'boomkruipers', hoe waardevol zijn 'de' kenmerken?

Gestart door frankneijts, februari 18, 2008, 22:38:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rinie van Reenen

Citaat van: Vincent Hart op november 22, 2010, 15:58:19 PM
Ik zei stiekem hetzelfde.

Ja, 't was wel heel stiekem dit keer, Vincent...  :P
Nu ik je bericht herlees, zeg je inderdaad maar dat het 'details lijken die je in het veld niet gaat kunnen zien'.
Groet, Rinie van Reenen

frankneijts

#241
De 2e Taiga/Kortsnavelboomkruiper voor de Kempen (en wellicht zelfs pas de 4e voor heel Noord-Brabant) werd 11 december 2010 gevonden door Robert Kastelijn in 't Sang bij Mierlo. Het was ook qua vleugeltekening een interessant vogeltje met nl. slechts een miniscuul treedje op P4. Dat is iets dat bij Taiga/Kortsnavel zelden voorkomt: die hebben meestal een goed ontwikkeld traptreedje daar. Bij gewone Boomkruipers zie je  veel vaker een heel klein, vaak moeilijk zichtbaar vlekje of ontbreekt het zelfs helemaal. Bijgaande foto is gemaakt door Robert Kastelijn.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

marijn

Leuk beestje. Vanwege de warmbruine kleuren en niet zo denderend witte wenkbrouwstreep een Kortsnavel en geen echte Taiga?
Marijn Prins

Steven Wytema

#243
En deze dan?
http://waarneming.nl/waarneming/view/51272202


ik dacht eerst een Taiga (kuipje) maar denk na de foto's toch een gewone (short-toed, bruin van onderen, niet echt wittig op bovendelen, etc)
Steven Wytema


frankneijts

Citaat van: marijn op december 12, 2010, 00:34:26 AM
Leuk beestje. Vanwege de warmbruine kleuren en niet zo denderend witte wenkbrouwstreep een Kortsnavel en geen echte Taiga?

Inderdaad Marijn, dat denk ik ook: heb 'm vandaag zelf gezien en in het veld was het ook niet zo'n vréselijk contrastrijk vogeltje.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankneijts

Citaat van: Steven Wytema op december 12, 2010, 23:31:06 PM
En deze dan?
http://waarneming.nl/waarneming/view/51272202


ik dacht eerst een Taiga (kuipje) maar denk na de foto's toch een gewone (short-toed, bruin van onderen, niet echt wittig op bovendelen, etc)

Buiten dat de vogel wel erg donker is van onderen (wit op bovenzijde zegt niet veel: ook Boomkruipers kunnen zeer sterk wit gevlekt zijn, zie plaatje.) heeft-ie géén bakje omdat de bovenrand treedje P4 op gelijke hoogte zit met bovenrand treedjes P5 & P6 en niet duidelijk hoger. Ook is de overlap treedje P8 over P7 nagenoeg gelijk aan de overlap treedje P7 over P6 (moet duidelijk een stuk groter zijn).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

RWester

http://waarneming.nl/foto/view/1977857

Gelet op zo lijkt geheel witte onderzijde, opvallend brede witte wenkbrauwstreep, maar ook schijnbaar ontbreken van 'bakje': wat zou men hier van maken?

(het lukt me ff niet de afbeelding zelf toe te voegen...)
Met vriendelijke groet,

Remco Wester



frankneijts

#248
Citaat van: RWester op april 09, 2011, 18:15:56 PM
http://waarneming.nl/foto/view/1977857

Gelet op zo lijkt geheel witte onderzijde, opvallend brede witte wenkbrauwstreep, maar ook schijnbaar ontbreken van 'bakje': wat zou men hier van maken?

(het lukt me ff niet de afbeelding zelf toe te voegen...)

