'boomkruipers', hoe waardevol zijn 'de' kenmerken?

Gestart door frankneijts, februari 18, 2008, 22:38:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Koen Van Zonhoven

Beste Olivier,

Misschien is het niet duidelijk waarom ik die post zo heb opgesteld.
Ik wil mijn waarneming in Stockholm toetsen aan de info van Frank N.

In Franks post is er sprake van "treedje", "trapje", "Bakje", "overlap"
Ik ben niet zeker wat er daar mee bedoeld wordt.
En dan nog achterteen en achternagel... Van waar tot waar moet je meten?
Misschien is dat vanzelfsprekend voor ornithologen en vogeldeskundigen, maar ik ben slechts een beginner!
Ik wil echter wel graag proberen te begrijpen hoe men, aan de hand van mijn foto's, kan besluiten dat het om een Taigaboomkruiper gaat.

Daarom heb ik de info die ik vind in Franks post aangebracht op de foto's van 'mijn' boomkruiper en nu vraag ik mij af of ik alles juist geïnterpreteerd heb?
Jouw reactie "Maar allé!" met nogmaals een link naar Frank's post helpt me echt niks vooruit.

Bedoel je daarmee: "Hey rund, is Franks post niet duidelijk genoeg misschien? Tuurlijk heb je het juist."
of bedoel je eerder: "Hey rund, herlees Franks post nog een eens, want je hebt het niet gesnapt."

Ik zou graag een deskundige -Jijzelf misschien- die het zeker begrijpt horen zeggen van:
'Je hebt het juist' of ' Er zitten nog fouten/gebreken in'. (In dat laatste geval zou ik verduidelijking op prijs stellen)

Of je zou natuurlijk ook kunnen zeggen: "Hey rund, laat ons met rust. Laat dit maar over aan deskundigen en val ons niet lastig met je vragen"
In het laatste geval delete ik zonder treuzelen al mijn posts uit deze topic.

Met beleefde groet! :-\

Guus Peterse

'Hey rund' zal Olivier vast niet bedoeld hebben, en 'laat ons met rust' al helemaal niet, want hier is het forum voor bedoeld. Het belangrijkste kenmerk zijn die treedjes, het trapje en het bakje en het lijkt me dat je dat helemaal goed geïnterpreteerd hebt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: Koen Van Zonhoven op februari 24, 2020, 12:01:59 PM
Citaat van: frankneijts op februari 24, 2020, 00:08:12 AM
Koen, de belangrijkste info mbt het onderscheid tussen de 2 boomkruipers heb ik zo ongeveer samengevat in deze post https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,268028.msg2372919.html#new reactie 9. Het gaat dus niet alleen om het zgn. 'bakje' dat Guus noemt (gevormd door de 'treedjes' op p4,5 en 6) maar ook om de (relatieve) overlap tussen de 'treedjes' op p6,7 en 8 en dan feitelijk de combinatie daarvan. Immers kan gewone Boomkruiper elk van die 'trapjeskenmerken' afzonderlijk tonen maar niet de combinatie ervan welke diagnostisch is voor Taiga/Kortsnavel.

Bedankt, Frank. Die post waar je naar verwijst had ik al gelezen en ik had er ook al naar verwezen via een link in mijn post #322 hierboven.
Hier in Zonhoven is het een druilerige dag en ik moet niet werken dus had ik tijd om je uitleg te bestuderen. Eens kijken of ik het goed begrepen heb.  :rolleye:

De gecropte en uitvergrote foto's hieronder zijn afkomstig van mijn taigaboomkruiper in Stockholm!


Hierboven zie ik dat Overlap A groter is dan Overlap B.
In C zie ik dat het beige gedeelte van P4 HOGER komt dan het beige gedeelte op P5 (Is dat wat er bedoeld wordt met treedje?)
De top van het beige gedeelte op P4 reikt NIET hoger dan het beige gedeelte op P6 en alhoewel dat vaak voorkomt bij Taiga is het geen vereiste voor een determinatie als dusdanig.

Hieronder een foto van wat ik vermoed dat er bedoeld wordt met "bakje".


Dan een uitvergroting van de teen + nagel:

Hierop is te zien dat de lengte van de achternagel E groter dan of minstens gelijk is aan de lengte van de achterteen D.

