Rhinocoris iracundus?

Gestart door aabckoos, juli 13, 2018, 13:17:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

aabckoos

Is dit de Rode roofwants Rhinocoris iracundus? Kop lijkt zo smal. Eind juni bij Motovun, Kroatiƫ
Hartelijke groet,
Koos

aabckoos

t is een geringde roofwants Rhinocoris annulatus
Hartelijke groet,
Koos

Arp

Waar haal je deze determinaties vandaan ?  :rolleye:
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

aabckoos

Hartelijke groet,
Koos

Arp

Ah okay  ;D

Ik had wat weinig tijd (nu ook, mja ...)

Je eerste naam was een stuk beter dan de tweede - annulatus is het zeker niet.

Mijn vraag wie/wat/hoe heeft er vooral mee te maken dat iedereen die een beetje serieus naar deze beesten kijkt ervan op de hoogte is dat veel soorten (o.a. deze) van foto eigenlijk nooit zeker te doen zijn, dus dat als er met namen gegooid wordt dit altijd met een dik ingezwachtelde arm zou moeten zijn ;)

In Kroatiƫ komen voor deze foto drie soorten in aanmerking, die te boek staan als "in principe te variabel om zonder genitaal zeker op naam te brengen":
Rhynocoris cuspidatus
Rhynocoris iracundus
Rhynocoris rubricus

Er zijn diverse sleutels voor Rhynocoris in omloop die allemaal op iets verschillende manieren proberen om ze extern - veelal op kleur - op naam te brengen, maar voor elk gesuggereerd kenmerk is wel weer een uitzondering te vinden. Veeg je al die kenmerken op een hoop (veel daarvan zijn op de foto niet te zien - zoals kleur onderkant eerste rostrumsegment bijvoorbeeld) dan ontstaat er een totaalplaatje waarmee je aan veel beesten voor de ene soort op een hogere waarschijnlijkheid uitkomt dan voor de andere soorten.

Voor mij is dat in dit geval dan Rhynocoris cuspidatus - vooral op basis van de poten, wat een best wel slecht kenmerk is  :angel: ;)

Hier is een oud topic met wat links die misschien nog bruikbaar zijn:
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=99995.msg674907#msg674907
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

aabckoos

Okee, die slanke puntsnuit doet er kennelijk niet toe! De geslachtsdelen heb ik niet onder de loep gelegd. Spec. it will be, bedankt.
Hartelijke groet,
Koos

Arp

Het beest kijkt een beetje omhoog en houdt de enthousiaste fotograaf scherp in de gaten ;)  Daarom kijk je een beetje raar tegen de kop aan - voor de kop zie je daarom het eerste segment van het rostrum wat uitsteken, wat normaal onder de kop meteen naar achteren gekruld staat. Tenzij het beest een prooi te pakken heeft en deze leegzuigt natuurlijk.

Op deze foto van Harm Alberts kun je aardig zien wat de normale houding is ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

aabckoos

Die lijkt er inderdaad meer op. Jij weet van wantsen!
Hartelijke groet,
Koos

Arp

Ik mag het niet zeggen, want dan krijg ik een oorvijg, maar qua wantsen heb ik nog steeds het gevoel dat ik bijna helemaal niks weet  :rolleyes:

P.S. De gelinkte foto staat ingevoerd als Rhynocoris cuspidatus en dat was inderdaad ook mijn voorstel voor jouw beest, maar dan dus helaas wel met een slagje om de arm (="onzeker")
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)