Ik zou hier een gewone van maken: niet alleen ontbreekt het bakje   (bovenkant treedje op P4 gelijk of zelfs een tikje lager dan de bovenste rand van treedjes P5 en P6) maar ook lijkt de overlapformule treedjes P8-P7-P6 niet te kloppen voor Taiga/Kortsnavel. Verder lijkt de kruin niet geheel wit gevlekt maar het voorhoofd (direct na het wit) is voor een deel ongevlekt bruin zo te zien. Weet (nog) niet hoe hard dit laatste kenmerk is maar klopt verrassend vaak (bij Taiga/Kortsnavel hele kruin gevlekt tot op snavelbasis) ! Witte onderzijde en witte, ver doorlopende wenkbrauw zeggen eigenlijk weinig hoewel zùlke 'witte' gewone Boomkruipers niet algemeen zijn: zie op bijgaand plaatje een dergelijke Boomkruiper uit Acht/Eindhoven (bovenste rij) vergeleken met een Kortsnavel (De Pan bij Maarheeze).
Als dit de vogel is die zong (als een Kortsnavel) zou dat heel bijzonder zijn en zou ik sowieso wat meer foto's willen zien + geluidsopnames. Maar ook 'zo' is het een interessante vogel omdat-ie zo wit is en daarom veel waarnemers op het verkeerde been zal zetten....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Rinie van Reenen

Citaat van: frankneijts op april 09, 2011, 22:10:47 PMVerder lijkt de kruin niet geheel wit gevlekt maar het voorhoofd (direct na het wit) is voor een deel ongevlekt bruin zo te zien. Weet (nog) niet hoe hard dit laatste kenmerk is maar klopt verrassend vaak (bij Taiga/Kortsnavel hele kruin gevlekt tot op snavelbasis)!

Het lijkt me de moeite waard als lezers van dit topic hun foto's daarop controleren!
Groet, Rinie van Reenen

frankneijts

Citaat van: Rinie van Reenen op april 12, 2011, 14:20:52 PM
Citaat van: frankneijts op april 09, 2011, 22:10:47 PMVerder lijkt de kruin niet geheel wit gevlekt maar het voorhoofd (direct na het wit) is voor een deel ongevlekt bruin zo te zien. Weet (nog) niet hoe hard dit laatste kenmerk is maar klopt verrassend vaak (bij Taiga/Kortsnavel hele kruin gevlekt tot op snavelbasis)!

Het lijkt me de moeite waard als lezers van dit topic hun foto's daarop controleren!

Is overigens geen 'nieuw' kenmerk: ook de 'Kenmerkengids' (de oude en de nieuwe) vermeldt dit: "Lichte kruinstreepjes vervagen naar de voorkruin toe <> bij Taiga over gehele kruin even duidelijk."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Deze afbeelding had ik vorig jaar in dit topic gezet. Het leek me dat hij goed hier past.





Herman van der Meer

frankneijts

Mooie illustratie Herman dat je voorzichtig moet zijn met die snavellengte in de beoordeling van een 'boomkruiper'....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

HPM

Ik zet dit maar hier want het lijkt me relevant en dit is het enige boomkruipertopic wat niet wegloopt.

D.T. Tietze (2007) Differentiation processes in treecreepers (Aves: Certhia): phylogeny, vocalisations, morphometrics.
Dissertation zur Erlangung des Grades "Doktor der Naturwissenschaften" am Fachbereich Biologie der Johannes Gutenberg-Universität
http://ubm.opus.hbz-nrw.de/volltexte/2007/1391/pdf/diss.pdf (116 pp, 1.979 KB)
(Helaas heb ik de bijlage met geluidsopnamen niet kunnen vinden)

Summary
Evolutionary processes within the bird genus Certhia (treecreepers) are investigated and taxonomic uncertainties clarified. The original seven species of the genus have Holarctic distribution, are uniform morphologically and hence difficult to distinguish. I employed four methodological approaches.

1. Molecular phylogeny using the mitochondrial cytochrome-b gene largely established relationships and revealed two cryptic species.

2. Call and song recordings from all species and many subspecies were evaluated sonagraphically. The nine phylospecies outlined in Part 1 were clearly delimited from one another by time and frequency parameters. They comprise a monophyletic group of "motif singers" and a purely southeast Asian group of "trill singers". Song-character differences were generally consistent with molecular phylogeny (strong phylogenetic signals).

