Hoofdmenu

Help

Gestart door Gert Veurink, februari 17, 2008, 21:14:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gert Veurink



Iemand een idee? Ik ben hier (nog) helemaaaal niet in thuis Foto gemaakt afgelopen zomer op Ameland
groet!
Gert Veurink



blaauw7

Ik denk een Podalonia sp (aardrupsendoder).
Groeten,
Dick Belgers

blerf

op deze laatste foto staat een bladwesp (wederom spec;))

volgens mij zou de eerste foto ook van een Ammophila kunnen zijn.
@blaauw7: waarom kies je voor Podalonia?

-blerf-
Groet,
Jeroen

Ivo Raemakers

Dit is een Ammophila.
Het makkelijkste verschil met Podalonia zit 'm in de "achterlijfssteel".
Bij Podalonia bestaat die alleen uit het eerste achterlijfssegment. Bij Ammophila doet ook het 2e segment nog mee aan de steel en dat is dus ook hier het geval (het eerste segment zit in dit geval geheel onder de vleugels verscholen en stopt ongeveer ter hoogte van de verdikking net achter het zwarte achterlijfsdeel).
Om welke soort het gaat is aan de hand van deze foto niet goed vast te stellen. Ik meen wat bruinige beharing op het rugveld te zien (het driehoekje tussen de vleugels achter op het borststuk) en in dat geval zou het A. sabulosa betreffen.
Groet Ivo

blaauw7

CiteerLijkt op een Ammophila, maar is minder slank en de steel van het achterlijf is duidelijk korter. Rugzijde propodeum onbehaard.

Dat dacht ik ook, vandaar mijn kueze voor Podalonia. Gelukkig zijn er nog echte kenners op het forum actief  
Groeten,
Dick Belgers

han.endt

Als je hem invoert zou ik het wel op een onzekere Ammophila sabulosa houden. Of het propodeum nu wel of niet behaard is is eigenlijk niet vast te stellen.