'boomkruipers', hoe waardevol zijn 'de' kenmerken?

Gestart door frankneijts, februari 18, 2008, 22:38:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

HPM

Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 23:01:57 PM

Ik zal proberen de opname bij te werken. Mocht daar alsnog uit blijken dat hier geen kortsnavel op te horen is zal ik de opname verwijderen. Als hierdoor te weinig bewijs is geleverd voor de aanwezigheid van kortsnavel op die dag op die plek mag je van mij gerust de waarneming afkeuren zodat deze niet wordt meegenomen in de database (en dat heb ik al vaker gezegd).

Het punt is dat er op jouw opname niet is te horen of er een Kortsnavelboomkruiper op staat. Het lijkt mij dan ook zeer onwaarschijnlijk dat jij kan laten horen dat er een op staat.

Citeer
Ik meld de vogel, omdat IK zeker ben van de waarneming (ik heb veel langer naar de vogel staan luisteren dan de opname lang is) en gebruik m.waarneming.nl daarvoor om medevogelaars hier zo snel mogelijk op te attenderen.
Dat er wel een kortsnavel aanwezig is, maar dat ik die vogel niet heb waargenomen is zaak voor een andere partij (de oprichters van de TOH club) als er vanaf nu inderdaad een TOH jaarlijstrecord wordt vastgesteld. Zij mogen bepalen of het aannemelijk genoeg is om de vogel op die lijst te houden.

Als het om jouw waarneming gaat ben jij degene die het aannemelijk moet maken, niet iemand anders.  Dat iemand daar misschien wel eens een Kortsnavelboomkruiper heeft waargenomen wil niet zeggen dat wat jij hebt waargenomen ook een Kortsnavelboomkruiper is. Er zijn  daar ook gewone boomkruipers waargenomen.

Citeer
Ik hou hem in ieder geval op mijn lijst, omdat ik zeker ben van de waarneming tenzij iemand mij kan bewijzen dat de srie roepies op de opname voor zover mensen die horen aan een andere vogel thuis horen.

Jij kan met die opname niet eens 'bewijzen' dat die roepjes van een Kortsnavel zijn, want anders was deze discussie er niet.
Met alleen de overtuiging van je eigen gelijk zal je ons niet kunnen overtuigen.

Herman van der Meer

Theovanv

#271
Los van het feit of Folkert Jan nou een Kortsnavel heeft waargenomen of niet snap ik zijn onbegrip wel dat als je gewoon een Kortsnavel of andere (zeldzame) soort invoert zonder beschrijving of foto er geen haan naar kraait wanneer die soort daar al eerder is waargenomen. Op deze manier heb ik mensen een Roodborst voor Blauwstaart zien uitschelden en een Gestreepte Strandloper voor Taigastrandloper. Soms worden deze waarnemingen zelfs (automatisch) goedgekeurd is, wat natuurlijk onzin is. Laat deze lekker op niet onderzocht staan of vraag om ondersteuning van de waarneming. Maar op het moment dat je zogezegd je kop boven het maaiveld uitsteekt en je iets vraagt of in dit geval een niet sluitende geluidsopname toevoegd wordt je vaak wel uiterst kritisch bekeken en wordt je waarneming vaak al snel afgekeurd en moet je ineens wel sluitende bewijzen over kunnen leggen dat je die soort hebt waargenomen. Vaak komen daar nog de nodige waardeoordelen erbij ook. Dit nodigt natuurlijk uit om maar niet kritisch te zijn op je eigen waarnemingen in de vorm van vragen stellen op het forum, maar gewoon lekker je waarneming uploaden en er verder niks bij te zetten.

Hier, mijn Kortsnavel is zonder enige motivatie, foto of geluidsopname goedgekeurd omdat ie er al eerder is gezien wss: http://waarneming.nl/waarneming/view/63774788 En ook zo voor mijn Eurokan van vandaag en mn Geoorde Fuut (regio-zeldzaamheid) van gister.

