is dit de huisspitsmuis?

Gestart door jurgen74, juli 14, 2018, 11:47:32 AM

Vorige topic - Volgende topic

jurgen74

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/159939749
onzeker Huisspitsmuis - Crocidura russula gezien op 2018-07-14 Culemborg - De Waai e.o.
Foto's:






bij voorbaat dank Jurgen, Geven

Rob Koelman

Een van de bosspitsmuizen.

Het dier komt vreemd over, maar dat is grotendeels te verklaren door de nogal matige kwaliteit van de foto's. Het kan eventueel wel om een erg donker dier gaan (enigszins melanistisch).

Hieronder een bewerking van de derde foto:

Met vriendelijke groet, Rob

jurgen74


whmvb

Volgens mij duidelijk een Waterspitsmuis met donkere onderzijde (vies of donkere vacht). De snuit en het lijf zijn veel te breed voor Bosspitsmuis. Ook de achterpoten veel te groot.

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

Citaat van: whmvb op juli 14, 2018, 17:13:49 PMVolgens mij duidelijk een Waterspitsmuis met donkere onderzijde (vies of donkere vacht). De snuit en het lijf zijn veel te breed voor Bosspitsmuis. Ook de achterpoten veel te groot.

Dat was ook mijn eerste indruk, maar de staart is volgens mij veel te kort voor waterspitsmuis.
Met vriendelijke groet, Rob

Menno

Ik neig ook meer naar waterspitsmuis
Hoe gedroeg deze zich tijdens het hanteren of op het moment dat ie uit z'n val kwam?
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

jurgen74

Hij was erg onrustig en ging niet stil zitten hij stond vaak op zijn achterpoten tegen de rand van plasticbak snel wat plaatjes geschoten en vrij gelaten om verdere stress voor de muis te verkomen.

Mvg Jurgen

Menno

Waterspitsmuizen gaan vaak door het lint als ze gevangen worden terwijl bosspitsmuizen heel gestresst wegkruipen of heel stil blijven zitten dus wat mij betreft is dit ook een plusje voor waterspits
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

jurgen74

Dankjewel allemaal voor jullie reacties ik de naamsoort gewijzigd naar waterspitsmuis

Rob Koelman

Citaat van: Menno op juli 14, 2018, 22:23:33 PMWaterspitsmuizen gaan vaak door het lint als ze gevangen worden terwijl bosspitsmuizen heel gestresst wegkruipen of heel stil blijven zitten dus wat mij betreft is dit ook een plusje voor waterspits

Gedrag als onderscheidend determinatiekenmerk voor bosspitsmuis of waterspitsmuis. Dubieus... Herken bovenstaande 'onderscheid' zelf in ieder geval niet en zou dit daarom zelf nooit gebruiken. Ook bosspitsmuizen kunnen heel druk door een vangzak / in een vangbak heen en weer gaan rennen en ook waterspitsmuizen kunnen rustig minutenlang onder het hooi gaan zitten. Er zijn - in het veld - veel duidelijkere en 100% zekere determinatiekenmerken te zien dan 'gedrag'.
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom je vangt als je de kenmerken niet kent.
Herman van der Meer

Menno

Citaat van: Rob Koelman op juli 15, 2018, 12:35:25 PM
Citaat van: Menno op juli 14, 2018, 22:23:33 PMWaterspitsmuizen gaan vaak door het lint als ze gevangen worden terwijl bosspitsmuizen heel gestresst wegkruipen of heel stil blijven zitten dus wat mij betreft is dit ook een plusje voor waterspits

Gedrag als onderscheidend determinatiekenmerk voor bosspitsmuis of waterspitsmuis.

Lees mijn bericht anders nog een keertje Rob ;)
Een plusje is m.i. heel wat anders dan een onderscheidend determinatiekenmerk.
Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

Rob Koelman

Citaat van: Menno op juli 15, 2018, 13:04:44 PM
Citaat van: Rob Koelman op juli 15, 2018, 12:35:25 PM
Citaat van: Menno op juli 14, 2018, 22:23:33 PMWaterspitsmuizen gaan vaak door het lint als ze gevangen worden terwijl bosspitsmuizen heel gestresst wegkruipen of heel stil blijven zitten dus wat mij betreft is dit ook een plusje voor waterspits

Gedrag als onderscheidend determinatiekenmerk voor bosspitsmuis of waterspitsmuis.

Lees mijn bericht anders nog een keertje Rob ;)
Een plusje is m.i. heel wat anders dan een onderscheidend determinatiekenmerk.

Dag Menno,

Het door jouw genoemde 'kenmerk' (rustig /niet rustig) is totaal onbruikbaar en zorgt alleen maar voor verwarring in deze discussie. Wat mij betreft dus zelfs geeneens 'een plusje'.

Laten we het vooral hebben over zo 'hard' mogelijke kenmerken.
Met vriendelijke groet, Rob

jurgen74

Beide veranderd naar bosspitsmuis nu nog een groen vinkje??