Conclusie: 'mijn boombruiper' is een Taigaboomkruiper omdat:
1. Overlap A > Overlap B
2. In C komt het beige gedeelte van P4 HOGER dan het beige gedeelte op P5
(1 + 2 zijn vereist)
EN
3. De lengte van de achternagel E is MINSTENS evens groot dan de lengte van de achterteen D.


(En alhoewel een Taigaboomkruiper meestal een witte buik heeft is dat geen vereiste.)

Heb ik dat goed begrepen?
Verdere uitleg of correctie van harte welkom!

Je hebt het prima begrepen Koen! Voor de volledigheid: de lengte van de achternagel is bij beide soorten variabel maar ook vaak lastig te beoordelen omdat de punt nogal eens in de schors 'verdwijnt'. Bedenk goed dat gewone Boomkruiper de meest variabele is van de 2 en dat die 'trapjeskenmerken' elk afzonderlijk ook bij die soort regelmatig voorkomen. De combinatie ervan is echter voorbehouden aan Taiga/Kortsnavel. Met genoeg ervaring is ook de kleur van de onderzijde goed bruikbaar: gewone Boomkruiper is zelden echt sneeuwwit van onderen en in de meeste gevallen is de keel duidelijk het witste deel. Bij Taiga/Kortsnavel is de gehele onderzijde dikwijls blinkend wit zonder contrast tussen keel en buik. De rossige flank is dan vrijwel altijd het enige 'gekleurde' deel van de onderzijde en bij sommige Taiga's (nominaat) zelfs dat niet eens. Concluderend: als een zwijgende 'boomkruiper' een iets gekleurde buik laat zien (contrast met witte keel) is nader onderzoek van het 'trapje' feitelijk overbodig..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Koen Van Zonhoven op februari 25, 2020, 19:58:43 PM
Beste Olivier,

Misschien is het niet duidelijk waarom ik die post zo heb opgesteld.
Ik wil mijn waarneming in Stockholm toetsen aan de info van Frank N.

In Franks post is er sprake van "treedje", "trapje", "Bakje", "overlap"
Ik ben niet zeker wat er daar mee bedoeld wordt.
En dan nog achterteen en achternagel... Van waar tot waar moet je meten?
Misschien is dat vanzelfsprekend voor ornithologen en vogeldeskundigen, maar ik ben slechts een beginner!
Ik wil echter wel graag proberen te begrijpen hoe men, aan de hand van mijn foto's, kan besluiten dat het om een Taigaboomkruiper gaat.

Daarom heb ik de info die ik vind in Franks post aangebracht op de foto's van 'mijn' boomkruiper en nu vraag ik mij af of ik alles juist geïnterpreteerd heb?
Jouw reactie "Maar allé!" met nogmaals een link naar Frank's post helpt me echt niks vooruit.

Bedoel je daarmee: "Hey rund, is Franks post niet duidelijk genoeg misschien? Tuurlijk heb je het juist."
of bedoel je eerder: "Hey rund, herlees Franks post nog een eens, want je hebt het niet gesnapt."

Ik zou graag een deskundige -Jijzelf misschien- die het zeker begrijpt horen zeggen van:
'Je hebt het juist' of ' Er zitten nog fouten/gebreken in'. (In dat laatste geval zou ik verduidelijking op prijs stellen)

Of je zou natuurlijk ook kunnen zeggen: "Hey rund, laat ons met rust. Laat dit maar over aan deskundigen en val ons niet lastig met je vragen"
In het laatste geval delete ik zonder treuzelen al mijn posts uit deze topic.

Met beleefde groet! :-\

Als Olivier al iemand een 'rund' had willen noemen ben ik dat Koen: ondanks zijn geduldige en vakkundige uitleg ben ik een tikje hardleers als het gaat om het juist weergeven van die link .. B)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Koen Van Zonhoven

@Guus Peterse, @frankneijts,

'Maar allé' bedankt, hé!! Ook voor de toelichtingen!  ;)

En voor de mooie uitleg in
https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=268028.msg1583455#msg1583455 (rechtstreekse link naar Franks post)  ;D

frankneijts

Citaat van: Koen Van Zonhoven link=topic=43104.msg2375992#msg2375992 date=1582702792

En voor de mooie uitleg in
url="https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=268028.msg1583455#msg1583455"]https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=268028.msg1583455#msg1583455[/url] (rechtstreekse link naar Franks post)  ;D

Maar allez! 😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: Koen Van Zonhoven op februari 25, 2020, 19:58:43 PM
Beste Olivier,

Misschien is het niet duidelijk waarom ik die post zo heb opgesteld.
Ik wil mijn waarneming in Stockholm toetsen aan de info van Frank N.

