Insect unknown

Gestart door Floppy, januari 02, 2006, 13:53:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Dit minuscule beestje zit nu al een hele tijd op een deurkozijn. Ik heb al heel wat foto's van 'm gemaakt om 'm op naam te brengen, maar ik kan er echt niks van maken. Dit is overigens ook nog de beste foto tot nu toe.
Het beestje is ca. 2 mm groot.
Het lijkt wel alsof 'ie is aangetast door een soort schimmel, iets wat ik ook wel eens bij veel grotere insecten heb gezien.
Heeft iemand een suggestie wat dit zou kunnen zijn en of 'ie inderdaad "beschimmeld" is dan wel overwintert ?

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Mark van Veen

Dat ziet er niet best uit. Volgens mij is alle leven eruit geweken. Ik zou een keverlarve gokken, met name een lieveheersbeestje, al had ik dan eigenlijk wat meer kleur verwacht.
groet,

Mark van Veen

Floppy

Tja, ik had ook al het idee dat 'ie dood was. Nu je het zegt, likt hij qua vorm wel op een lieveheersbeestjeslarve. Alleen het formaat: deze is slechts een millimeter of 2. Vroegtijdig aan z'n eind gekomen en daardoor als larve ook z'n normaal-formaat niet gehaald? Kan dat de reden zijn waarom 'ie er wel erg op lijkt maar het formaat niet klopt ? :huh:
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

geertje

Larven van een LHB zijn in eerste instantie erg klein, maar deze zit ook wel erg opgerold. Volgens mij is het ook een larve van een LHB.
Ik zie allemaal "uitsteeksels" op de rug? Als deze twee of drie toppig zijn zou het een larve van een Harmonia kunnen zijn. Maar ik kan het heel slecht zien op de foto.  :unsure:  
Groeten,
Gera Nieland

Floppy

#4
Nou, dan zal Mark dus gelijk hebben met z'n inschatting. Ik houd het op een bijna in de kiem gesmoord larfje van een LHB, mogelijk een HAX. Daar zat het bij ons van de zomer echt vol mee. Er overwinteren er ook talloze her en der in het huis.
Tja, de foto is niet zo denderend, maar het beestje was ook erg klein (2 mm) en zat ergens hoog tegen een deurpost. Geen ideale stek voor een beetje macrofoto dus.
Hartelijk dank ook voor je bijdrage in de oplossing van dit mysterie. :D
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Elachista

#5
Lijkt me een wijfje van Psyche casta. Ik heb ze vaak opgekweekt, maar komt goed in aanmerking.

Vooral de legbuis duidt niet op een larve maar op een adult van een of andere vlindersoort. Qua grootte en bouw (wijfjes hebben geen vleugels in tegenstelling tot de mannetjes) klopt het ook.

Psyche casta, Dwingelderveld 5-6-2005 vers wijfje gevonden op cocon.
Groet,
Tymo

han.endt

Die hebben toch niet van die knobbeltjes op hun rug?

Elachista

Heb je gelijk in, was ik wat te snel met P. casta noemen, ik denk dat het toch iets in die term is aangezien ik toch zo'n merkwaardig legbuisje zie.
En een larve kan natuurlijk geen legbuis bezitten...of dit moet iets heel anders zijn..
Ik zal de foto even doorsturen naar Henk ten Holt, die heeft meer kennis in huis dan ik op dit gebied.
Groet,
Tymo

han.endt

Tja, is het een legbuis of is het 'viezigheid' iets waarmee de larve aangehecht is?

acherontia

Mij lijkt dit ook een larve van een lieveheersbeestje...