Theo van Veenendaal

Vincent Hart

Hoe belangrijk sommige waarnemers het vinkje ook lijken te vinden, de beoordeling is er primair voor de dataset, niet voor hen. Ook geluidsopnames en foto's zijn onderdeel van de dataset, en ook die moeten kloppen.

Volgens mij moet het uitgangspunt van de waarnemer zijn dat ie een waarneming als zeker invoert omdat ie zeker weet dat de determinatie klopt. Het enige waarop admins een waarneming kunnen beoordelen (behalve bij bekende vogel-bekende plek) is het 'bewijsmateriaal' bij de waarneming. Als je als waarnemer liever dat bewijsmateriaal achterwege laat om te voorkomen dat uitkomt dat jouw 'zekerheid' helemaal niet zo zeker is, moet je je misschien eens afvragen wie wie voor de gek houdt ...
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Theo, ik vind het toch wel een hoogstmerkwaardige opvatting van je dat iemand die documentatie bij een waarneming voegt daarmee zijn kop boven het maaiveld uitsteekt. Zeker bij zeldzaamheden, ook regionale, zou documentatie de norm moeten zijn. Die documentatie is er om door Waarneming.nl te kunnen laten beoordelen of die waarneming klopt en zo'n beoordeling leidt dus  niet noodzakelijk tot goedkeuring. Als de documentatie onvoldoende of onjuist wordt gevonden moet je dat net als een goedkeuring accepteren en niet boos worden en gaan mekkeren dat het er toch echt een was en dat die beoordeling maar onzin is. Als je niet wil dat je waarnemingen worden beoordeeld of dat ze alleen maar worden goedgekeurd moet je geen waarnemingen op Waarneming.nl invoeren maar ze voor jezelf houden.
Herman van der Meer

Guus Peterse

De vraag die hier natuurlijk ook (weer) aan de orde is:
willen we gevallen controleren of willen we waarnemers controleren.
In het eerste geval: als bekend (en afdoende gedocumenteerd) is dat een vogel op een bepaald moment op een bepaalde plek aanwezig is, doet het er weinig toe hoeveel mensen die vogel op dat moment op die plek invoeren. Als mensen dan een roodborst als blauwstaart invoeren of een gestreepte strandloper als taigastrandloper, heeft dan geen invloed op de dataset van Waarneming.nl. Natuurlijk wil ik mensen best verder helpen door ze te laten weten dat die blauwstaart een roodborst is en die taigastrandloper een gestreepte strandloper, maar als ik daar niet bij ben, dan kan ik dat simpelweg niet.
In het tweede geval zijn we dus een soort politie-agenten met volstrekt ontoereikende middelen die een of andere wedstrijd die mensen met elkaar of met zichzelf houden, moeten faciliteren.
Zowel uit pragmatische als uit principiële overwegingen neig ik naar het eerste. Dit is overigens mijn persoonlijke standpunt.
Op het moment echter dat er foto's of geluidsopnames bij een waarneming zitten, wordt het natuurlijk anders. Niet alleen omdat we dan wel de middelen hebben om een waarneming te controleren, maar ook omdat die foto's en die opnames in principe voor iedereen zichtbaar in het soortenbestand worden opgenomen en we willen uiteraard wel dat dat klopt.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Guus Peterse

Overigens is de waarneming van Folkert Jan opnieuw automatisch goedgekeurd. Ik laat dat nu even zo staan om de deskundigen op dit geval te wijzen, maar later gaan we die goedkeuring er natuurlijk weer afhalen. Voor alle duidelijkheid: in eerste instantie niet vanwege de twijfels aan de opname, maar simpelweg omdat in principe waarnemingen met foto's of geluidsopnames nooit automatisch goedgekeurd zouden moeten worden. Lijkt me.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Correct gedocumenteerde waarnemingen hoeven niet automatisch goedgekeurd te worden maar het is geen ramp als ze dat wel worden.
Anders is het met documentatie die laat zien dat de determinatie onjuist is. Die mogenn uiteraard niet worden goedgekeurd.
De automaat kan uiteraard niet zien of de documentatie goed of fout is, dus moet hij van gedocumenteerde waarnemingen afblijven.

