Aziatische lieveheersbeestjes vanaf ei

Gestart door Primula, juli 06, 2018, 18:58:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

Primula

Hallo,

Ik weet niet of het al mogelijk is de beestjes in dit stadium te determineren, maar ik zou in dat geval graag willen weten welke soort dit is of zou kunnen zijn.

Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/159046691
Lieveheersbeestje onbekend - Coccinellidae spec. gezien op 2018-06-26 Steenbergen - zuid

Foto's:
































Toelichting:
Uitgekomen op 30-06-2018.

Bij voorbaat dank voor het meedenken. :duim:
Groeten,
Bo S.

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

jck

En op foto 1 en 2 een Groen kaardertje - tot nog toe niet waargenomen in Steenbergen (althans niet op Waarneming).

James

Arp

Hallo Bo,

Leuk, vooral die foto's van de vers uitgeslopen larve :)

Om je vraag te beantwoorden:

De laatste foto's zijn zeker larven van een Aziaatje. Of de eerste dat ook zijn, hangt er een beetje vanaf of je het geheel onder gecontroleerde omstandigheden hebt op laten groeien. Eitjes zijn voor mij niet determineerbaar - zeker een tiental soorten met dergelijk gevormde gele eitjes.
De eerste larvenstadia van al die soorten zijn doorgaans ook nog eens effen zwartig, dus dat is ook lastig, maar hier kun je op basis van de borstelvorm en andere morfologische kenmerkjes soms al wel wat zeggen. Maar daarvoor zijn (heel) veel grotere foto's nodig. Op basis van de kleurpatronen kun je meestal pas vanaf het derde stadium een beetje aan determineren beginnen te denken.

Als dit "buiten" was, is de kans natuurlijk best groot dat je gewoon het opgroeien van deze ene soort gevolgd hebt, maar het is ook niet geheel ondenkbaar dat het bijvoorbeeld Adalia-eitjes en -larfjes waren die ergens halverwege door een groepje Aziaten opgepeuzeld zijn.

Dat dus alleen om de "determineerbaarheid" te duiden ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Primula

#5
Bedankt voor jullie reacties. :blink: En Arp ook bedankt voor de duidelijke uitleg en informatie. Wat leuk James dat je een Groen kaardertje op de foto's gespot hebt, die was mij nog niet opgevallen. Ik zal hiervan ook een waarneming aanmaken.

Ik heb het appelboom blaadje met eitjes destijds meegenomen en in een bak de eitjes laten uitkomen. Sindsdien heb ik ze gevolgd, het leek me erg interessant om de ontwikkeling van larven van lieveheersbeestjes eens van dichtbij te zien. Ze zijn nu met ongeveer 10 larven, en wat zijn ze bizar energiek. Ze krijgen twee a drie keer per dag een grote hoeveelheid luizen op blaadjes, is mijn tuin ook meteen weer netjes. ;D

Ik ga proberen met een andere camera meer gedetailleerde foto's te maken. Altijd leuk dat soorten zo op elkaar kunnen lijken als eitje/larve zijnde.
Groeten,
Bo S.

Gerrian

Je legt de beestjes dus aardig in de watten. Dat is maar goed ook, want naarmate ze groter worden neemt hun eetlust toe en ze lusten bijna alles, ook elkaar. Ik had een keer eitjes naar binnen gehaald en nadat ik er door andere bezigheden een paar dagen minder op had gelet of ze genoeg eten hadden constateerde ik dat er nog maar één (weldoorvoede) larve in het bakje zat. Als er voedseltekort dreigt zou je kunnen overwegen alvast een deel van de larven naar buiten te doen, dan is er binnen meer eten voor de rest.