@ Tymo de wereld bestaat niet alleen uit paddestoelen en vlinders  B)

Groeten,

Jeroen

Elachista

Ja Jeroen misschien moet ik even afstand nemen, ik ben over-vlinderd
Groet,
Tymo

zakdrager

De foto doet mij inderdaad ook wel ergens denken aan de larve van een lieveheersbeestje maar ik sluit een vrouwtje zakdrager zeker niet uit. Vooral niet omdat er inderdaad iets van een legboor te zien lijkt (al staat hij de verkeerde kant op). Daar zou eerst uitsluitsel over moeten komen van de waarnemer. Is het wel of geen legboor? Verder hebben vrouwtjes zakdragers niet van die 'uitsteeksels' op de rugzijde van de abdominale segmenten maar heeft de pophuid vaak wel dergelijke richels bezet met haren/stekels hoewel ik niet zeker weet of die stekels zo groot zijn dat ze goed zichtbaar zouden zijn op zo'n foto. Het zou dus kunnen dat het delen van de pophuid zijn maar ik kan het niet goed zien op de foto. Het komt overigens wel vaker voor dat delen van de pophuid bij de ontpopping vast blijven plakken aan het lichaam.
2 mm zou op zich ook heel goed kunnen voor een zakdragervrouwtje in gedroogde toestand.
Maar mijn belangrijkste vraag is: is er geen zakje gevonden in de buurt van dit beestje? Vrouwtjes zakdragers vind je eigenlijk altijd bij hun zak. En zak + adult zijn vaak veel makkelijker te determineren dan alleen het vrouwtje. Ben benieuwd.

Henk ten Holt

ps Tymo ik heb ook gereageerd op het vlaamse forum

acherontia

Voor een zakdrager kloppen de poten mijns inziens niet, en ik zie geen pophuidresten en de legboor is volgens mij ook zeker geen legboor maar eerder een vlek (sapresten o.i.d.). Ik kan hier echt met de beste wil van de wereld geen zakdrager van maken.

Jeroen

Floppy

Ik zal van 't weekend o.a. proberen nog een foto te maken, waarop het dier wellicht beter te zien is. :)  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Elachista

Bedankt Henk voor je toelichting.
Het had inderdaad heel veel weg van een zakdrager, maar aangezien je het beest zelf niet kunt zien wordt het meer gokken eigenlijk.
Die poten zijn wel anders zoals Jeroen aangeeft en de uitsteeksels op de rug zijn ook wat bizar. Vraag is inderdaad ook of die legbuis/legboor ook werkelijk klopt of het iets anders is.
Ik zie straks wel of Floris nog het een en ander ontdekt heeft wat misschien verdere aanwijzigen kan geven.

Natuurlijk wel leerzaam zo'n discussie, maar fotoidentificatie blijft bij deze groepen soms toch wel wat moeilijk neem ik aan. Een beest van 2 mm is ook niet zo makkelijk te fotograferen natuurlijk met een 4 of 5 pixel digitale camera.
Groet,
Tymo

Floppy

Hierbij dan nog enkele foto's van het beestje, zoals toegezegd.
Veel beter zal het niet gaan. Hij zit op eem niet gemakkelijk te bereiken plek, ergens bijna bovenaan een deurpost.
De eerste foto geeft een idee hoe groot 'ie nou eigenlijk is.
De andere afbeeldingen zijn 90 graden gekanteld (naar links).







Wie herkent 'm opeens ? :D
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Corryabbink

#16
Hoi Floris,

Dat is toch gewoon een door schimmel aangetaste larve van het lieveheersbeestje.
Je ziet dat ook wel bij vliegen. Maar misschien maken de echte kenners er iets anders van. Ze kan volgens mij niet meer leven.
Dus schoonmaken die deurpost.

Corry.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

Floppy

Hallo Corry,

Ja, daar lijkt het ook sterk op. Werd ook al gesuggereerd, maar vervolgens kwamen er ook weer andere suggesties. Dus besloot ik nog wat foto's te plaatsen. Het formaat (iets meer dan 2 mm) vond ik zelf nogal erg klein voor een LHB-larve, maar het kan natuurlijk best. Je veronderstelling van die schimmel lijkt mij wel juist en dat het diertje is overleden denk ik ook. Binnenkort de deurpost maar reinigen, dus. :rolleyes:  
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland