'boomkruipers', hoe waardevol zijn 'de' kenmerken?

Gestart door frankneijts, februari 18, 2008, 22:38:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

carel

Frank
wat is je prive adres ?
stuur het maar via mijn email adres op waarneming.nl of een pb tje
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Jos Welbedacht

#151
http://www.digiscooppix.nl/album_page.php?...516e8cb4dd6ccc6

En wat te denken van deze?
Het trappetje is prima voor een Taiga/Kortsnavel, evenals de streepjesporjectie m.b.t overlapping. De handpentoppen en de kleur van de onderdelen dan weer niet.


Jos Welbedacht, Groningen
I said you could find me where the Nighthawks fly - dEUS: One advice, Space
 

Vincent Hart

Citeerhttp://www.digiscooppix.nl/album_page.php?...516e8cb4dd6ccc6

En wat te denken van deze?
Het trappetje is prima voor een Taiga/Kortsnavel, evenals de streepjesporjectie m.b.t overlapping. De handpentoppen en de kleur van de onderdelen dan weer niet.
Ik zie geen treedje op p4 (pro brachydactyla) maar overlapping p7-p8>p6-p7 past idd meer op familiaris s.l. Ik denk alleen dat als je corrigeert voor houding die overlapping waarschijnlijk ongeveer gelijk is voor beide 'treedjesparen'. Samenvattend denk ik toch richting tricky boomkruiper.

Frank?
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Thijs Fijen

Carel kennende heeft hij veel meer foto's... Carel?
Thijs Fijen

g.j.p.gelderblom

Eens met Vincent. P4 zit er volgens mij niet ondergeschoven, en dus zou er bij een Taiga een (verschoven) treedje zichtbaar moeten zijn. Dit in combinatie met weinig overtuigende handpentoppen en kleur van de flank maakt er volgens mij (ondanks het schijnbaar flinke verschil tussen de treedjes op P6 en P7) toch echt een Boomkruiper van.  

carel

CiteerCarel kennende heeft hij veel meer foto's... Carel?

Ik zie het nu pas
natuurlijk heb ik meer foto`s.
maar het is een gewone boomkruiper volgens mij.
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

#156
nog 1
de lichtinval maakt het verschil
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

frankneijts

Sorry, ik zie dit nu pas voor het eerst (had Vincent blijkbaar niet horen roepen....). Maar het antwoord is al gegeven: een Boomkruiper.
Inderdaad lijkt de verschuiving van de treedjes P8>P7>P6 wat Taiga-achtig maar dat is ook het enige. Treedje P4 lijkt te ontbreken (nog nooit gezien bij Taiga maar komt regelmatig voor bij Boomkruiper); de al genoemde tekening handpentoppen; wenkbrauwstreep vóór het oog bruinachtig (bij Taiga wit evenals bij een deel van de Boomkruipers); voorhoofd zònder witte vlekjes (bij Taiga altijd wit gevlekt tot snavelbasis, evenals bij sommige Boomkruipers).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

Ik nam aan dat je 'm vanzelf wel zou vinden  ;)

Maakt mij wel nieuwsgierig naar de waarde van het P6>P7>P8-kenmerk in jouw ogen, Frank. M.a.w.: Zo te zien mag overlapping P7>P8 ook bij boomkruiper 'iets' groter zijn dan die van P6>P7. Is dat 'iets' kwantificeerbaar? Of blijft 'treedje op P4 aanwezig EN top treedje P4 'hoger' dan top op P5' als énige harde kenmerk over?  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

#159
CiteerIk nam aan dat je 'm vanzelf wel zou vinden  ;)

Maakt mij wel nieuwsgierig naar de waarde van het P6>P7>P8-kenmerk in jouw ogen, Frank. M.a.w.: Zo te zien mag overlapping P7>P8 ook bij boomkruiper 'iets' groter zijn dan die van P6>P7. Is dat 'iets' kwantificeerbaar? Of blijft 'treedje op P4 aanwezig EN top treedje P4 'hoger' dan top op P5' als énige harde kenmerk over?
Al eerder heb ik, dacht ik, 's opgemerkt dat het lijkt alsof Taiga/Kortsnavel consistenter zijn m.b.t. die 2 trapjes-kenmerken dan Boomkruiper. In een paar redelijk grote samples (samen ca. 50) van Taiga klopte in elk geval 1 van de 2 voor 100% en was er maar 1 misser voor beide kenmerken apart (niet bij dezelfde vogel). Bij een vergelijkbaar aantal Boomkruipers was het aantal 'fouten' in elk geval groter. Nu wil ik dat vooral m.b.t. Boomkruipers nog 's nader gaan uitzoeken en proberen te kwantificeren, nog even geduld dus s.v.p.
Stomtoevallig fotografeerde ik gisteren bij Valkenswaard een Boomkruiper (onmiskenbaar qua zang en uiterlijk) die een extra dimensie toevoegde aan het probleem: de overlapping van de treedjes P8>P7>P6 klopt prima (voor BKR) maar op de rechtervleugel had de vogel een zeer duidelijk 'bakje' terwijl op de linkervleugel dat bakje ontbrak (vlekje op P4 even hoog als op P5)!! Let ook op de vorm van de tekening op de handpentoppen van de rechtervleugel (linker foto): die heeft vanuit deze hoek gezien wel iets weg van die van Taiga/Kortsnavel...
Twee plaatjes van dit beestje hierbij:
(Ròtbeestjes zijn 't........)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

