Dag Klaas,
dit leek me ook al zo (*). Ik heb hem ook eerst zo ingevoerd (ik werk vanuit de world list in de iObs app), maar de waarneming kwam doodleuk niet eens tevoorschijn op het waarnemingen.be scherm (wel bij eigen waarnemingen, maar met een uitroepteken ("deze soort is niet bekend op deze website").
Ik voer altijd alles zoveel mogelijk op ondersoort in (zeker in geval van mogelijke toekomstige split, zoals hier), maar het kan dus blijkbaar niet. In Nederland lijken ze mij een stuk progressiever, in die zin dat mogelijke ondersoorten wel ingeefbaar zijn, en er daar dan ook meer over gediscussieerd wordt en meer waarnemers (op zijn minst trachten) hun huiswerk maken en kenmerken voor de ene of de andere ssp. mee invoeren.
(*) ik schreef 'leek', want de vogel heeft zo ongeveer alles van lucionensis, maar enkele kenmerken zijn minder bevestigd, zoals de staart (die is nogal rossig warm-bruin, zou wat koeler bruin mogen zijn) en de kleur op de kop (is grijs maar met hele lichte bruinige zweem). Ik weet niet in hoeverre een intergrade met ssp. confusus uit te sluiten valt, en of het BAHC zich hieraan zal willen wagen. Wat ik wel vind is dat, gezien het dan zeker een confusus of lucionensis is (en geen cristatus of superciliosus), dat op zijn minst die twee ssp. moeten kunnen ingegeven worden.