Hoofdmenu

DUBBELGELUK!

Gestart door Ismael, februari 20, 2008, 17:15:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marian en Bert

Hoi Ismaël,

Bedankt voor je grondschijfjes. Mic. is dat schijfje erg leuk.
Zonder KOH in Melzers wederom geen ascusopening te zien (helaas Stip, nog niet bij de dierenarts geweest). Vervolgens een ander preparaat gemaakt eerst in KOH en daarna in Melzers en ja hoor er kwamen weer blauw gekleurde trechtervormige ascusopeningen te voorschijn. Sporen gemeten, asci gemeten klopt allemaal prima met de beschrijving in Coolia.

Groeten van Marian


Microscoopfoto in Melzers (zonder voorbehandeling in KOH)

Marian en Bert

Microscoopfoto ascustop (eerst in KOH) in Melzers

Marian en Bert

#32
Microsoopfoto gesepteerde sporen nog in de ascus.

En wat wordt de volgende te ontdekken soort?

knabenkraut

Hoi Ismael,

Misschien dat we morgen na de speurtocht nog een preparaatje kunnen maken, lijkt me erg leuk.

Mooie duidelijke foto's Marian.  
groetjes,
Dini

Ismael

ik denk dat ze er zeker nog staan! Vorige week zaterdag wel in ieder geval! Marian veel dank weer voor je moeite  :duim:

Net mail van Menno Boomsluiter, hij komt uit op somber trechtertje Omphalina obscurata. Iets heel anders dus.. Maar het is wel het roze grondschijfje  :P  
Groeten Ismaël Wind

Ismael

#35
CiteerEn wat wordt de volgende te ontdekken soort?
vandaag een bokaalkluifzwam gevonden. Ik denk de zwart-witte maarja kom er maar is achter. Morgen aan A. van de Berg meegeven. Foto's volgen in een ander topic natuurlijk
Groeten Ismaël Wind

Ismael

Inmiddels ook uitslag van Stip over het schijfje, inderdaad roze grondschijfje
Groeten Ismaël Wind

Stip

Hoi Corry,
Nog over levende cellen en het gebruik van Lugol (IodineKaliumIodine oplossing in water, op internet heb ik nog wel een paar andere recepten gevonden)
Cellen zijn levend als ze op spanning zijn, mooie strakke wanden en vaak versmald bij de septen, bij de sporen zie je vaak specifieke druppelpatronen.
Over het gebruik van lugol, ik heb een flesje met spateltje aan de deksel waarvan ik een klein beetje lugol aan de zijkant van het dekglaasje toevoeg aan mijn waterpreparaat. Als je geen spateltje hebt kun je ook een glazen druppelaar roodheet stoken boven een gasvlam en dan het puntje dichtknijpen met een combinatietang.
bijlage levende ascus
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Corryabbink

#38
Dag Stip,
Eigenlijk werkt het dus net als bij de mossen daar werk ik ook het liefst met levend materiaal omdat sommige kenmerken verloren gaan.
Dat levend begreep ik wel maar het verschil met Melzer is me niet zo duidelijk. Beiden geven toch J+ aan en indien er met vers materiaal gewerkt wordt zou het niets uit mogen maken.
Overigens werk ik liever met Lugol op een manier die jij hierboven beschreef.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stip

Hoi Corry,
Het verschil met Melzer is dat daar nog een gelijk deel aan Chloraalhydraat oplossing is toegevoegd, wat uiteraard direkt hartstikke dodelijk is.
Bovendien heeft Lugol ook bij sommige soorten een rood verkleuring, die heb je bij Melzer niet, daar heb je in die gevallen alleen een blauw verkleuring na KOH voorbehandeling.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Corryabbink

#40
Kijk Stip dat bedoelde ik nou. Nu is het me duidelijk! Melzer breekt dus de cellen af terwijl Lugol ze in leven laat. De kleurverandering was me nog niet zozeer opgevallen omdat ik de truc van de voorbehandeling met KOH niet kende.
Bedankt :duim:
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

RonJMBerkhout

Bij het lezen van deze (zeer interessante) topic moest ik denken aan die kleine roze bolletjes tussen het mos te Cruijsbergen (Bussum). Deze ontdekte ik eens bij een mossenstudie zonder daar verder acht op te slaan. Gisteren las ik dat Roze grondschijfje inderdaad voor dit gebied onlangs nog in waarneming.nl ingevoerd is. Dus ik ben vandaag (in de regen) opnieuw gaan kijken! Hier vond ik de soort meteen weer terug in meer dan een miljoen exemplaren. Nu weet ik niet of het echt deze soort betreft (ik ben geen kenner). Betreft het mogelijk een andere (algemene) soort dat microscopisch onderzocht dient te worden voor een correcte identificatie? Ik hoor het graag van jullie!

Met vriendelijke groet.

Ron

Ismael

#42
een miljoen das wel veel! Voor een zekere determinatie dient de soort wel onder de microscoop ja. De kans dat het de soort is is erg groot overigens, telkens weer zie ik dat de soort voorkomt met het gewoon purpersteeltje, zoals ook hier het geval. Verwarring kan voorkomen met een ander schijfje
Groeten Ismaël Wind

Stip

Hoi Corry & Christiane,
Om nog even terug te komen op de Lugol, ik gebruik niet de receptuur die op Wiki staat maar maak mijn eigen met alleen Iodine en KaliumIodine zonder verdere toevoegingen.
Wat Natriumacetaat of andere toevoegingen doen weet ik niet maar ik verwacht dat het niet giftig of slecht voor celweefsel is aangezien het voor levende have gebruikt wordt.
groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl

Corryabbink

#44
CiteerHoi Corry & Christiane,
Om nog even terug te komen op de Lugol, ik gebruik niet de receptuur die op Wiki staat maar maak mijn eigen met alleen Iodine en KaliumIodine zonder verdere toevoegingen.
Wat Natriumacetaat of andere toevoegingen doen weet ik niet maar ik verwacht dat het niet giftig of slecht voor celweefsel is aangezien het voor levende have gebruikt wordt.
groeten Stip
Dag Stip,
Bedankt voor de informatie maar ik ben geen chemicus. De Lugol die ik in mijn bezit heb bevat per mm: 3,33 mg Jood en 6,67 mg. Kalium jodide. Ik heb er geen flauw benul van of dat overeenkomt met jouw receptuur. Het is m.i. de originele Lugol zonder verdere toevoegingen.
Hoe kan ik jouw recept maken of verkrijgen indien het bovenstaande niet goed is?
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Stip

Hoi Corry,

Volgens mij heb jij wel de goede receptuur  :duim:

groeten Stip
Groeten Stip
www.helotiales.nl