Je kunt bij je waarneming de naam van de soort aanpassen naar Aziatisch lieveheersbeestje (Harmonia axyridis). Hoewel de eieren en jonge larven op je foto's niet te determineren zijn, is uit het verdere verloop van de ontwikkeling op te maken dat het inderdaad Aziaatjes zijn.
Bij je waarneming heb je als methode staan 'handvangst en in collectie'. Dat lijkt me niet juist. Als je van plan bent de beestjes als ze volwassen zijn aan een insectenspeld te doen wordt het 'uitgekweekt en in collectie'. Laat je ze vrij als ze volwassen zijn dan wordt het 'uitgekweekt en losgelaten'.

Primula

Ik zal de methode meteen even wijzigen, want straks als het imago'tjes zijn gaan ze gewoon lekker terug de vrijheid in de tuin in. Ook de naam van de soort zal ik aanpassen. :blink:

Bedankt voor de tip ook, zodra ik door de luizen heen ben ("gelukkig" heb ik er nog flink veel in de tuin zitten) zal ik dat zeker doen. Jammer dat ze bij jou kannibalen geworden waren, ik zie dat soms ook terug bij de rupsen die ik in bakken uitkweek en als imago loslaat. Terwijl er dan vaak ook nog wel genoeg voedsel is. Je zei al dat de volwassener larven bijna alles lusten, zo zag ik net dat ze hier aan de blaadjes in hun bak aan het knabbelen waren.
Groeten,
Bo S.

Gerrian

Bladetende Aziaatjes heb ik nog niet meegemaakt, misschien een lekker hapje voor de afwisseling.

Ik heb het stadium bij een deel van je foto's nog aangepast en vervolgens de waarneming goedgekeurd.

Primula

Dat is top, bedankt Gerrian. :blink:

Ik merk steeds vaker op dat ze door elkaar geïrriteerd raken als ze met meerderen op één blad zitten (ook met genoeg voedsel in de buurt), en zetten soms een korte achtervolgingstocht in om elkaar weg te jagen. Soms gaat het hard tegen hard en staan er twee net zo lang met hun snuiten tegen elkaar aan tot ze vallen of tot er een andere larve voorbij komt die hen stoort. Bijzondere beestjes.
Groeten,
Bo S.

Arp

De hoeveelheid voedsel doet niet heel erg ter zake. Ze zetten gewoon hun kaakjes in al het eetbare waar ze per ongeluk tegenaan lopen - ongeacht of het een luis of broertje of zusje is. Voordat ze verpoppen is het zeker nuttig om ze uit elkaar te halen, want eenmaal verpopt zijn de poppen "sitting duck" voor de overgebleven larven en kunnen zich niet meer verweren...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Primula

Bedankt voor de tip Arp, ik zal ze vandaag nog in aparte bakjes gaan zetten. Hoe lang duurt het meestal ongeveer voordat een larve zich gaat verpoppen, vanaf ei zijnde in deze periode van het jaar?
Groeten,
Bo S.

Arp

Allemaal erg afhankelijk van temperatuur en voedselaanbod. Maar jouw larven zijn bijna klaar (nog een paar dagen voor ze verpoppen?) en daarna zal de pop-periode grofweg een week tot tien dagen zijn.
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Primula

Wat leuk, dat zal dan vast snel gaan vanaf nu. Inmiddels zitten alle 13 (het waren er meer dan ik dacht) in aparte bakken, en vlak na het verhuizen zag ik dat één van de larven bijna uit zijn/haar voegen barst. Deze ligt nu gebogen en opgeblazen een beetje te kronkelen en spartelen op één plek, betekent dit dat deze spoedig zal gaan verpoppen?
Groeten,
Bo S.

Primula

De eerste twee larvae hebben zich vandaag verpopt:



Groeten,
Bo S.

Arp

Zou leuk zijn als het je lukt om dit proces bij één van de andere te zien gebeuren en het te kunnen volgen ... je krijgt wel respect voor die kleine beestjes als je een keer zo'n worsteling meemaakt ;)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Primula

#16
Ik heb dat zojuist gevolgd, maar heb het helaas niet vast kunnen leggen omdat de keverlarve op een onmogelijk plek ondersteboven aan het plafond van de bak hing. Heel bijzonder om te zien, inderdaad een hele worsteling. De larve liet zichzelf hangen en duwde zichzelf toen na veel moeite via zijn bovenkant uit zijn "larvenjas", met daaronder een fel oranje zeer flexibele pop die zich steeds groter maakte nadat het larvenvel als een los hoopje bij het aankoppelingspunt lag. De transformatie duurde maar een paar minuten, ik was net op tijd.

