Bessenschildwants en.... ?

Gestart door aabckoos, juli 15, 2018, 22:37:53 PM

Vorige topic - Volgende topic

aabckoos

De bovenste lijkt me bessenschildwants, klopt dat? En de tweede? In NW Kroatiƫ 2 juli '18
Hartelijke groet,
Koos

jck

Nee, het zijn allebei Carpocoris, denk ik. Misschien dat iemand anders je verder kan helpen.

James

Arp

Nog zo'n setje lastpakken Koos  :rolleyes:

Deze zijn beide van het koppel Carpocoris pudicus/purpureipennis - ook hiervoor zijn wel sleutels met kenmerken gepubliceerd (waarvoor je ze heel erg precies van dorsaal zou moeten bekijken), maar de krengen zijn zo godsgruwelijk variabel in kleur en vorm (!!) dat je er alleen met exemplaren aan de extremen van het variabiliteitsspectrum wat mee kunt. Qua genitaal zijn ze volstrekt probleemloos te onderscheiden en zitten niet eens in dezelfde "groep".

Deze zou ik heel voorzichtig een voorkeursstem voor pudicus geven, maar meer dan 60/40 durf ik niet. Op het forum van insecte.org zitten wat mensen die gemakkelijker namen bij Carpocoris roepen en bij een paar daarvan zou ik genegen zijn ze het voordeel van de twijfel te geven (o.a. de auteurs van dit boek), dus als je meer zekerheid wilt kun je het daar misschien nog eens proberen.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Arp

P.S. Oh ja - zou je de waarnemingen svp ook in willen voeren op observation.org?

Naar keuze onder de door mij voorgestelde soortnamen als "onzeker" of als "zeker" onder de verzamelsoort Carpocoris spec. (of Rhynocoris spec. voor het andere topic).

Alvast bedankt  :blink:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

aabckoos

Dank je. Ik probeer het steeds via obs maar kan het scherm 'determineer via forum' niet vinden
Hartelijke groet,
Koos

Arp

Ha Koos,

:huh:  ik begrijp je opmerking/vraag niet helemaal ben ik bang ... ik zie geen waarnemingen voor deze wantsen/foto's staan op observation.org, dus dan kun je die knop ook niet krijgen want die staat op de waarnemingspagina (in het menu rechts).

Hier is uitgelegd hoe je het in principe zou kunnen doen:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=207050.0

Probeer het anders hieronder gewoon nog eens voor de foto's hierboven. Dus eerst invoeren als waarneming (bijvoorbeeld als Carpocoris pudicus onzeker, of desnoods als "Wants onbekend") en "determineren via het forum" en de aangeboden tekst in een berichtje hieronder plakken ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

aabckoos

Worden beide van de twee in het NLs knoopkruidschildwants genoemd?
Hartelijke groet,
Koos

thijsdegraaf

CiteerWorden beide van de twee in het NLs knoopkruidschildwants genoemd?

Alleen de twee in Nederland voorkomende Carpocoris-soorten hebben een Nederlandse naam gekregen. Zie https://waarneming.nl/familie/view/1502

aabckoos

Hartelijke groet,
Koos

Arp

Hoi Koos, ik zag dat je aantal waarnemingen uit KroatiĆ« hebt ingevoerd  :duim:

Zojuist zit ik nog eens rustig naar de foto't te kijken en vandaag heb ik toch weer een voorkeur voor purpureipennis  :rolleye: ... ik bedoel maar :rolleyes: ... heb me vorige keer denk ik iets in de luren laten leggen door de sterke kleurcontrasten op het tweede beest, maar morfologisch is er eigenlijk niks wat sterker op pudicus wijst. Dat even voor de volledigheid. Ik denk dat hier "spec." toch de verstandige keuze is.

Met excuses, Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)