Hoofdmenu

welke composiet?

Gestart door ruudcosters, juli 10, 2018, 19:12:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

ruudcosters

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Blijkbaar is het toch geen knoopkruid.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/141475321
Composiet onbekend - Asteraceae spec. gezien op 2017-07-11 Petten - Leihoek
Foto's:

bij voorbaat dank Ruud Costers

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

ruudcosters

Beste Henri,

Omdat de waarneming als zekere knoopkruid al een jaar lang onbevestigd is gebleven, begon ik toch te twijfelen. Ik zet de waarneming maar weer terug op knoopkruid.

Bedankt voor de reactie.

Met groet,
Ruud

migratorius

Dit is inderdaad Knoopkruid, maar toch wel een geinige: met stralende bloemen en (zo te zien) franje aan de omwindselbladen.
De "standaardvormen" van Knoopkruid hebben of het één, of het ander. Ik verdenk dit soort planten ervan ooit ingezaaid/aangevoerd te zijn, maar misschien ben ik licht paranoïde, haha! In Leiden stonden dit soort planten ooit aan het spoor, niet ver van een plek waar ik wel eens Gele wikke (ook zoiets verdachts) heb gezien.

JanHein

Pieter Stolwijk

En zo wantrouw ik in Twente elk Knoopkruid met stralende randbloemen. Die zie je steevast met andere onwaarschijnlijke soorten.
Vr. groet, Pieter Stolwijk

Floristische Werkgroep Twente

dirder

Al dan niet franjes is volgens mij niet te beoordelen op basis van de foto. Stralende randbloemen komen hier in het zuidwesten van België (waar knoopkruid zeer algemeen is) ook niet zelden voor bij inheemse debeauxii. Wel zie je hier jacea zeer snel toenemen inderdaad door inzaai (ook vormen die erg witviltig zijn in hun geheel en in sommige flora's dan weer andere namen krijgen etc..).
Groeten, Dirk Derdeyn.