3. Central European Certhia familiaris in the field responded territorially to playback of verses of allopatric "motif singer" taxa, but usually more weakly than to their own subsequently presented songs. No song characters were unambiguously recognised as species-specific.

4. Standard body dimensions of nearly 2000 museum specimens characterise species and subspecies biometrically and reveal geographic trends. Lengths of bill and hind claw proved important parameters to explain the treecreeper lifestyle (climbing and feeding on tree trunks). In the Himalayas (highest species density) tail dimensions are also significant.


Herman van der Meer

Folkert Jan

Wat denken jullie van deze vogel?

Komt aardig in de buurt lijkt me al is de foto net niet goed genoeg om te zien om de treedjes nu recht afsnijden of in een punt.
In ieder gavel mooi licht op de onderkant (of zou dat komen door lichtinval)?
Snavel dan wel
Weer aardig lang en lijkt ook aardig short toed.
Ik weet het niet.

http://waarneming.nl/waarneming/view/63795166
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Het treedje op p4 steekt niet boven die op p5 en 6 uit > boomkruiper.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 18:31:11 PM
Wat denken jullie van deze vogel?

Komt aardig in de buurt lijkt me al is de foto net niet goed genoeg om te zien om de treedjes nu recht afsnijden of in een punt.
In ieder gavel mooi licht op de onderkant (of zou dat komen door lichtinval)?
Snavel dan wel
Weer aardig lang en lijkt ook aardig short toed.
Ik weet het niet.

http://waarneming.nl/waarneming/view/63795166

Sorry Folkert-Jan maar deze vogel heeft geen enkel kenmerk van Taigaboomkruiper: niet alleen de 2 belangrijkste die incombinatie diagnostisch zijn (de "trapjeskenmerken": bakje en overlapkenmerk) maar ook de hier zichtbare, meer sucundaire zoals de vorm van de treedjes, de witte rand langs de grootste alula-veer, lengte van de achternagel en kleur onderzijde kloppen niet voor Taiga/Kortsnavel....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Vincent Hart

En dan hebben we het nog niet eens over de secundaire kenmerken  ;)
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Je geluidsopname van gisteren uit Ter Apel vind ik trouwens ook niet overtuigend, Folkert-Jan, ook al is hij ondertussen automatisch goedgekeurd. Zang hoor ik bijvoorbeeld niet. http://waarneming.nl/waarneming/view/63760966
Herman van der Meer

Folkert Jan

Citaat van: HPM op maart 19, 2012, 19:34:43 PM
Je geluidsopname van gisteren uit Ter Apel vind ik trouwens ook niet overtuigend, Folkert-Jan, ook al is hij ondertussen automatisch goedgekeurd. Zang hoor ik bijvoorbeeld niet. http://waarneming.nl/waarneming/view/63760966

Mocht ik bovenstaande vogel een prima taiga/kortsnavel vinden had ik em ook niet gepost natuurlijk!
De opname betreft tevens de roep en niet de zang.
Opzich wel weer opmerkelijk dat je daar nu mee komt nu ik blijkbaar niet in 1 oogopslag zie dat dit een gewone is. Ik vond het een opmerkelijke vogel thats all. Als je twijfels hebt over de opname mail dat dan gewoon even!
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Nou heeft Herman als 'geluidenadmin' natuurlijk het volste recht om z'n vraagtekens te zetten bij een opname, zeker aangezien hij niet de mogelijkheid heeft om commentaar onder je waarneming te plaatsen. Dat je blijk geeft niet op de hoogte te zijn van de diagnostische kenmerken voor kortsnavel (en wellicht ook niet van het feit dat beide soorten elkaar veelvuldig imiteren?) kan dan best het laatste duwtje geven om eens navraag te doen.

Het feit dat jouw vogel niet zong lijkt mij ook niet zaligmakend.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

HPM

Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 19:49:22 PM
Citaat van: HPM op maart 19, 2012, 19:34:43 PM
Je geluidsopname van gisteren uit Ter Apel vind ik trouwens ook niet overtuigend, Folkert-Jan, ook al is hij ondertussen automatisch goedgekeurd. Zang hoor ik bijvoorbeeld niet. http://waarneming.nl/waarneming/view/63760966

Mocht ik bovenstaande vogel een prima taiga/kortsnavel vinden had ik em ook niet gepost natuurlijk!
De opname betreft tevens de roep en niet de zang.
Opzich wel weer opmerkelijk dat je daar nu mee komt nu ik blijkbaar niet in 1 oogopslag zie dat dit een gewone is. Ik vond het een opmerkelijke vogel thats all. Als je twijfels hebt over de opname mail dat dan gewoon even!

Ik had je opname al verschillende keren beluisterd en bekeken, maar heb afgewacht of er commentaar bij je opname zou komen, al verwachtte ik gezien de kwaliteit niet dat die goed- of afkeuring zou inhouden. Hij is ook niet handmatig goedgekeurd, (wat ik ook niet gedaan zou hebben) maar in de loop van de middag automatisch goedgekeurd en toen leek de discussie hier me een mooie gelegenheid om erover te beginnen. Je hebt hem als zekere gemeld en dat zou ik op basis van die opname toch niet gedaan hebben. Ik weet niet of zo'n (zeldzame) waarneming ook automatisch goedgekeurd  wordt als hij op onzeker staat. Op deze manier is het wel gemakkelijk scoren. Gewoon een kale waarneming invoeren in de buurt waarvan die soort is gezien en je hebt hem, terwijl het een lastige soort is. En dit bedoel ik niet persoonlijk, Folkert-Jan. Ik laat me ook graag overtuigen dat je daar een Kortsnavel hebt gezien en gehoord.
Overigens zie ik net dat hij zijn goedkeuring weer kwijt is en terug op 'niet onderzocht' staat.


Herman van der Meer

Guus Peterse

Ik heb inderdaad de automatische goedkeuring er weer afgehaald. Hoort natuurlijk sowieso niet bij waarnemingen met foto's of geluidsopnames, maar dat blijft toch af en toe weer misgaan.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 19:49:22 PM
Citaat van: HPM op maart 19, 2012, 19:34:43 PM
Je geluidsopname van gisteren uit Ter Apel vind ik trouwens ook niet overtuigend, Folkert-Jan, ook al is hij ondertussen automatisch goedgekeurd. Zang hoor ik bijvoorbeeld niet. http://waarneming.nl/waarneming/view/63760966

Mocht ik bovenstaande vogel een prima taiga/kortsnavel vinden had ik em ook niet gepost natuurlijk!
De opname betreft tevens de roep en niet de zang.
Opzich wel weer opmerkelijk dat je daar nu mee komt nu ik blijkbaar niet in 1 oogopslag zie dat dit een gewone is. Ik vond het een opmerkelijke vogel thats all. Als je twijfels hebt over de opname mail dat dan gewoon even!

Er is nogal een verschil tussen "prima Taiga/Kortsnavel" en een vogel die werkelijk geen enkel kenmerk van die soort heeft.......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: Vincent Hart op maart 19, 2012, 20:31:44 PM
Nou heeft Herman als 'geluidenadmin' natuurlijk het volste recht om z'n vraagtekens te zetten bij een opname, zeker aangezien hij niet de mogelijkheid heeft om commentaar onder je waarneming te plaatsen. Dat je blijk geeft niet op de hoogte te zijn van de diagnostische kenmerken voor kortsnavel (en wellicht ook niet van het feit dat beide soorten elkaar veelvuldig imiteren?) kan dan best het laatste duwtje geven om eens navraag te doen.

Het feit dat jouw vogel niet zong lijkt mij ook niet zaligmakend.

