Kan dit een Zeearend zijn?

Gestart door de Boer, juli 15, 2018, 16:55:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

de Boer

Hallo allemaal,

ik heb vandaag een mooie roofvogel waargenomen, maar weet niet welke het is. Weten jullie welke roofcogel dit is?

op precies deze plek wordt bijna dagelijks de zeearend waargenomen door andere waarnemers. Ik dacht, misschien is dit hem wel, zou ik wel super tof vinden  :blink:

Bedankt voor een reactie,
Groeten
de Boer

Vincent Martens

groeten, Vincent

mgieskens

Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

BramtK

Of een onvolwassen Bruine kiekendief waarbij jullie het geslacht nog niet kunnen bepalen?
Groeten,

Bram ter Keurs

mgieskens

Citaat van: BramtK op juli 17, 2018, 12:25:49 PM
Of een onvolwassen Bruine kiekendief waarbij jullie het geslacht nog niet kunnen bepalen?
Je stelt het als een vraag, maar jij hebt hier meer verstand van/kijk op dan ik. Dus geef ik de vraag terug. Op basis waarvan zou dit een onvolwassen exemplaar zijn?
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

OJGoreng

Ik ben Bram niet, maar zie bij deze vogel allemaal puntgave vliegveren van dezelfde generatie (je ziet homogene kleurvlakken en alles heeft dezelfde lengte). Dat duidt op een vogel die net zijn eerste verenkleed heeft. Oudere vogels hebben deze tijd van het jaar ruigaten en een mix van net geruide gave veren en oude, nog niet geruide, veren met sleet.
Met vriendelijke groet, Zainal

Oenanthe

Citaat van: OJGoreng op juli 18, 2018, 00:22:45 AM
Ik ben Bram niet, maar zie bij deze vogel allemaal puntgave vliegveren van dezelfde generatie (je ziet homogene kleurvlakken en alles heeft dezelfde lengte). Dat duidt op een vogel die net zijn eerste verenkleed heeft. Oudere vogels hebben deze tijd van het jaar ruigaten en een mix van net geruide gave veren en oude, nog niet geruide, veren met sleet.
Een vogel met een volkomen vers verenkleed kan ook een oudere vogel zijn die net de rui heeft voltooid.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

OJGoreng

Is de rui van roofvogels daar niet veel te traag voor? Tegen de tijd dat de laatste veer geruid is, is de eerste al vele maanden (of langer) oud.
Met vriendelijke groet, Zainal

BramtK

Citaat van: mgieskens op juli 17, 2018, 13:38:04 PM
Citaat van: BramtK op juli 17, 2018, 12:25:49 PM
Of een onvolwassen Bruine kiekendief waarbij jullie het geslacht nog niet kunnen bepalen?
Je stelt het als een vraag, maar jij hebt hier meer verstand van/kijk op dan ik. Dus geef ik de vraag terug. Op basis waarvan zou dit een onvolwassen exemplaar zijn?

Dit is een 1kj vogel, ten eerste om de reden die Zainal geeft, ten tweede vanwege de lichte zomen aan de grote dekveren op de bovenvleugel en ten derde vanwege de warmbruine tint in de lichte delen op de kop en vleugelboeg (bij adult vrouw strogeel). Een volwassen Bruine kiek met een kakelvers kleed is vrijwel onmogelijk. Alhoewel er nogal wat variatie zit in het tempo waarin die rui plaatsvindt, duurt die toch vrij lang en voor afronding ga je al weer slijtage zien aan de oudere veren. Bovendien wordt een belangrijk deel van die rui vervolmaakt in de overwinteringsgebieden, niet in de vroege zomer hier.

Neemt niet weg dat het alsnog een vrouw kan zijn.
Groeten,

Bram ter Keurs

OlivierO

Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

mgieskens

Bedankt Bram (en de rest),
Die uitleg daar kan ik wat mee.  :duim:
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft