bosspitsmuis of waterspitsmuis??

Gestart door jurgen74, juli 14, 2018, 19:49:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

jurgen74

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/159939652
Bosspitsmuis onbekend - Sorex araneus/coronatus gezien op 2018-07-14 Culemborg - De Waai e.o.
Foto's:




bij voorbaat dank Jurgen, Geven

jurgen74

Deze muis op zelfde dag op andere locatie gevangen had het zelfde gedrag

mvg Jurgen

Menno

Groeten,

Menno van Lopik

https://waarneming.nl/user/view/87046

jurgen74

Dankjewel Menno ik de naamsoort veranderd naar waterspitsmuis

whmvb

Ik neig in beide gevallen naar Bosspitsmuis, al was het maar omdat Waterspitsmuizen vrijwel nooit zo nat uit een val komen. Kun je iets zeggen over gewicht of lengte? Of anders de maat geven van die 'haakvormige poot' aan de onderkant van het plastic bakje?

Wim
Wim van Boekel

jurgen74

Ik kan je alleen de maatgeving van de muis geven deze was zeker 10 cm groot verder waren ze beide erg onrustig toen ze uit de val kwamen. Ze zijn niet 1 keer stilaan zitten

Mvg Jurgen

Rob Koelman

Citaat van: jurgen74 op juli 15, 2018, 11:07:07 AMIk kan je alleen de maatgeving van de muis geven deze was zeker 10 cm groot verder waren ze beide erg onrustig toen ze uit de val kwamen. Ze zijn niet 1 keer stilaan zitten

Zie mijn opmerking bij jouw andere item over de spitsmuizen op deze locatie. Rustig of niet rustig is echt een onzinkenmerk om spitsmuizen mee te determineren.
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

En als je er nou weer een vangt:

- fotografeer de eventueel aanwezige rij haren op de onderkant van de staart
- fotografeer de eventeel aanwezige rij stijve haren aan de zijkant van de achterpoot
- fotografeer de buikzijde
- weeg het dier

Dan hebben we tenminste kenmerken waar je iets mee kunt...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

En voor iedereen die nog steeds beweert dat dit een waterspitsmuis zou zijn: kijk eens naar de lengte van de staart op de tweede foto; veel en veel te kort voor waterspitsmuis...
Met vriendelijke groet, Rob

jurgen74

Beste Rob

Akkoord bosspitsmuis heb ze beide zo ingevoerd.
Zal de volgende keer betere foto's proberen te maken van de specifieke punten.

Is er een you-tube filmpje over het wegen van de muizen en wat heb daar precies voor nodig??

In de vallen gebruiken wij stro bruinbrood met pindakaas appel en meelwormen.
Nog suggesties??

Mvg Jurgen

Rob Koelman

Citaat van: jurgen74 op juli 15, 2018, 14:06:26 PM
Beste Rob

Akkoord bosspitsmuis heb ze beide zo ingevoerd.
Zal de volgende keer betere foto's proberen te maken van de specifieke punten.

Is er een you-tube filmpje over het wegen van de muizen en wat heb daar precies voor nodig??

In de vallen gebruiken wij stro bruinbrood met pindakaas appel en meelwormen. Nog suggesties??

Mvg Jurgen


Dag Jurgen,

Voor het wegen van muizen heb je een unster en kleine plastic zakjes (boterhamzakjes) nodig.

Veel belangrijker dan het materiaal is het hanteren (beetpakken en vasthouden) van de muizen. Het niet vakkundig hanteren van muizen kan leiden tot zeer veel stress bij de gevangen dieren en in extreme gevallen zelfs tot het overlijden van de muizen. Ga daarom eens een paar keer mee met ervaren vangers, bijvoorbeeld tijdens een inventarisatieweekend van de Veldwerkgroep van de Zoogdiervereniging.

Op dat soort weekeinden kun je ook veel leren over de herkenning van de verschillende soorten spitsmuizen en muizen in ons land.

