auerhoen

Gestart door bertus2, februari 21, 2008, 10:22:42 AM

Vorige topic - Volgende topic

bertus2

dag mensen,

op wikipedia, staat dat de auerhoen nog voor komt op de hoge venen. volgens mijn literatuur was het daar uitgestorven. of is er sprake van herintroductie?

Vriendelijke Groet Bert Haamberg
vriendelijke groet

Bert Haamberg

laatvlieger

Auerhoen in de Hoge Venen in België? Volgens mij moet dat een fout zijn. Ik denk dat ze in de war zijn met korhoenders, die daar volgens mij nog wel voorkomen.
(Ik vraag me zelfs af of er ooit wel Auerhoenders daar hebben gezeten? )
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

bertus2

wouter,
dat was ook mijn reactie! ik kan in mijn boeken wel terugvinden dat korhoenders er zitten/zaten. wel vreemd dat het wiki staat dan.
vriendelijke groet

Bert Haamberg

laatvlieger

Citeerwel vreemd dat het wiki staat dan.
Nou ja, iedereen die dat wil kan informatie toevoegen aan wikipedia artikelen. Er is wel controle, maar ik kan me goed voorstellen dat er af en toe fouten insluipen.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

bertus2

Zijn er nog andere mensen die hier misschien meer van weten? Of zijn er misschien mensen die nog andere literatuur hebben die ik niet heb geraadpleegd. ik hoor het graag als ruigpoothoender fanaat! ^_^

Vriendelijke groet Bert Haamberg
vriendelijke groet

Bert Haamberg

redmar_woudstra

Volgens Peterson "de Kist" heeft Auerhoen wel in België gebroed. Volgens de ANWB-gids is ie uitgestorven in 1820.
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

En volgens mij hebben ze ook Hazelhoen.
Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

frankmeer

#7
Klopt. En Ruigpootuilen, Notenkrakers en Wilde Katten.
Frank van der Meer

JohanvantBosch

#8
CiteerEn volgens mij hebben ze ook Hazelhoen.
En ook daarvan is het de vraag of ze er nog zitten, volgens mij. Enkele jaren geleden nog wel, toen gingen ook regelmatig mensen uit nl het Hazelhoen proberen te zien in B. Maar volgens mij zouden de belgen het nu heel graag horen als iemand er een ziet.
maar... correct me if I'm wrong!

Erwin Reinstra

#9
Ik dacht dat er in het uiterste zuidoosten van Wallonie nog best wel hazelhoenders zaten?!?!
Citeermaar... correct me if I'm wrong!
idem


ook Zwarte ooievaar broedt er in ieder geval (nog) (maar, voor de fanaten, dat is geen hoender en heeft ook geen ruige poten)
Met vriendelijke groenten,
Erwin


redmar_woudstra

Volgens mij heb ik ergens gelezen dat Hazelhoenders met name in Luxemburg nog goed te doen zijn.
Auerhoenders lijken me echt uitgestorven!
groet,
Redmar

frankneijts

Auerhoen is inderdaad uitgestorven in België in de 19e eeuw. Latere uitzetpogingen zijn mislukt. De dichtstbijzijnde plek is nu in de Vogezen: totale populatie daar 200 mannetjes in 1998. Dat lijkt nogal wat maar wat beoeld wordt met 'Vogezen' is een enorm gebied....
Hazelhoen is erg zeldzaam geworden in België en voornamelijk beperkt tot niet vrij toegankelijke privé-bosgebieden in het zuid-oosten. In Luxemburg is de soort nu zeldzaam en beperkt tot enkele bosgebieden in het noordelijk deel. In het zuidelijk deel geldt hij als uitgestorven.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

bertus2

dag mensen,

Allen hartelijk bedankt voor de reactie. Iemand op school attendeerde mij deze zaak, en ik wou natuurlijk het naadje van de kous weten ^_^ .  Ook leuk overigens de feitjes over de Hazelhoen. Die staat nog steeds hoog op mijn verlanglijstje. Dus maar eens een keer naar Luxemburg of anders maar Zweden :P

Bert Haamberg
vriendelijke groet

Bert Haamberg

Sjoerd v Wierst

Als je de andere kant opgaat, dus richting oosten heb je ook kans op hazels. Ik heb er een in Slowakije. Was een heel korte waarneming, halve seconde ofzo. Maar wel voldoende details gezien.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

redmar_woudstra

Ik zou zeggen dat Zweden de beste plek is voor Auer- en Hazelhoen!
groet,
Redmar

ArjenDrost †

#15
CiteerIk zou zeggen dat Zweden de beste plek is voor Auer- en Hazelhoen!
Ik heb ze daar beiden gezien inderdaad. Maar dat was wel erg in het noorden (weet het niet zo over het zuiden). Auerhoen ook een aantal keer min of meer door een boom horen vliegen...

redmar_woudstra

Tiveden in ligt relatief zuidelijk (tussen de grote meren in) en is volgens mij een uitstekend gebied voor beide soorten.

http://maps.google.com/maps?f=q&hl=nl&geoc...4,0.933838&z=10
groet,
Redmar

Jos Welbedacht

Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

wimtegels

Zowel hazelhoen als auerhoen leven ook in het oerbos van Bialowiesa in Polen.

Dit is overigens ook voor andere soorten een prachtig vogelgebied.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

falco

#19
Finland is ook een uitstekend land voor beide hoenders. Daar heb ik ze beide gezien, zonder dat ik speciaal naar bekende plekken ging, ofetwel gewoon zelf gevonden langs de weg. Vooral in N - Finland.
Ies Goedbloed jr.

Ringing birds is a pastime for birdwatchers who aren't able to find rarities in the field ;)

Maurice Elf

Ook in Bosnië heb ik beide soorten een aatnal keer gezien
Mvg Maurice

s.w.s

CiteerAuerhoen is inderdaad uitgestorven in België in de 19e eeuw. Latere uitzetpogingen zijn mislukt. De dichtstbijzijnde plek is nu in de Vogezen: totale populatie daar 200 mannetjes in 1998. Dat lijkt nogal wat maar wat beoeld wordt met 'Vogezen' is een enorm gebied....
Hazelhoen is erg zeldzaam geworden in België en voornamelijk beperkt tot niet vrij toegankelijke privé-bosgebieden in het zuid-oosten. In Luxemburg is de soort nu zeldzaam en beperkt tot enkele bosgebieden in het noordelijk deel. In het zuidelijk deel geldt hij als uitgestorven.
Ik ga medio april een lang weekend wandelen, fotograferen en vogelen in Duitsland/België (6 km van de grens van de Hoge Venen).

Vroeg me af of daar een manier was om Hazelhoen te vinden. Begrijp uit de post van Frank dat dat lastig gaat worden, zo niet onmogelijk. Ook wel de goede tijd voor Korhoen. Dat gaat wel redelijk goed in Hoge Venen?

Iemand een nuttig contact voor mij voor een eventueel plaatselijke vogelaar of gids?

Wilde Kat, Zwarte Ooiepiep en Notekraker is ook niet mis trouwens.
Groetend, Swim

MC

CiteerZowel hazelhoen als auerhoen leven ook in het oerbos van Bialowiesa in Polen.

Dit is overigens ook voor andere soorten een prachtig vogelgebied.
Hazelhoen was daar vorig voorjaar goed te doen. Auerhoen is daar extreem zeldzaam en vrijwel beperkt tot het Wit-Russische deel.

Gelukkig heb ik het geluk gehad een dag in de stromende regen in de zomer van 2003 twee aurhoenders in het Zwarte Woud te zien. Zitten er daar veel?
vriendelijke groet,
Matthijs Courbois