Maar op het moment dat iemand geen commentaar kan geven kan hij toch gewoon even mailen. Stel dat ik deze vogel hier niet geplaatst had dan had deze op automatisch goedkeuren blijven staan.
Over dat makkelijke scoren: zo gaat dat toch overal? Neem die zilvermeeuw waar tal van mensen gewoon naar de verkeerde vogel hebben staan kijken.
Ik dacht dat jullie het er om ging of een vogel al dan niet aanwezig was en niet wie hem zou scoren.
Over het scoren op zich. Ik ben bezig met een TOH jaarlijst. Als er vraagtekens worden gezet bij een waarneming wordt die aan het eind niet opgenomen in de definitieve lijst dus dat komt wel goed.
Ik zal zeker de komende tijd nog vaker gaan om beter bewijs te leveren zodat deze uiteindelijk op de toh lijst kan.

Dat mijn opname mislukt is wil niet zeggen dat er geen kortsnavel aan het roepen was.
Ik heb de opname desondanks wel geplaatst, omdat er wel degelijk als je goed je best doet een kortsnavel op te horen is en ik daarbij op het moment van waarnemen er bij had gezet dat ik de opname zou plaatsen. Overigens hoor je het beter als het vanaf de telefoon afgespeeld wordt.

Om af te sluiten: ik denk dat het beter is dit specifieke geval bij de waarneming te houden. Mocht iemand geen commentaar kunnen geven kan hij/zij mailen. Op verzoek kan ik het er altijd bij voegen.
Tevens zal ik kijken of ik de opname nog iets kan bewerken.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

HPM

Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 21:40:59 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 19, 2012, 20:31:44 PM
Nou heeft Herman als 'geluidenadmin' natuurlijk het volste recht om z'n vraagtekens te zetten bij een opname, zeker aangezien hij niet de mogelijkheid heeft om commentaar onder je waarneming te plaatsen. Dat je blijk geeft niet op de hoogte te zijn van de diagnostische kenmerken voor kortsnavel (en wellicht ook niet van het feit dat beide soorten elkaar veelvuldig imiteren?) kan dan best het laatste duwtje geven om eens navraag te doen.

Het feit dat jouw vogel niet zong lijkt mij ook niet zaligmakend.

Maar op het moment dat iemand geen commentaar kan geven kan hij toch gewoon even mailen. Stel dat ik deze vogel hier niet geplaatst had dan had deze op automatisch goedkeuren blijven staan.

Nee, want die (automatische) goedkeuring was voor mij juist reden om erover te beginnen. Als hij onbeoordeeld was gebleven zou ik er hoogstwaarschijnlijk niets over gezegd hebben.

Citeer

Tevens zal ik kijken of ik de opname nog iets kan bewerken.

Ook dát heb ik al gedaan, al is het dan alleen voor mezelf, en dat heeft mij niet verder geholpen.
Herman van der Meer

frankneijts

Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 21:40:59 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 19, 2012, 20:31:44 PM
Nou heeft Herman als 'geluidenadmin' natuurlijk het volste recht om z'n vraagtekens te zetten bij een opname, zeker aangezien hij niet de mogelijkheid heeft om commentaar onder je waarneming te plaatsen. Dat je blijk geeft niet op de hoogte te zijn van de diagnostische kenmerken voor kortsnavel (en wellicht ook niet van het feit dat beide soorten elkaar veelvuldig imiteren?) kan dan best het laatste duwtje geven om eens navraag te doen.

Het feit dat jouw vogel niet zong lijkt mij ook niet zaligmakend.

Maar op het moment dat iemand geen commentaar kan geven kan hij toch gewoon even mailen. Stel dat ik deze vogel hier niet geplaatst had dan had deze op automatisch goedkeuren blijven staan.
Over dat makkelijke scoren: zo gaat dat toch overal? Neem die zilvermeeuw waar tal van mensen gewoon naar de verkeerde vogel hebben staan kijken.
Ik dacht dat jullie het er om ging of een vogel al dan niet aanwezig was en niet wie hem zou scoren.
Over het scoren op zich. Ik ben bezig met een TOH jaarlijst. Als er vraagtekens worden gezet bij een waarneming wordt die aan het eind niet opgenomen in de definitieve lijst dus dat komt wel goed.
Ik zal zeker de komende tijd nog vaker gaan om beter bewijs te leveren zodat deze uiteindelijk op de toh lijst kan.