Ik hoop het proces van larve naar pop bij een ander exemplaar nog op beeld te kunnen vastleggen. Als ik het goed heb, moeten er nog 5 verpoppen.
Groeten,
Bo S.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Hier nog twee filmpjes om warm te draaien: verpopping achttienstippelig lieveheersbeestje en uitsluipen gestreept lieveheersbeestje. Dit zijn twee van de enige drie filmpjes die ik ooit gemaakt heb, maar er zijn aardig wat mensen die ook filmpjes over dit onderwerp geplaatst hebben.
Ik ben het helemaal met je eens dat het heel boeiend is om getuige te zijn van het verpoppingsproces en het uitsluipen van een lieveheersbeestje.

Primula

Wat heb je beide processen mooi in beeld gebracht! Heel bijzonder om te zien ook, wat die kleine beestjes wel niet in hun mars hebben. Bedankt voor het delen!
Groeten,
Bo S.

Primula

Ik heb één verpoppende larve kunnen vastleggen op beeld:

Groeten,
Bo S.

Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Gerrian

Mooi!
De kleur van de pop gaat nog veranderen. En over ongeveer een week weer iets om naar uit te kijken: het uitsluipen van het lieveheersbeestje. Gaat soms ook sneller, dus houd de pop goed in de gaten.

Primula

Ja, ik zag bij een aantal poppen al dat ze donkerder van kleur zijn en duidelijke vlekken hebben. Mooie verandering ook! Ik hou ze alle dertien goed in de gaten, ik ben heel benieuwd naar het uitsluipen van de eerste lieveheersbeestjes. :blink:
Groeten,
Bo S.

Primula

Helaas het na 5 dagen uitsluipen van de eerste twee lieveheersbeestjes vanmiddag gemist, maar hier zijn ze dan. :blink:









Groeten,
Bo S.

Gerrian


Primula

Ja, dat vond ik ook, misschien speelt de warmte daarin een erg grote rol?

Na hoeveel tijd zullen er tekeningen op hun schildjes komen?
Groeten,
Bo S.

Arp

Na ongeveer een uur zie je al duidelijk wat tekening ontstaan en na een uur of 8-10 zou die wel zo n beetje volledig herkenbaar moeten zijn.

Op je foto's lijken ze niet extreem vers (de dekschilden zijn al gladgetrokken/glimmend) dus ik zou verwachten dat je hier al wat tekening had moeten kunnen zien. Dat maakt het dan aannemelijk dat het (vrijwel) ongetekende exemplaren zouden zijn en dat kan heel goed wezen want de mate van zwarttekening is voor de  "succinea"-kleurvorm afhankelijk van de omgevingstemperatuur tijdens de popfase (koude popfase: veel zwart; warme popfase: weinig zwart).

Wellicht dat deze dus ongeveer zo blijven ...
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

Primula

Bedankt voor de informatie, Arp! :blink: Deze zijn inderdaad effen oranje gebleven. Inmiddels zijn er weer vijf anderen uitgeslopen en wéér heb ik het moeten missen (ze komen telkens uit onder werktijd, alsof ze het weten, de stiekemerds ;) ). Ze zijn momenteel met z'n allen hun luizenmaaltijd aan het nuttigen op mijn Spaanse margriet. Bij de nieuwe lichting lieveheersbeestjes zitten er drie tussen met enigszins wat zwarttekening:





Groeten,
Bo S.

Arp

 :duim:

Ik heb er wel eens een hele nacht naast gezeten en als je dan twee uurtjes gaat slapen is het gebeurd ... etterbakkies  ;D
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)