Handmatig goedgekeurde waarnemingen vormen de basis voor automatische goedkeuring en hoe breder die basis is hoe beter. Als de automaat waarnemingen gaat goedkeuren die handmatig goedgekeurd zouden kunnen worden blijft er uiteindelijk geen basis meer over. Dan keurt de automaat alleen nog maar door zichzelf goedgekeurde waarnemingen. Of is dat tegen de regels van de automaat?

Als de ruimteljke en temporele criteria goed zijn gekozen is automatische goedkeuring een goede en tijdbesparende methode. Er zitten alleen wat 'gevaren' aan als er soortenjagers in het spel zijn.
Wordt zo'n waarneming eigenlijk ook automatisch goedgekeurd als hij op '(nog) niet te beoordelen' staat i.p.v. op 'niet onderzocht'?

Herman van der Meer

Guus Peterse

Citaat van: HPM op maart 20, 2012, 10:48:55 AM
Wordt zo'n waarneming eigenlijk ook automatisch goedgekeurd als hij op '(nog) niet te beoordelen' staat i.p.v. op 'niet onderzocht'?
Als alles werkt zoals het zou moeten werken, zijn er van gevallen die door het CDNA worden beoordeeld en daarom op '(nog) niet te beoordelen' staan, geen goedgekeurde gevallen zolang het CDNA nog niet heeft geoordeeld, en kunnen er dus zolang ook geen gevallen automatisch worden goedgekeurd.
Uiteraard gaat ook dit vast wel eens fout.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Even terug naar de waarneming van FJ in het bos bij Ter Apel:
I.t.t. wat Thijs Fijen (post 269) zegt denk ik dat er wel degelijk een 'boomkruiper' op het teepje staat, inderdaad zoals FJ zelf al zegt: het beste te horen aan het begin en aan het einde van de opname. Dat zou best een Kortsnavel kunnen zijn maar gewone Boomkruiper zou ik hier niet uit durven sluiten en de (een?) vogel aan het begin, die kort achter elkaar scherp "siet" roept lijkt me zelfs zeker een Boomkruiper. In dit topic hebben we het er al eerder over gehad dat zowel Kortsnavel/Taiga als Boomkruiper een Merel-(Koperwiek-) achtige 'srie'-roep hebben en dat sommige Boomkruipers die roep soms tijdenlang achtereen gebruiken (zoals vrij normaal bij Taiga/Kortsnavel) zònder iets anders te laten horen. Weliswaar is er subtiel verschil tussen die 2 (gewone BK is een tikje lager van toon en wat scherper dan KS/T; sommigen horen bij BK duidelijker een "rr" en ook op sonagram zijn er (soms/altijd?)hele kleine verschillen..) maar dat is in het veld en op niet-professionele opnames lastig vast te stellen, zeker voor niet al te geoefende 'kruiper-zoekers'. Mij lijkt het daarom het beste als FJ zijn "Kortsnavel" vooralsnog op 'onzeker' zet, tenzij een sonagram ondubbelzinnig uitsluitsel geeft.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jelmerpoelstra

Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 21:40:59 PM
Dat mijn opname mislukt is wil niet zeggen dat er geen kortsnavel aan het roepen was.
Ik heb de opname desondanks wel geplaatst, omdat er wel degelijk als je goed je best doet een kortsnavel op te horen is en ik daarbij op het moment van waarnemen er bij had gezet dat ik de opname zou plaatsen. Overigens hoor je het beter als het vanaf de telefoon afgespeeld wordt.

Ik zie niet hoe de opname mislukt is, en als jij iets beter hoort vanaf de telefoon, dan luister je denk ik gewoon naar het verkeerde? De enige roepjes op de opname die boomkruiper spec (kunnen) zijn, zijn die hele hoge iele piepjes, wrs. foerageerroepjes die boomkruipers soms maken. Dit is overigens volgens mij typischer voor gewone dan taiga, maar sowieso is het niet de kenmerkende (maar alsnog niet altijd geheel diagnostische) contactroep van taiga. Als jij op het moment van de opname taiga dacht te horen, ben je simpelweg in de war. Wel is het natuurlijk mogelijk dat de vogel op andere momenten goed riep.