Dat mijn opname mislukt is wil niet zeggen dat er geen kortsnavel aan het roepen was.
Ik heb de opname desondanks wel geplaatst, omdat er wel degelijk als je goed je best doet een kortsnavel op te horen is en ik daarbij op het moment van waarnemen er bij had gezet dat ik de opname zou plaatsen. Overigens hoor je het beter als het vanaf de telefoon afgespeeld wordt.

Om af te sluiten: ik denk dat het beter is dit specifieke geval bij de waarneming te houden. Mocht iemand geen commentaar kunnen geven kan hij/zij mailen. Op verzoek kan ik het er altijd bij voegen.
Tevens zal ik kijken of ik de opname nog iets kan bewerken.

Bedoel je nou te zeggen Folkert-Jan dat als iemand een vogel meldt van een bekende plek, we die waarneming niet meer hoeven te checken omdat die vogel nu eenmaal daar aanwezig is? Dus iedereen die naar dat bosje bij Ter Apel gaat kan zonder mankeren een Kortsnavel opschrijven want die vogel zit daar toch? Nou snap ik een beetje beter hoe jij vogelt geloof ik...... 8)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Folkert Jan

Citaat van: frankneijts op maart 19, 2012, 21:53:31 PM
Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 21:40:59 PM
Citaat van: Vincent Hart op maart 19, 2012, 20:31:44 PM
Nou heeft Herman als 'geluidenadmin' natuurlijk het volste recht om z'n vraagtekens te zetten bij een opname, zeker aangezien hij niet de mogelijkheid heeft om commentaar onder je waarneming te plaatsen. Dat je blijk geeft niet op de hoogte te zijn van de diagnostische kenmerken voor kortsnavel (en wellicht ook niet van het feit dat beide soorten elkaar veelvuldig imiteren?) kan dan best het laatste duwtje geven om eens navraag te doen.

Het feit dat jouw vogel niet zong lijkt mij ook niet zaligmakend.

Maar op het moment dat iemand geen commentaar kan geven kan hij toch gewoon even mailen. Stel dat ik deze vogel hier niet geplaatst had dan had deze op automatisch goedkeuren blijven staan.
Over dat makkelijke scoren: zo gaat dat toch overal? Neem die zilvermeeuw waar tal van mensen gewoon naar de verkeerde vogel hebben staan kijken.
Ik dacht dat jullie het er om ging of een vogel al dan niet aanwezig was en niet wie hem zou scoren.
Over het scoren op zich. Ik ben bezig met een TOH jaarlijst. Als er vraagtekens worden gezet bij een waarneming wordt die aan het eind niet opgenomen in de definitieve lijst dus dat komt wel goed.
Ik zal zeker de komende tijd nog vaker gaan om beter bewijs te leveren zodat deze uiteindelijk op de toh lijst kan.

Dat mijn opname mislukt is wil niet zeggen dat er geen kortsnavel aan het roepen was.
Ik heb de opname desondanks wel geplaatst, omdat er wel degelijk als je goed je best doet een kortsnavel op te horen is en ik daarbij op het moment van waarnemen er bij had gezet dat ik de opname zou plaatsen. Overigens hoor je het beter als het vanaf de telefoon afgespeeld wordt.

Om af te sluiten: ik denk dat het beter is dit specifieke geval bij de waarneming te houden. Mocht iemand geen commentaar kunnen geven kan hij/zij mailen. Op verzoek kan ik het er altijd bij voegen.
Tevens zal ik kijken of ik de opname nog iets kan bewerken.

Bedoel je nou te zeggen Folkert-Jan dat als iemand een vogel meldt van een bekende plek, we die waarneming niet meer hoeven te checken omdat die vogel nu eenmaal daar aanwezig is? Dus iedereen die naar dat bosje bij Ter Apel gaat kan zonder mankeren een Kortsnavel opschrijven want die vogel zit daar toch? Nou snap ik een beetje beter hoe jij vogelt geloof ik...... 8)


Nee Frank, ik bedoel juist het tegenovergestelde.
Dat er veel te vaak naar de verkeerde vogel gekeken wordt en dat er tal van waarnemingen zijn die als waar worden aangenomen, omdat die vogel daar zit. Laatst nog weer een foto van een gewone wintertaling gemeld als amerikaanse wintertaling. Daar zouden jullie nog een slag kunnen maken.
Als ik niet de moeite had genomen deze bekende vogel op te nemen had ik zo een vinkte achter de waarneming gehad. Geen haan die er naar kraait en +1 op het lijstje.