:o Moet je ook nog alle trapjes van beide kanten gaan bekijken zeker...
Verbazend dat er bij nadere beschouwing van zo'n 'doodgewone' soort als boomkruiper nog zoveel te ontdekken blijkt. Benieuwd wat je verder bij boomkruipers nog boven tafel weet te krijgen - zolang je maar geen brachydactyla met hagelwitte onderdelen én hoger treedje op P4 uit de hoge hoed tovert  :angel:

Maar goed, voor familiaris subspec. biedt een combinatie van P6<>P7<>P8 en P4 dus vooralsnog (het) enig(e) houvast. Plus het feit dat er aanmerkelijk meer variatie is bij brachydactyla dan familiaris s.l. Da's redelijk werkbaar...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citeer:o Moet je ook nog alle trapjes van beide kanten gaan bekijken zeker...
Verbazend dat er bij nadere beschouwing van zo'n 'doodgewone' soort als boomkruiper nog zoveel te ontdekken blijkt. Benieuwd wat je verder bij boomkruipers nog boven tafel weet te krijgen - zolang je maar geen brachydactyla met hagelwitte onderdelen én hoger treedje op P4 uit de hoge hoed tovert  :angel:

Maar goed, voor familiaris subspec. biedt een combinatie van P6<>P7<>P8 en P4 dus vooralsnog (het) enig(e) houvast. Plus het feit dat er aanmerkelijk meer variatie is bij brachydactyla dan familiaris s.l. Da's redelijk werkbaar...
En je slaat natuurlijk de spijker op z'n kop met je opmerking over "hagelwitte onderdelen" want dat blijft, in geval van een 'lastige kruiper', natuurlijk het uitgangspunt. Je hoeft niet èlke boomkruiper te checken of 't toevallig geen Taiga/Kortsnavel is........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tukkerbird

Hallo,
Ik twijfel een beetje over deze boomkruiper,op het eerste gezicht zou ik hier gewoon een boomkruiper van maken door de bruine flank en een niet al te lange achternagel,nu vind ik deze ook weer het''bakje'' hebben wat weer goed is voor taiga,iemand die kan helpen bij deze vogel,ik heb geen geluid gehoord.

frankneijts

CiteerHallo,
Ik twijfel een beetje over deze boomkruiper,op het eerste gezicht zou ik hier gewoon een boomkruiper van maken door de bruine flank en een niet al te lange achternagel,nu vind ik deze ook weer het''bakje'' hebben wat weer goed is voor taiga,iemand die kan helpen bij deze vogel,ik heb geen geluid gehoord.
Ook op het tweede gezicht blijft het een Boomkruiper Martin. Je noemt zelf al 2 belangrijke redenen en daar kun je, buiten de trapjeskenmerken, er nog wel een paar aan toevoegen (bruin, nauwelijks wit gevlekt voorhoofd; helderwitte toppen handpennen) die afzonderlijk niet diagnostisch zijn maar, zeker opgeteld bij de al genoemde, samen hier een duidelijke Boomkruiper van maken.
Behalve dat het 'bakje' helemaal op zichzelf ook niet diagnostisch is (zie mijn bijdrage hierboven), zie ik er hier ook geen: de hoek waaronder je er naar kijkt is daarvoor te lastig. Wat je wel ziet is de overlapping van de treedjes P8>P7>P6 en die klopt volledig voor Boomkruiper.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Tukkerbird

Citeer
CiteerHallo,
Ik twijfel een beetje over deze boomkruiper,op het eerste gezicht zou ik hier gewoon een boomkruiper van maken door de bruine flank en een niet al te lange achternagel,nu vind ik deze ook weer het''bakje'' hebben wat weer goed is voor taiga,iemand die kan helpen bij deze vogel,ik heb geen geluid gehoord.
Ook op het tweede gezicht blijft het een Boomkruiper Martin. Je noemt zelf al 2 belangrijke redenen en daar kun je, buiten de trapjeskenmerken, er nog wel een paar aan toevoegen (bruin, nauwelijks wit gevlekt voorhoofd; helderwitte toppen handpennen) die afzonderlijk niet diagnostisch zijn maar, zeker opgeteld bij de al genoemde, samen hier een duidelijke Boomkruiper van maken.
Behalve dat het 'bakje' helemaal op zichzelf ook niet diagnostisch is (zie mijn bijdrage hierboven), zie ik er hier ook geen: de hoek waaronder je er naar kijkt is daarvoor te lastig. Wat je wel ziet is de overlapping van de treedjes P8>P7>P6 en die klopt volledig voor Boomkruiper.
Bedankt Frank voor je uigebreide uitleg,op de trapjeskenmerken na is het mij volkomen duidelijk,ik zal dit topic nog eens keer rustig doorlezen en dan vooral over de trapjes,ik zit toch op  de één of andere manier niet goed te kijken :P  

