Eikenprocessierups: welke gebieden nu mijden!

Gestart door RonJMBerkhout, juli 09, 2018, 22:17:06 PM

Vorige topic - Volgende topic

RonJMBerkhout

Hoi,

Ik ben nu, na 5 dagen, eindelijk een beetje hersteld van een heftige "aanval" van uitslag (en jeuk) veroorzaakt door de haren van de eikenprocessierups. Dit heb ik waarschijnlijk opgelopen tijdens het fotograferen van een plant. Het gebeurde afgelopen woensdag in het grensoverschrijdend natuurgebied de Kempenbroek tussen Neeritter/Stramproij (NL) en Molenbeersel (Be). Vooral in het Belgische deel is de overlast op dit moment gigantisch met vele duizenden haarden. Dus mijn advies is voor mensen die dit gebied willen bezoeken: voorlopig MIJDEN in ieder geval totdat het eens goed heeft geregend!

Vandaag hoorde ik van een collega dat dit probleem nu speelt in de regio Rhenen/Veenendaal en dat de provincie Utrecht te weinig middelen heeft om dit probleem in de hand te houden.

Dus ik hoor graag van andere mensen welke gebieden wij beter een tijdje kunnen mijden. Vooral als zij ook zo'n uitslag hebben opgelopen!!! Want zo'n pijnlijke jeuk wens ik niemand toe...

Met vriendelijke groet

Ron

grunsven

Eikenprocessierups zit vrijwel overal in Nederland. Als ergens eiken hebt die in de zon staan (niet in een bos, maar bijvoorbeeld als laan) heb je vrijwel altijd eikenprocessierups.

Vervelend dat je er zijn last van hebt. Voor de meeste mensen is dat veel minder.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

RonJMBerkhout

#2
Citaat van: grunsven op juli 09, 2018, 22:31:09 PM
Eikenprocessierups zit vrijwel overal in Nederland. Als ergens eiken hebt die in de zon staan (niet in een bos, maar bijvoorbeeld als laan) heb je vrijwel altijd eikenprocessierups.
Ja, maar de overlast is niet overal groot. Ik zie vaak nesten zonder last te ervaren. Op de meeste plekken in Limburg is m.i. helemaal geen sprake van overlast! Echte overlast lijkt echt lokaal tot zeer lokaal te zijn. Gelukkig maar. Want anders had ik veel vaker last. De laatste "aanval" had ik in Beieren (D) 10 jaar geleden...

Trouwens ik vraag mensen niet te melden waar nesten te zien zijn, maar waar ze uitslag hebben opgelopen!

Groet

grunsven

Ik vraag me ook vaak af hoeveel overlast er echt is. Maar wat er voor zorgt dat mensen er soms wel last van hebben weet ik ook.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)