Megaphyllum projectum?

Gestart door Arp, februari 20, 2008, 00:19:52 AM

Vorige topic - Volgende topic

Arp

Hoi Miljoenpootkampioenen,

Gaan we weer ...  ^_^  Om te beginnen veel dank voor deze uitleg bij de Grote tweestreep (Ommatoiulus sabulosus), maar het is mij nog niet helemaal duidelijk wat "de naad" in dit verband is...

Kan deze waarneming op basis van onderstaand kiekje nu als Megaphyllum projectum worden neergezet, of is het toch de dikke naad ervoor en is dit dus weer gewoon Ommatoiulus sabulosus?

Wildernis, Enschede, mei 2007
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

hoi Arp, en Matty,

ik denk dat met de 'naad' de grens tussen twee segmenten wordt bedoeld?
op het plaatje in Blower (41d) staat een detailtekening van O. sabulosus en daarop staat de klieropening op m.i. precies de zelfde plek als op de foto van Arp.
de klieropening zit dus niet aan de naad.
Matty kun je hier nog even je licht op laten schijnen?
groetjes, David
met vriendelijke groet,
David

A_kroon56

Heren,

De naad is het donkere streepje tussen het 'verheven' deel van het segment en het 'lager' gelegen deel van het segment. Het verheven deel heeft dwarsstreepjes. De klieropening ligt duidelijk voor de naad, dus het is Ommatoiulus sabulosus. Ligt de klieropening aan de naad dan is het Megaphylum projectum.

met groet,

Matty  
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

David Tempelman

ok dan ligt de klier dus in dit geval nog net binnen het verheven gedeelte van het segment en bij M. projectum aan de rand. duidelijk!
met vriendelijke groet,
David

A_kroon56

Hej David,

Inderdaad.

Met groet,

Matty
Matty Berg

Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna

Arp

Hoi Matty/David,

Hartelijk dank voor de uitleg (en voor het bijwerken van de soortomschrijving!). Ik ben bang dat ik het nog een beetje "lastig" ga vinden om het goed te snappen totdat ik een keer een mooi kiekje van een Megaphylum projectum ernaast kan leggen - zelf had ik dit namelijk waarschijnlijk als "grofweg in de naad" geclassificeerd - maar het verschil zal dus wel weer eens iets te subtiel zijn voor lompe ikke  :gap:

Enfin - opzoek naar Megaphylum projectum  :grin:

Dank!
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

David Tempelman

hoi Arp, graag gedaan. nu nog jouw fraaie foto in het overzicht. die met de groene pijl erbij is erg geschikt voor de soortsinfo. als je de foto bij de waarneming erbij zet zal ik  hem bij de soortsinfo zetten. die Megaphyllum vind je vast ook wel
 ;)  groet David
met vriendelijke groet,
David

Arp

#7
CiteerNu nog jouw fraaie foto in het overzicht.
Ah, ik dacht dat je die uit het forum kon plukken  -_-  Zet hem er dadelijk bij  :duim:

P.S./Edit: Done ... http://www.waarneming.nl/fotonew/4/292344.jpg
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)