view/144725537
Duiker onbekend - Gavia spec. gezien op 2017-10-05 Sweden - Malmö
Foto's:


bij voorbaat dank Frank van Spelde

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Roy Schroor

Lijkt me ook.

Alleen waarom wordt de waarneming als "duiker onbekend" goedgekeurd? Of is de betreffende admin van mening dat determinatie tot op soortniveau niet mogelijk is?
Met vriendelijke groet,
Roy

Guus Peterse

Dat grijs in de hals doet me eigenlijk eer denken aan onvolwassen roodkeelduiker. Al lijkt de snavel daar misschien wat te fors voor.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

OlivierO

Citaat van: Guus Peterse op juli 16, 2018, 22:44:51 PM
Dat grijs in de hals doet me eigenlijk eer denken aan onvolwassen roodkeelduiker. Al lijkt de snavel daar misschien wat te fors voor.

Ik vind de snavel ook te fors. En de hals is toch wat te gekleurd voor een Roodkeelduiker mijn inziens. Ik zou zeggen dus Ijsduiker of Geelsnavelduiker, maar voor die laatste zou je in de hals toch wat te weinig kleurverschil lijkt mij. En die uitgesproken "bult" op de kop is toch ook wat te veel voor den Roodkeelduiker.
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Frank van Spelde

Ik dacht zelf ook aan ijsduiker, vooral door de verhoudingen van de kop, nek en snavel. De algehele indruk is dat deze allemaal forser ogen dan te verwachten is voor een roodkeel. De bovensnavel lijkt ook een neerwaartse hoek te maken. Ik ben het wel eens met Guus dat de tekening op de kop ook goed past op juveniele roodkeel. Deze is ook uiteraard veel algemener als doortrekker in zuid Zweden, hoewel afgelopen najaar ook een relatief goede doortrek was van IJs- en geelsnavelduikers. Daarom was ik ook extra op mijn hoede voor deze soorten en heb ik deze op het forum geplaatst. Maarja, ze flitsen voorbij en met windkracht zoveel is het lastig een goed plaatje te schieten ;)

Bijgevoegd nog een onbewerkte uitsnede en eentje waarbij ik het contrast maximaal heb verhoogd waarbij het profiel van de kop nog wat beter uitkomt.

Groetjes, Frank.