Edit in reactie op Frank: Een 'srie' roep hoor ik (dus) sowieso niet? Deze zachte fourageerpiepjes zijn weer anders.

frankneijts

Citaat van: jelmerpoelstra op maart 20, 2012, 11:49:37 AM
Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 21:40:59 PM
Dat mijn opname mislukt is wil niet zeggen dat er geen kortsnavel aan het roepen was.
Ik heb de opname desondanks wel geplaatst, omdat er wel degelijk als je goed je best doet een kortsnavel op te horen is en ik daarbij op het moment van waarnemen er bij had gezet dat ik de opname zou plaatsen. Overigens hoor je het beter als het vanaf de telefoon afgespeeld wordt.

Ik zie niet hoe de opname mislukt is, en als jij iets beter hoort vanaf de telefoon, dan luister je denk ik gewoon naar het verkeerde? De enige roepjes op de opname die boomkruiper spec (kunnen) zijn, zijn die hele hoge iele piepjes, wrs. foerageerroepjes die boomkruipers soms maken. Dit is overigens volgens mij typischer voor gewone dan taiga, maar sowieso is het niet de kenmerkende (maar alsnog niet altijd geheel diagnostische) contactroep van taiga. Als jij op het moment van de opname taiga dacht te horen, ben je simpelweg in de war. Wel is het natuurlijk mogelijk dat de vogel op andere momenten goed riep.

Edit in reactie op Frank: Een 'srie' roep hoor ik (dus) sowieso niet? Deze zachte fourageerpiepjes zijn weer anders.

Inderdaad staat op de opname van FJ nergens een overtuigende "srie-" roep. Mijn opmerkingen daarover moet je daar ook los van zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Thijs Fijen

Citaat van: frankneijts op maart 20, 2012, 11:54:00 AM
Citaat van: jelmerpoelstra op maart 20, 2012, 11:49:37 AM
Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 21:40:59 PM
Dat mijn opname mislukt is wil niet zeggen dat er geen kortsnavel aan het roepen was.
Ik heb de opname desondanks wel geplaatst, omdat er wel degelijk als je goed je best doet een kortsnavel op te horen is en ik daarbij op het moment van waarnemen er bij had gezet dat ik de opname zou plaatsen. Overigens hoor je het beter als het vanaf de telefoon afgespeeld wordt.

Ik zie niet hoe de opname mislukt is, en als jij iets beter hoort vanaf de telefoon, dan luister je denk ik gewoon naar het verkeerde? De enige roepjes op de opname die boomkruiper spec (kunnen) zijn, zijn die hele hoge iele piepjes, wrs. foerageerroepjes die boomkruipers soms maken. Dit is overigens volgens mij typischer voor gewone dan taiga, maar sowieso is het niet de kenmerkende (maar alsnog niet altijd geheel diagnostische) contactroep van taiga. Als jij op het moment van de opname taiga dacht te horen, ben je simpelweg in de war. Wel is het natuurlijk mogelijk dat de vogel op andere momenten goed riep.

Edit in reactie op Frank: Een 'srie' roep hoor ik (dus) sowieso niet? Deze zachte fourageerpiepjes zijn weer anders.

Inderdaad staat op de opname van FJ nergens een overtuigende "srie-" roep. Mijn opmerkingen daarover moet je daar ook los van zien.
Mee eens, ik doelde inderdaad op de srie-roepjes.
Thijs Fijen

HPM

In dit topic is een paar keer een artikel van Daunicht genoemd maar ik geloof niet dat er ooit een link is gegeven.
Hierbij dus een pdf:

Winfried Daunicht (1991)
Unterscheidungsmerkmale im Großgefieder von Wald- Certhia familiaris und Gartenbaumläufer C. brachydactyla
Limicola 5(2)2:49-64

Herman van der Meer

frankneijts

Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

jelmerpoelstra

Deze blogpost over een Boomkruiper gevangen in Falsterbo en met vergelijk met een Taigaboom, is nuttig.

