Hoofdmenu

kuif

Gestart door wouterbosgra, februari 17, 2008, 12:12:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

TjeerdBurger

ja over het algemeen zijn ze niet ontzettend moeilijk te determineren maar met deze foto's is het erg lastig. Het is bijvoorbeeld niet goed te zien of het geel doorloopt naar het oog toe. Heb je toevallig niet een foto van dichtbij waar je de snavel van de zijkant kan zien? Dan zou het wel eens meteen duidelijk kunnen zijn...
Verder discussieren met deze foto's heeft niet zo heel zin naar mijn mening, de foto's zijn simpelweg te onduidelijk

Steven Wytema

#31
CiteerWat is dit lastig zeg! Als ik de discussie zo volg dan valt me op dat behalve foto 6 alle andere scholvers door iemand als 'kuif' bestempeld worden  :D

Vrees alleen wel dat ik er nooit een ga zien als het zo lastig is.
Het is helemaal niet lastig om van dergelijke foto's Kuifali's proberen te maken.
Als je een echte Kuifali tegenkomt dan weet je dat wel (idem met gewone Ali's).

Wouter je kan het ook bekijken dat er dus geen een als zekere Kuifali bestempeld wordt, en dat je er dus (beter/gemakshalve) vanuit kan gaan dat het allemaal gewone zijn.
Steven Wytema


Rinie van Reenen

Citeer3 lijkt me zeker een gewone, dus als 2 en 4 dezelfde vogel zijn, zijn ook dat gewone aalscholvers.
Wat foto 3 betreft ga ik wel mee.
't Lijkt me alleen een beetje vreemd om er van uit te gaan (zoals Sjoerd dat ook deed; of er in elk geval sterk mee te rekenen) dat het dezelfde vogel is als 2 en 4. Als je nog niet eens definitief een uitspraak kan doen over de vraag of het wel dezelfde soort is, dan lijkt het me wel heel bijzonder dat we al wél zouden kunnen zeggen, dat het hetzelfde exemplaar is...
Groet, Rinie van Reenen

Christian

#33
Citeerdt zijn naar mijn weten niet echt glasharde kenmerken...
De 1e Kuifaalscholver zonder geel en mét een keelzak tot het oog moet ik nog tegenkomen..

CiteerHet is helemaal niet lastig om van dergelijke foto's Kuifali's proberen te maken.

Idd, want het zíjn gewoon Kuifaalscholvers  :P  
Christian Brinkman

BramtK

Treurig, als je een nieuwe soort moet door 'n aantal wazige foto's te maken, die op een forum te gooien en dan twijfelachtige discussieuitkomsten te oogsten.  

Bram  
Groeten,

Bram ter Keurs

marijn

Hoe dan ook, Christian heeft wat mij betreft gelijk; 1 en 5 zijn zeker Kuifaalscholvers vanwege eerder genoemde argumenten.

NB: er zwemt bij IJmuiden inderdaad een Kuif rond die een nogal dikke snavel lijkt te hebben. Hetzelfde of een vergelijkbaar beest als op foto 1 en 5 heb ik daar zelf recentelijk ook matig gefotografeerd, zie:



en nog een foto.
Marijn Prins

Edwin Russer

CiteerHoe dan ook, Christian heeft wat mij betreft gelijk; 1 en 5 zijn zeker Kuifaalscholvers vanwege eerder genoemde argumenten

Hoi Marijn,

Vergeet je alleen om mijn persoontje nog te noemen ;)  
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

marijn

#37
Hoi Edwin,

Excuus, jij zei het inderdaad ook ;)
Marijn Prins

Wim Remmelzwaal

#38
Van 2 en 4 zou ik mij kunnen indenken dat het Kuifaalscholvers zijn. Mogelijk. De andere vogels, ook die van Marijn, zou ik (van de foto gezien) Aalscholver noemen.
De snaveldikte en het steile voorhoofd zijn al genoemd. Wat echter in de praktijk een goed kenmerk is: de Kuifaalscholver maakt telkens wanneer hij duikt een enorme sprong, komt daarbij vrijwel los van het water. De Aalscholver doet soms een poging om los te komen, maar daar blijft het bij.