Maar jou laatste opmerking laat maar weer eens duidelijk zien waarom zoveel goeie vogelaars niet aan dit forum deelnemen.  ::)


Als jullie je nu gewoon bezig houden met een zuivere database en de instanties die over de lijstjes gaan zich blijven bezig houden met de lijstjes scheelt het al een hele hoop.
Ik zal proberen de opname bij te werken. Mocht daar alsnog uit blijken dat hier geen kortsnavel op te horen is zal ik de opname verwijderen. Als hierdoor te weinig bewijs is geleverd voor de aanwezigheid van kortsnavel op die dag op die plek mag je van mij gerust de waarneming afkeuren zodat deze niet wordt meegenomen in de database (en dat heb ik al vaker gezegd).
Ik meld de vogel, omdat IK zeker ben van de waarneming (ik heb veel langer naar de vogel staan luisteren dan de opname lang is) en gebruik m.waarneming.nl daarvoor om medevogelaars hier zo snel mogelijk op te attenderen.
Dat er wel een kortsnavel aanwezig is, maar dat ik die vogel niet heb waargenomen is zaak voor een andere partij (de oprichters van de TOH club) als er vanaf nu inderdaad een TOH jaarlijstrecord wordt vastgesteld. Zij mogen bepalen of het aannemelijk genoeg is om de vogel op die lijst te houden.
Ik hou hem in ieder geval op mijn lijst, omdat ik zeker ben van de waarneming tenzij iemand mij kan bewijzen dat de srie roepies op de opname voor zover mensen die horen aan een andere vogel thuis horen.
"Birding is something we do for enjoyment; so if you enjoy it, you're a good birder. If you enjoy it a lot, you're a great birder." Kenn Kaufman

gr, Folkert Jan Hoogstra

Landelijke Big Day 2016 (Record - 201 soorten)
TOH big day 2014
TOH big day 2013

Vincent Hart

Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 23:01:57 PMLaatst nog weer een foto van een gewone wintertaling gemeld als amerikaanse wintertaling. Daar zouden jullie nog een slag kunnen maken.
Waarnemingen met foto's van de verkeerde soort komen we vanzelf tegen. Hoe we waarnemingen zonder beschrijving/documentatie op een bekende plek voor een soort zouden kunnen screenen is me eerlijk gezegd een raadsel. Maar zoals je zelf aangeeft is dit ook niet interessant.
Citaat van: rnbflavour op maart 19, 2012, 23:01:57 PMIk hou hem in ieder geval op mijn lijst, omdat ik zeker ben van de waarneming tenzij iemand mij kan bewijzen dat de srie roepies op de opname voor zover mensen die horen aan een andere vogel thuis horen.
Nee. Zoals al vaker gezegd: Het is aan de waarnemer aan te tonen dat zijn zekere determinatie zonder overtuigende determinatie klopt. Admins hoeven niet te bewijzen dat het niet die soort/wel een andere soort is.
Groet, Vincent


Als je goed om je heen kijkt
zie je dat alles gekleurd is                    K. Schippers

Thijs Fijen

Prima dat je zelf vindt of denkt dat je een Kortsnavel gezien/gehoord hebt, maar je geluidsopname laat geen (Kortsnavel)boomkruiper horen. En tja.. In dat geval heb je gelijk. Als je er niks bij zet wordt ie waarschijnlijk niet bekritiseerd en misschien krijg je zelfs het groene vinkje. Uiteindelijk gaat het in dit soort gevallen over je onderbuikgevoelens: hou ik mezelf voor de gek of niet?
Thijs Fijen