Tukkerbird

#285
Zijn er mensen die zekerheid over dit geluid kunnen geven?
Kortsnavel of toch een gewone Boomkruiper.
http://waarneming.nl/waarneming/view/64270721

Gr.Martin

HPM

Citaat van: tukkerbird op april 08, 2012, 10:31:47 AM
Zijn er mensen die zekerheid over dit geluid kunnen geven?
http://waarneming.nl/waarneming/view/64261729
Kortsnavel of toch een gewone Boomkruiper.

Gr.Martin

Ik hoor volgens mij helemaal geen boomkruiper.
En ik denk dat je een vraag als dit beter in het topic 'Determinatie' kan zetten dan hier.
Herman van der Meer

joostheeremans

#287
Martin, ik krijg die link niet geopend ???

MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Tukkerbird

Citaat van: joostheeremans op april 08, 2012, 10:48:11 AM
Martin, ik krijg die link niet geopend ???

Mijn waarneming is verwijderd ???  en nu staat er een link naar naar een waarneming van een Buizerd van iemand anders.
De site was een tijdje offline maar wat er in die tussentijd is gebeurt?

Gr.Martin

Tukkerbird

Citaat van: HPM op april 08, 2012, 10:41:10 AM
Citaat van: tukkerbird op april 08, 2012, 10:31:47 AM
Zijn er mensen die zekerheid over dit geluid kunnen geven?
http://waarneming.nl/waarneming/view/64261729
Kortsnavel of toch een gewone Boomkruiper.

Gr.Martin

Ik hoor volgens mij helemaal geen boomkruiper.
En ik denk dat je een vraag als dit beter in het topic 'Determinatie' kan zetten dan hier.
Naar mijn weten staat/stond er toch echt wel een Boomkruiper op, dat de waarneming vanzelf is veranderd in een andere is heel merkwaardig. ::)
Ik mis op deze site een topic die alleen voor het determineren van geluiden is, vandaar de plaatsing hier.

Gr.Martin

joostheeremans

Citaat van: tukkerbird op april 08, 2012, 15:20:07 PM
Citaat van: joostheeremans op april 08, 2012, 10:48:11 AM
Martin, ik krijg die link niet geopend ???

Mijn waarneming is verwijderd ???  en nu staat er een link naar naar een waarneming van een Buizerd van iemand anders.
De site was een tijdje offline maar wat er in die tussentijd is gebeurt?

Gr.Martin


Ik denk dat de code die jouw waarneming had weer opnieuw is gebruikt na de crash. De ingevoerde waarnemingen tussen 2 uur vannacht tot en met de tijd van de crash zijn verloren gegaan, dus is jouw waarneming opnieuw gebruikt voor een buizerd. Ik denk dat je 'm weer opnieuw moet invoeren.
MvG Joost Heeremans



- Do geese see god ?-

Tukkerbird

Hier dan nog een keer het geluid, ik heb het nu iets versterkt.
Als het niet van een {kortsnavel}boomkruiper is dan de vraag waar wel van :)
http://waarneming.nl/waarneming/view/64270721

Gr.Martin

HPM

Citaat van: tukkerbird op april 08, 2012, 18:58:21 PM
Hier dan nog een keer het geluid, ik heb het nu iets versterkt.
Als het niet van een {kortsnavel}boomkruiper is dan de vraag waar wel van :)
http://waarneming.nl/waarneming/view/64270721

Gr.Martin

Maar ik weet nog steeds niet of ik wel een boomkruiper op je opname hoor.