In Franks post is er sprake van "treedje", "trapje", "Bakje", "overlap"
Ik ben niet zeker wat er daar mee bedoeld wordt.
En dan nog achterteen en achternagel... Van waar tot waar moet je meten?
Misschien is dat vanzelfsprekend voor ornithologen en vogeldeskundigen, maar ik ben slechts een beginner!
Ik wil echter wel graag proberen te begrijpen hoe men, aan de hand van mijn foto's, kan besluiten dat het om een Taigaboomkruiper gaat.

Daarom heb ik de info die ik vind in Franks post aangebracht op de foto's van 'mijn' boomkruiper en nu vraag ik mij af of ik alles juist geïnterpreteerd heb?
Jouw reactie "Maar allé!" met nogmaals een link naar Frank's post helpt me echt niks vooruit.

Bedoel je daarmee: "Hey rund, is Franks post niet duidelijk genoeg misschien? Tuurlijk heb je het juist."
of bedoel je eerder: "Hey rund, herlees Franks post nog een eens, want je hebt het niet gesnapt."

Ik zou graag een deskundige -Jijzelf misschien- die het zeker begrijpt horen zeggen van:
'Je hebt het juist' of ' Er zitten nog fouten/gebreken in'. (In dat laatste geval zou ik verduidelijking op prijs stellen)

Of je zou natuurlijk ook kunnen zeggen: "Hey rund, laat ons met rust. Laat dit maar over aan deskundigen en val ons niet lastig met je vragen"
In het laatste geval delete ik zonder treuzelen al mijn posts uit deze topic.

Met beleefde groet! :-\

Excuseer, ik had er geen rekening mee gehouden dat je dit anders zou begrijpen dan dat ik het bedoeld had naar Frank N! En dan word je "gedwongen" tot zo'n post ... Sorry!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Koen Van Zonhoven

Citaat van: OlivierO op februari 26, 2020, 18:29:22 PM
Excuseer, ik had er geen rekening mee gehouden dat je dit anders zou begrijpen dan dat ik het bedoeld had naar Frank N! En dan word je "gedwongen" tot zo'n post ... Sorry!
Beste Olivier, nu snap ik dat je excuses overbodig zijn. Dat werd me duidelijk na Franks reactie. Ik hoop dat je begrijpt waar mijn interpretatie vandaan kwam. Ik was natuurlijk niet op de hoogte van Franks 'link-historiek'.  ;)
Ook na deze reactie,
Citaat van: OlivierO op februari 25, 2020, 18:33:27 PM
Nee, dat is iets naar Frank N.  :rolleye: Je kan rechstreeks naar een post op het forum linken, dan moet je niet scrollen als je op die link klikt.  :blink:
was me dat niet duidelijk. (Ik interpreteerde 'je' als naar mij verwijzend ipv 'men') Het kan natuurlijk ook zijn dat ik traag van begrip was omdat ik soms een rund ben. :rolleye:

We zouden alle twee moeten beseffen dat schriftelijk communiceren zonder lichaamstaal erbij en zonder mogelijkheid van intonatie in de stem soms moeilijker kan zijn dan we denken en dat juiste interpretatie dan minder vanzelfsprekend is.

Daarom ook mijn excuses voor het verkeerd interpreteren van je bericht(en).

Bedankt allen en misschien tot later als ik nog eens een 'scandinavische boomkruiper' met zijn hoofd omlaag een stam zie afkruipen.  :rolleye: ;D
(En zo ziet Frank ook meteen dat je een rechtstreekse link naar een door jezelf geüploade foto kan posten.)  :angel:

frankneijts

Zo is t wel weer mooi geweest hè mannen met dat adminnetje bashen... 😎
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

OlivierO

Citaat van: Koen Van Zonhoven op februari 26, 2020, 19:27:37 PM
(En zo ziet Frank ook meteen dat je een rechtstreekse link naar een door jezelf geüploade foto kan posten.)  :angel:

;D ;D ;D ;D
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.