Vermoedelijke metaalglanslibel

Gestart door Robert Goossens, juli 14, 2018, 17:52:18 PM

Vorige topic - Volgende topic

Robert Goossens

Hoi allen,

Ik heb weer zo'n geval; een libel die niet stil wil zitten, met als resultaat een slechte foto. Door middel van aanwijzingen in het boek "Libellen van Europa" kwam ik ter plekke na 10 min observeren op een metaalglanslibel. Die lijkt echter (wat mij betreft) nogal op de smaragdlibel, en hoewel ik die van bij mij thuis ken, ben ik er niet 100% zeker dat mijn determinatie klopt. Beide komen hier ook voor (oost Frankrijk). Iemand die mij kan helpen?

Oh en nog een kleine ps: ik zag ook 2x een zelfde libel voorbijkomen met een bleke/wittige achterlijfspunt (of het nu segment 9-10 waren en/of de aanhangsels werd me niet duidelijk). Deze op de foto en de libel met de witte achterlijfspunt dolden een paar keer met elkaar in de lucht. Ik zie geen enkele glanslibel of iets vergelijkbaar in de boeken/tabellen die een wittige achterkant heeft, iemand een idee?

AvanderHeijden

Metaalglans lijkt me correct, op basis van de vorm van het achterlijf (breedste deel niet heel dicht bij de achterlijfspunt).

Een glanslibel met licht dingetje aan het eind, klinkt wel als Bronslibel. Mannetjes daarvan hebben een soort wittig haaienvinnetje dichtbij de achterlijfspunt.

Robert Goossens

Bedankt Antoine. Ja een bronslibel zag ik in mijn boek ook al staan, maar die hebben gele vlekjes op de segmenten, deze leek gewoon egaal... voorlopig nog een raadsel.