Zou je trouwens ook je waarneming op de kaart willen zetten door op de juste plaats te klikken in plaats van alleen een gebied uit de uit te kiezen?
Herman van der Meer

Tukkerbird

Citaat van: HPM op april 08, 2012, 19:51:08 PM
Citaat van: tukkerbird op april 08, 2012, 18:58:21 PM
Hier dan nog een keer het geluid, ik heb het nu iets versterkt.
Als het niet van een {kortsnavel}boomkruiper is dan de vraag waar wel van :)
http://waarneming.nl/waarneming/view/64270721

Gr.Martin

Maar ik weet nog steeds niet of ik wel een boomkruiper op je opname hoor.

Zou je trouwens ook je waarneming op de kaart willen zetten door op de juste plaats te klikken in plaats van alleen een gebied uit de uit te kiezen?
Ok, bedankt Herman.

Als niet bekend is wat het is dan is het pijltje plaatsen niet nodig, ik zal de waarneming binnekort verwijderen.
Jammer :angel:

Gr.Martin

HPM

Citaat van: tukkerbird op april 08, 2012, 19:59:59 PM
Citaat van: HPM op april 08, 2012, 19:51:08 PM
Citaat van: tukkerbird op april 08, 2012, 18:58:21 PM
Hier dan nog een keer het geluid, ik heb het nu iets versterkt.
Als het niet van een {kortsnavel}boomkruiper is dan de vraag waar wel van :)
http://waarneming.nl/waarneming/view/64270721

Gr.Martin

Maar ik weet nog steeds niet of ik wel een boomkruiper op je opname hoor.

Zou je trouwens ook je waarneming op de kaart willen zetten door op de juste plaats te klikken in plaats van alleen een gebied uit de uit te kiezen?
Ok, bedankt Herman.

Als niet bekend is wat het is dan is het pijltje plaatsen niet nodig, ik zal de waarneming binnekort verwijderen.
Jammer :angel:

Gr.Martin

Wacht maar even. Misschien komt er nog iemand langs die er wel een boomkruiper in hoort.
Herman van der Meer

Guus Peterse

Ik meen daar inderdaad wel een boomkruiper in te herkennen. Ik kan me ook de associatie met kortsnavel wel voorstellen, maar ik denk niet dat het er een is. Daarvoor vind ik het geluid te hard, te veel volume zeg maar. Niet dat fijne, dunne geluidje van taiga / kortsnavel.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

HPM

Citaat van: guusp op april 08, 2012, 22:52:51 PM
Ik meen daar inderdaad wel een boomkruiper in te herkennen. Ik kan me ook de associatie met kortsnavel wel voorstellen, maar ik denk niet dat het er een is. Daarvoor vind ik het geluid te hard, te veel volume zeg maar. Niet dat fijne, dunne geluidje van taiga / kortsnavel.

Ik ben niet zo thuis in Kortsnavels, maar dit geluid herken niet niet als gewone.
Herman van der Meer

Tukkerbird

#297
Ik vind het geluid veel lijken op deze
http://waarneming.nl/sound/view/11666
Of deze?
http://observado.org/sound/view/5552


Kortsnavel heeft naast de zang en het srrie geluid nog een geluidje wat iets harder klinkt{tieh} dan de het srrie roepje.
Op deze site is dat na de zang te horen, daarna gaat het weer over op het srrie geluid.
http://www.aviflevoland.nl/html/Taigaboomkruiper.html  {geluid staat rechtsonder}

Op dat Tweede geluid vind ik het veel lijken.

Gr.Martin

marijn

Lijkt mij een Kortsnavel.

Het is een misvatting dat Kortsnavels alleen maar hele dunne srrrie-roepjes maken. Wat voller en r-lozer is juist ook typisch, volgens mij.
Marijn Prins

frankneijts

Citaat van: marijn op april 09, 2012, 22:56:30 PM
Lijkt mij een Kortsnavel.

Het is een misvatting dat Kortsnavels alleen maar hele dunne srrrie-roepjes maken. Wat voller en r-lozer is juist ook typisch, volgens mij.

Ruud van Dongen (die veel veldervaring heeft met Nederlandse Kortsnavels) omschrijft deze roep met de term "duwend" en inderdaad is dat in mijn oren een heel passende karakterisering....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'