Ikzelf stop bij vangacties altijd standaard in de vallen: wortel (voor vocht; smet minder snel dan appel), kippengraan, meelwormen en droog (!) hooi.
Met vriendelijke groet, Rob

whmvb

Een paar opmerkingen:
- staartlengte zegt ook niet alles over de soort. Ik kan zo foto's aanleveren van Waterspitsmuizen met korte staart, al is in z'n algemeenheid de staart van een wsm veel langer ten opzichte van de romp dan bij de bsm.
- wegen met weinig of geen stress gaat makkelijk door gebruik te maken van een plastic flesje waar de hals van afgesneden is. Je laat het dier zelf in de fles lopen en hoeft het dan niet aan te raken of te vangen in de hand. Dit werkt uiteraard alleen als je het dier niet merkt (vacht knippen). Je kunt trouwens ook makkelijker foto's maken van de onderdelen als ze in de fles zitten (die moet dan wel schoon zijn uiteraard) zonder ze geweld aan te doen.
- Waterspitsmuizen zijn over het algemeen inderdaad veel bewegelijker en agressiever als ze uit de val komen dan Bosspitsmuizen. Vaak springen ze al zelf uit de val, maar zoals Rob al schreef: dit is onbruikbaar als determinatiekenmerk.
- en eh ... Jurgen: ik vraag me af of je vergunning hebt om muizen te vangen? Dat klinkt wat zeikerig, maar wellicht is het je niet bekend dat zo'n vergunning altijd nodig is. En ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat een vergunning verleend wordt aan iemand die de soorten niet kent.

Groeten,

Wim
Wim van Boekel

Rob Koelman

Citaat van: whmvb op juli 16, 2018, 20:39:12 PMstaartlengte zegt ook niet alles over de soort

Klopt, de staartlengte bii zowel waterspitsmuis als bosspitsmuizen is variabel, maar was in dit geval wel een van de belangrijkste redenen om niet aan waterspitsmuis, maar vooral aan bosspitsmuis te denken. De foto's laten nog meer kenmerken zien die qua 'jizz' toch duidelijk op bosspitsmuis wijzen.

In zijn algemeenheid geldt dat als er foto's van spitsmuizen zijn waar getwijfeld wordt over waterspitsmuis of bosspitsmuis, het in de meeste gevallen gewoon een van de bosspitsmuizen is. Een echte waterspitsmuis is - zelfs bij slechte foto's - meestal toch wel eenduidig te herkennen al deze soort...
Met vriendelijke groet, Rob

jurgen74

Ik heb wel een vergunning gekregen van de zoogdiervereniging en ook van gebied beheerders om muizen te vangen en het plaatsen van wildcamera's mostela en struikrover.

De meeste muizen kan ik wel erkenen al blijven de spitsmuizen wat lastiger

Mvg Jurgen

whmvb

Citaat van: jurgen74 op juli 16, 2018, 22:53:56 PM
Ik heb wel een vergunning gekregen van de zoogdiervereniging en ook van gebied beheerders om muizen te vangen ...

:duim:
Wim van Boekel

whmvb

Citaat van: jurgen74 op juli 15, 2018, 11:07:07 AM
Ik kan je alleen de maatgeving van de muis geven deze was zeker 10 cm groot ...

Mvg Jurgen

Zelfs een Waterspitsmuis is niet groter dan 10 cm (lichaamslengte). Ik neem aan dat je dus de staart meerekent in die 10 cm?

Wim
Wim van Boekel

HPM

Citaat van: jurgen74 op juli 16, 2018, 22:53:56 PM

Ik heb wel een vergunning gekregen van de zoogdiervereniging ...

De Zoogdiervereniging kan toch geen vergunningen verlenen?
Herman van der Meer

Douwe van der Ploeg

Herman: ZV heeft een brede ontheffing om (o.a.) muizen te vangen, en hebben ook het recht om derden te machtigen om (al dan niet onder bepaalde voorwaarden) onder die ontheffing te werken. Uiteraard is er dan ook nog toestemming van de terreinbeheerder nodig, maar qua wet natuurbescherming zit je daarmee in ieder geval goed.
Douwe van der Ploeg

HPM

Citaat van: Douwe van der Ploeg op juli 17, 2018, 18:07:34 PM

Herman: ZV heeft een brede ontheffing om (o.a.) muizen te vangen, en hebben ook het recht om derden te machtigen om (al dan niet onder bepaalde voorwaarden) onder die ontheffing te werken. Uiteraard is er dan ook nog toestemming van de terreinbeheerder nodig, maar qua wet natuurbescherming zit je daarmee in ieder geval goed.

Maar dan nog vind ik het verbazingwekkend dat iemand die basisvaardigheden mist onder de vlag van de Zoogdiervereniging mag vangen. Uiteraard moeten mensen een opleiding kunnen krijgen maar dat lijkt me hier niet het geval want anders zou Jurgen bijvoorbeeld niet hoeven vragen hoe je de vangsten moet wegen.

Jurgen, ik bedoel dit niet persoonlijk.
Herman van der Meer