marijn

CiteerWat echter in de praktijk een goed kenmerk is: de Kuifaalscholver maakt telkens wanneer hij duikt een enorme sprong, komt daarbij vrijwel los van het water. De Aalscholver doet soms een poging om los te komen, maar daar blijft het bij.
Dat is zeker een heel goed kenmerk, en dat is ook precies wat mijn vogel deed :)
Misschien kan Wouter zijn homie vertellen dat hij daar voortaan op moet letten.
Marijn Prins

Wim Remmelzwaal

Tja Marijn, ik zeg ook niet dat het er geen zou zijn, maar ik zou hem er niet van maken. De dikke snavel en hals en toch echt geen steil voorhoofd zouden mij ondanks de sprong niet op Kuifaalscholver doen uitkomen.
Die sprong is in elk geval wel een heel sterk kenmerk voor Kuifaalscholver, maar let op dat ook Aalscholvers een sprongetje maken. Alleen dan niet zo explosief als de Kuifaalscholver.

marijn

Ik had ook expres de meest Aalscholver-achtige foto geplaatst. Overigens had het beest net een vette vis doorgeslikt, vandaar de dikke nek. Zo zie je maar weer hoe tricky het determineren van foto's kan zijn. Hier een andere foto van precies hetzelfde exemplaar.
Marijn Prins

Wim Remmelzwaal

Klopt Marijn, ze zijn lang niet altijd eenvoudig. Vanaf een enkele foto is het soms nog moeilijker. Laten we het er op houden dat de enorme sprong een heel sterke indicatie is.

William de Jong

#43
De gele snavel bij foto 1 en 5 wijst ook volgens mij op kuifaalscholver(s)


Groeten, William de Jong

TjeerdBurger

hm ja met die foto van Marijn erbij wordt het niet makkelijker, heeft mij in ieder geval er van overtuigd dat foto 1 en 5 niet zonder meer Ali's zijn, dr is best wat voor te zeggen dat het een kuifali is. Toch zou ik er nog geen kuifali van maken, foto's zijn gewoonweg te onduidelijk naar mijn mening. Moet zelf helaas ook nog steeds mijn 1e kuifali in Nederland zien, hoop niet dat k zo'n beest als die van Marijn tegenkom, ze mogen best wat duidelijker zijn  ^_^  

Edwin Russer

CiteerMoet zelf helaas ook nog steeds mijn 1e kuifali in Nederland zien, hoop niet dat k zo'n beest als die van Marijn tegenkom, ze mogen best wat duidelijker zijn

Dan moet je toch maar eens richting de Zuidpier gaan ;)

http://home.planet.nl/~slate013/logboek.htm
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

JGVO

Ik bekijk dit topic nu pas maar mijn eerste gedachten gingen toch naar 1 en 5. Ondanks de mindere fotos.. Het geel op de snavel lijkt me voor aalscholver echt wat te duidelijk.

Deze foto is ook afkomstig uit IJmuiden deze winter.. voor kleur vergelijking..

http://img166.imageshack.us/my.php?image=dsc0197nq1.jpg&s=1
Johan van Onna

Sjoerd v Wierst

Zag ik daar nou een Bultrug zwemmen?
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

TjeerdBurger

#48
Citeer
CiteerMoet zelf helaas ook nog steeds mijn 1e kuifali in Nederland zien, hoop niet dat k zo'n beest als die van Marijn tegenkom, ze mogen best wat duidelijker zijn

Dan moet je toch maar eens richting de Zuidpier gaan ;)

http://home.planet.nl/~slate013/logboek.htm
jaha I know! Kom er alleen helaas niet zo vaak, maar wie weet binnekort....