Hoofdmenu

welke micro?

Gestart door rupsje, juli 11, 2018, 23:15:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

rupsje

Vandaag, Engbertsdijksvenen. Tussen de grassen. Weet iemand de naam? Bij voorbaat dank,

Herman Damman
rupsje

Bart van Hoogstraten

Heb je de nieuwe functie al ontdekt bij Waarneming? Rechtsboven in het venster van je waarneming zit een knop "controleer determinatie". Vaak geeft dat uitkomst.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

rupsje

Ik zie die knop nergens Bart. Zou wel een mooie functie zijn,

Herman
rupsje

Bart van Hoogstraten

Hier
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

GerritTuinstra

Kan ook wel zonder de knop: Nola aerugula.
Groet,
Gerrit

Bart van Hoogstraten

#5
Citaat van: GerritTuinstra op juli 13, 2018, 14:48:06 PM
Kan ook wel zonder de knop: Nola aerugula.
Groet,
Gerrit

Probeer ik dus op een zo vriendelijk mogelijke manier iemand met een lege account ertoe aan te zetten dat hij zijn waarnemingen invoert... kom jij aanzetten. Natuurlijk ziet hij die knop nergens want die waarneming bestaat niet!  :angry:
Zie bullit 6: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=122891.0
Het doel van Waarneming is het verzamelen van waarnemingen en de forumhulp ligt in het verlengde daarvan. Er hangen hier mensen rond met meer dan 1000 determinatievragen en ze hebben nul waarnemingen... (Achter de schermen heten die "lurkers"). De hoeveelheid Gb's die ze op de server pompen door foto's bij te voegen loopt in de honderden en het is allemaal verloren ruimte want ze horen niet bij ingevoerde waarnemingen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

GerritTuinstra

Was ik onvriendelijk dan...?
Ik ben gewoon wat sceptisch over de knop, de herkenningsapp of hoe dat ook exact heet. Heb in een ander topic al eens aangegeven dat ik vernomen heb (werk er zelf niet mee) dat ie het vaak bij het goede eind heeft - maar zeker niet altijd. En ik hoop gewoon dat er geen onjuiste records in de database terecht komen, hierdoor.
Groet,
Gereit

Bart van Hoogstraten

Citaat van: GerritTuinstra op juli 14, 2018, 19:53:35 PM
Was ik onvriendelijk dan...?
Ik ben gewoon wat sceptisch over de knop, de herkenningsapp of hoe dat ook exact heet. Heb in een ander topic al eens aangegeven dat ik vernomen heb (werk er zelf niet mee) dat ie het vaak bij het goede eind heeft - maar zeker niet altijd. En ik hoop gewoon dat er geen onjuiste records in de database terecht komen, hierdoor.
Groet,
Gereit

Vriendelijk of onvriendelijk gedrag zijn hier niet de issue. De app maakt hier 100% Nola aerugula van. En die app wordt steeds beter. Bij dagvlinders is hij inmiddels zo betrouwbaar dat hij als validator is ingezet. Maar daar gaat het hier dus niet om: Rupsje voert geen waarnemingen in, hangt alleen op het forum rond met vragen. Als hij die knop nou ontdekt voert hij zijn waarnemingen misschien wel in (Dat is het doel van Waarneming en het forum -> waarnemingen verzamelen). Daarnaast is jouw doel minder nobel dan je denkt -> er komen door die app juist meer juiste records in de database want die app is beter dan het gemiddelde determinatievermogen van alle Waarneminggebruikers samen.
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

Bart van Hoogstraten

Citaat van: GerritTuinstra op juli 14, 2018, 19:53:35 PM
En ik hoop gewoon dat er geen onjuiste records in de database terecht komen, hierdoor.

Dit is inderdaad ook wel een goeie methode om de database schoon te houden. Just another empty account: https://waarneming.nl/user/profile/94736
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

GerritTuinstra

Dag Bart en andere lezers,
Ben even in de pen geklommen, is wellicht een wat lang verhaal geworden, maar hoop dat een ieder de tijd even neemt om 't te lezen.
Vriendelijk of onvriendelijk was volgens jou niet van belang. Mede omdat ik jou nu even niet vriendelijk vind, plaats ik deze reactie. Dit komt niet alleen voort uit bovenstaande wisseling, maar ook op de nachtvlindergroep op Facebook. Ik heb geen Facebook, maar kreeg van diverse personen aangegeven dat mijn naam daar voorbij kwam. Ik heb iemand gevraagd om de tekst aldaar en gekregen. Ik heb diverse punten – niet alleen n.a.v. deze topics. En wil ook vragen of iemand van hier die ook op Facebook zit, deze tekst te kopiëren en daar te plakken.
Als eerste Noctua janthe en N. janthina – volgens mij ging het daar in eerste instantie om op Facebook. Ik ken die beide soorten goed, met name van het Lauwersmeergebied, waar ze beide goed naast elkaar voorkomen (wat in mijn ervaring elders niet zo is – elders zie ik veel meer N. janthe dan N. janthina). Zonder de achtervleugels te bekijken (wat de doorslag geeft), en bij verse exemplaren, kun je een goede inschatting maken van de soort. N. janthe is kleuriger, helderder gekleurd. N. janthina is eenvormiger, donkerder en mist de kleur van N. janthe. Soms kun je op het laken de achtervleugels spontaan al zien en anders kun je ze voorzichtig beetpakken en de voorvleugel even naar voren schuiven om de achtervleugel te bekijken.
Ben geeft in een reactie van een passage van jou, Bart, aan dat mensen conservatief kunnen zijn. Weet niet of Ben mij daar ook mee bedoelt, maar zou kunnen. En misschien ben ik dat ook wel een beetje. Wil mezelf nog niet onder de oudere garde vlinderaars scharen, maar ben bijvoorbeeld wel van de periode dat er helemaal nog geen Nederlandse namen waren, of waarneming.nl, of herkenningsapps. Toen werkte het zo dat een ieder zijn/haar waarnemingen over een bepaald jaar zelf verzamelde en aan het eind van het jaar (al dan niet digitaal) opstuurde naar de beheerder van Noctua (tot enige tijd geleden Willem Ellis, nu Jurrien van Deijk), de landelijke database van De Vlinderstichting en de Werkgroep Vlinderfaunistiek (van EIS NL) en/of voor de micro's naar Stichting Tinea en/of voor de trekvlinders naar Rob de Vos voor het jaarlijkse trekvlinderverslag. Toen ik begonnen ben met het waarnemen van nachtvlinders heb ik mijn eigen database gemaakt, waarin ik nog steeds alles voor mezelf verwerk. En aan het eind van het jaar stuur ik steevast enkele duizenden records naar bovengenoemde databases. Ik voer niets in, in waarneming.nl. Dat dit niet geheel waar is, bleek toen ik op de link klikte die Bart plaatste, naar de plek waar toch een paar waarnemingen van mij bekeken kunnen worden. Moet zeggen dat ik zelf niet meer weet dat ik ze ingevoerd heb en vermoed dat iemand mij destijds gevraagd heeft ze via dit kanaal in te voeren. Andere waarnemingen dan van nachtvlinders zou ik prima in kunnen voeren in waarneming.nl. Maar het blijft er vaak bij om ze al te noteren, laat staan ze in te voeren, omdat ik simpelweg druk genoeg ben met de nachtvlinders en daar mijn interesse ligt! Ik zou ook al mijn waarnemingen van nachtvlinders in kunnen voeren in waarneming.nl, maar hou me bij mijn oorspronkelijke werkwijze.
Bart noemt mij een 'lurker'. Een term die blijkbaar gebruikt wordt voor waarnemers die niets invoeren (op waarneming.nl), maar wel het forum gebruiken om tot juiste determinaties te komen. En dat ik maar wat rondhang op het forum. Zoals ik eerder al aangaf – vind ik dit behoorlijk onvriendelijk! Inderdaad voer ik geen waarnemingen in. Denk dat ik nog nooit zelf een vraag gesteld heb op het forum, maar uitsluitend anderen van antwoord voorzie, op een vriendelijke manier. Dan voor 'lurker' uitgemaakt te worden is m.i. onjuist!
Je gaf ook aan dat je het 'met mij aan de stok had' – wat ik nog niet zo had ervaren – omdat ik anti-app zou zijn en dat ik aangegeven heb dat die de database zou vervuilen. Een ieder kan hierboven lezen dat dit niet zo is. Ik heb aangegeven dat ik sceptisch ben over de app en hoop dat er geen onjuiste waarnemingen in de database terecht komen, door die app. En dat is heel wat anders dan wat je op Facebook schrijft Bart! Meen dat ik in een ander topic al eens aangegeven heb dat de app verbazend goed werkt, op basis van wat ik zie en hoor van anderen. Maar niet altijd – wat ik overigens niet vreemd vind bij een groep als de (soms zeer variabele) nachtvlinders. Ik wil nogmaals aangeven dat ik alleen maar hoop dat er geen onjuiste waarnemingen in de databases terecht komen!
Dat er tegenwoordig zoveel aandacht voor nachtvlinders is, is in feite prachtig! Maar het heeft ook een keerzijde. Die aandacht komt bijvoorbeeld door de alweer jaren uitgebrachte gids. Een prachtig werk dat veel mensen aan het nachtvlinderen heeft gebracht. Maar ik denk dat er vaak te gemakkelijk gedetermineerd wordt. Sommige soorten zijn ook bijzonder lastig uit elkaar te houden. Maar kijk bij het determineren ook eens naar het landelijke voorkomen (bv als het om een zeldzaamheid zou gaan). De vliegtijd en/of het voorkomen van een voedselplant van een soort. Ik heb herhaaldelijk gemerkt dat mensen dat niet doen en dan gemakkelijk de fout in gaan. De plaatjes bekijken en denken 'dat moet hem zijn'. Heb ook wel eens het idee dat sommige mensen hun waarnemingen gewoon maar invoeren omdat ze toch wel bekeken worden door iemand en gecorrigeerd waar nodig – misschien heb ik het mis.
Bij waarneming.nl kunnen gelukkig foto's ingevoerd worden, die gevalideerd kunnen worden en worden! Wat een hoop werk en hulde aan de mensen die die validatie doen. Dat het lastig is blijkt ook hierbij wel. Ik heb eens van een bepaalde soort de foto's bekeken, die onder die soort waren ingevoerd op waarneming.nl. Meen dat dat enkele honderden foto's waren, maar dat er ook 12 andere soorten op die foto's stonden! Heb even geen idee of dat goedgekeurde of nog te keuren waarnemingen waren, maar wil maar aangeven dat sommige soorten niet gemakkelijk zijn. Zeldzaamheden zullen wel nader bekeken worden. Maar de algemenere? Heb wel eens mensen horen zeggen dat het niet zo erg is dat er wat fouten zitten in de algemenere soorten. Zal wel zo zijn, maar het is jammer dat een verspreidingsbeeld er misschien toch verkeerd uit kan komen te zien hierdoor.
Hoe gaat het met waarnemingen zonder foto? Kun je eigenlijk wel waarnemingen valideren die niet vergezeld gaan van een foto? Ik heb een tijdje gevalideerd voor Telmee. Ook daar worden waarnemingen voorzien van foto en die zijn te valideren, maar zonder foto toch eigenlijk niet? Cabera pusaria en C. exanthemata – beide zeer algemene soorten – zijn in de meeste gevallen gemakkelijk te determineren, maar vaak wordt het toch fout gedaan. Een waarneming van C. pusaria zonder foto is toch eigenlijk niet goed of af te keuren?
Je zegt dat er door de app wel eens meer juiste records in de database terecht kunnen komen – dan zonder de app. Zou best wel eens kunnen. Heb daar geen zicht op, weet ook niet wat er allemaal verder nog aan validatie etc. plaats vindt, al dan niet na validatie door de app (begreep dat dat nu bij de dagvlinders al gebeurt). Maar je mag toch kritisch zijn? Mijn wens is alleen om een zo foutloos mogelijke database te hebben en te houden. Een ieder maakt fouten, ook ervaren waarnemers. Maar laten we met z'n allen proberen om dat zo minimaal mogelijk te houden.
Inderdaad een heel verhaal geworden. Het is al laat en ik ga het veld nog even in, om nachtvlinders te kijken. Maar ik voer ze niet in op waarneming.nl. Beetje flauw deze laatste zin, sorry daarvoor!
Groet,
Gerrit

Bart van Hoogstraten

Gerrit,

Allereerst mijn excuses. Het is hier een beetje scheef gelopen, ook bij de discussie over janthe/janthina op Facebook. Ik wilde daar deze reactie van je plaatsen maar het topic is afgesloten door de beheerder, mensen begonnen grof te worden in hun reacties.

Laten we het hier ook maar afsluiten en vergeten en dan kan iedereen weer verder op zijn eigen manier. Goed?
Vriendelijke groet! Bart van Hoogstraten

De toekomst van Waarneming is onzeker. Draag bij aan het voortbestaan en betaal gewoon jaarlijks € 25,- abonnementskosten!
https://waarneming.nl/donate/

GerritTuinstra

Dank - goed.
Al zou ik het wel op prijs stellen dat mijn reactie toch nog op facebook geplaatst wordt. Kan dat ook in een nieuw te openen topic aldaar?
Groet,
Gerrit