Ben Wielstra

Wat is er eigenlijk met deze jongen gebeurt: http://www.dutchbirdalerts.nl/report.action?id=14031&page=1? Ik kan 'm niet vinden. Zou graag plaatjes zien.

Vincent Hart

@Ben, denk deze: http://waarneming.nl/fotonew/9/623519.jpg. Bijbehorende waarneming is verwijderd. Bron: topic Foutieve Determinaties. Door Justin als macrodactyla ontmaskerd aldaar.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Justin Jansen

Citeer@Ben, denk deze: http://waarneming.nl/fotonew/9/623519.jpg. Bijbehorende waarneming is verwijderd. Bron: topic Foutieve Determinaties. Door Justin als macrodactyla ontmaskerd aldaar.
emmm brachydactyla Vincent!
M.v.g., Justin Jansen


Vincent Hart

a-hum... 'Macrodactyla' betekent 'dikke vingers' toch?  :whistle:  
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Justin Jansen

M.v.g., Justin Jansen


frankw

Misschien zijn het 2 verschillende vogels. Harvey heeft er iig wel 2 gezien die dag.

carel

Deze foto kreeg ik van iemand doorgestuurd met de vraag
Welke ?

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

frankneijts

Boomkruiper: geen bakje, overlap treedjes P8>P7>P6 is omgekeerd aan wat voor taiga/Kortsnavel zou moeten, spitse uiteinden treedjes, niet wit genoeg op onderzijde etc.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'


SonjaK

Ik heb laatst dit topic al doorgeworsteld en zit iedere keer weer te googlen maar ik kom er niet uit. Vanmorgen zag ik ze weer.
De laatste tijd kom ik met zeer grote regelmaat boomkruipers tegen.
De gewone boomkruiper en een andere soort.
Het viel me op dat ik de boomkruiper steeds alleen zie. De andere soort zie ik vaak met een paar. Meestal met 3. Is veel kleiner (klein musje) en heeft nauwelijks vlekjes. De onderkant van dit vogeltje is creme en de bovenkant roodbruin, bijna egaal. Het staartje is kort maar tijdens vlucht wel opvallend zichtbaar en het einde van de staart is heel recht. Het snaveltje is vrij lang, bijna recht en puntig. Iemand een idee welk soort dit is ?
Ik zie ze in parken en loofbossen hier in de buurt (Dordrecht)

Guus Peterse

Als de andere soort veel kleiner is, dan is of de ene of de andere geen boomkruiper. Was de grotere misschien een boomklever? De kleinere zal, gezien je beschrijving, wel een boomkruiper geweest zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

SonjaK

CiteerAls de andere soort veel kleiner is, dan is of de ene of de andere geen boomkruiper. Was de grotere misschien een boomklever? De kleinere zal, gezien je beschrijving, wel een boomkruiper geweest zijn.
Dit is de grotere die ik bedoel. Deze zie ik altijd alleen. Is duidelijk niet eenkleurig.


Van de andere heb ik nog geen foto maar zal deze week maar eens op stap gaan mèt camera. Helaas heb ik geen geschikte apparatuur om mooie vogelfoto's te maken.
De andere vogel is duidelijk kleiner en heeft echt een bruin rode kleur (beetje winterkoning kleur maar dan wat roder). Ze zijn vaak bij elkaar te vinden. De boomklever is het beslist niet.
(of er moet een ondersoort zijn die ik niet heb kunnen vinden ?)

Guus Peterse

Dit is in elk geval een (gewone) boomkruiper.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Vincent Hart

Is die kleinere met 'beetje winterkoning-kleur' niet stiekem een winterkoning? Veel van je beschrijving past daar goed op nl.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

SonjaK

CiteerIs die kleinere met 'beetje winterkoning-kleur' niet stiekem een winterkoning? Veel van je beschrijving past daar goed op nl.
Nee, ik weet 100% zeker dat het geen winterkoning is. Het zal best iets anders zijn dan een boomkruiper maar geen winterkoning  ;)
Ik ga morgenochtend met camera op pad. Hopelijk zie ik ze dan weer.
Het is wel echt een vogeltje wat over de stam kruipt. Ik heb ze duidelijk gezien en verschillende vogels op verschillende plekken. Voor mij was het gewoon een soort boomkruipertje maar toen ik ging zoeken welke soort kwam ik ze dus niet tegen.