Ontbrekende soorten waarnemingen.be

Gestart door wvreusel, juli 06, 2018, 14:52:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

klaasdebus

Hallo,

De bruine klauwier lijkt van Heist lijkt me (duidelijk) L. cristatus ssp. lucionensis te zijn. Kan deze ondersoort eventueel toegevoegd worden?

klaas

temmie

Dag Klaas,
dit leek me ook al zo (*). Ik heb hem ook eerst zo ingevoerd (ik werk vanuit de world list in de iObs app), maar de waarneming kwam doodleuk niet eens tevoorschijn op het waarnemingen.be scherm (wel bij eigen waarnemingen, maar met een uitroepteken ("deze soort is niet bekend op deze website").

Ik voer altijd alles zoveel mogelijk op ondersoort in (zeker in geval van mogelijke toekomstige split, zoals hier), maar het kan dus blijkbaar niet. In Nederland lijken ze mij een stuk progressiever, in die zin dat mogelijke ondersoorten wel ingeefbaar zijn, en er daar dan ook meer over gediscussieerd wordt en meer waarnemers (op zijn minst trachten) hun huiswerk maken en kenmerken voor de ene of de andere ssp. mee invoeren.

(*) ik schreef 'leek', want de vogel heeft zo ongeveer alles van lucionensis, maar enkele kenmerken zijn minder bevestigd, zoals de staart (die is nogal rossig warm-bruin, zou wat koeler bruin mogen zijn) en de kleur op de kop (is grijs maar met hele lichte bruinige zweem). Ik weet niet in hoeverre een intergrade met ssp. confusus uit te sluiten valt, en of het BAHC zich hieraan zal willen wagen. Wat ik wel vind is dat, gezien het dan zeker een confusus of lucionensis is (en geen cristatus of superciliosus), dat op zijn minst die twee ssp. moeten kunnen ingegeven worden.
Groeten, L13v3n D3 T3mm3rm@n
Mijn laatste (vogel)reis

klaasdebus

 :duim:

Citaat van: temmie op oktober 27, 2019, 20:06:40 PM

(*) ik schreef 'leek', want de vogel heeft zo ongeveer alles van lucionensis, maar enkele kenmerken zijn minder bevestigd, zoals de staart (die is nogal rossig warm-bruin, zou wat koeler bruin mogen zijn) en de kleur op de kop (is grijs maar met hele lichte bruinige zweem). Ik weet niet in hoeverre een intergrade met ssp. confusus uit te sluiten valt, en of het BAHC zich hieraan zal willen wagen. Wat ik wel vind is dat, gezien het dan zeker een confusus of lucionensis is (en geen cristatus of superciliosus), dat op zijn minst die twee ssp. moeten kunnen ingegeven worden.

Pieter Van Dorsselaer

Dag Klaas,
Dat is intussen gebeurd.
Vriendelijke groeten,
Pieter
Citaat van: klaasdebus op oktober 27, 2019, 10:32:14 AM
Hallo,
De bruine klauwier lijkt van Heist lijkt me (duidelijk) L. cristatus ssp. lucionensis te zijn. Kan deze ondersoort eventueel toegevoegd worden?
klaas

klaasdebus

merci!
Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op oktober 28, 2019, 14:19:26 PM
Dag Klaas,
Dat is intussen gebeurd.
Vriendelijke groeten,
Pieter
Citaat van: klaasdebus op oktober 27, 2019, 10:32:14 AM
Hallo,
De bruine klauwier lijkt van Heist lijkt me (duidelijk) L. cristatus ssp. lucionensis te zijn. Kan deze ondersoort eventueel toegevoegd worden?
klaas

klock



klaasdebus

Momenteel steken zowel Senecio nemorensis (schaduwkruiskruid) als S. ovatus (gewoon schaduwkruiskruid   :angel:) als 2 verschillende soorten in wnm.be en observation.org. Op wnm.nl vind ik S. ovatus niet terug.
Dit zijn synoniemen: In de Heukels Flora is S. ovatus nl een synoniem van S. nemorensis en in de Flora van België,.. staat net het omgekeerde  ;D
Kan dit één soort worden?

RutgerB

#98
Omdat S. ovatus twee ondersoorten had en heeft die ik als geldende namen wilde handhaven heb ik ook de soort waar het logischerwijs naar verwijst laten bestaan. Anders werden het twee ondersoorten die verwijzen naar een synoniem. Bij nader inzien moet dit maar zo dus ik maak ovatus nu synoniem. Ik volg voorlopig de regel dat Heukels' voorrang heeft.

klaasdebus

Citaat van: Rutger Barendse op november 14, 2019, 14:39:25 PM
Omdat S. ovatus twee ondersoorten had en heeft die ik als geldende namen wilde handhaven heb ik ook de soort waar het logischerwijs naar verwijst laten bestaan. Anders werden het twee ondersoorten die verwijzen naar een synoniem. Bij nader inzien moet dit maar zo dus ik maak ovatus nu synoniem. Ik volg voorlopig de regel dat Heukels' voorrang heeft.
ok!

pieter711

Kan in de soortenlijst van mossen een toevoeging worden gedaan van de soorten Sphagnum medium en Sphagnum divinum.
Uit recent onderzoek blijkt dat Sphagnum magellanicum bij ons niet voorkomt maar dat het altijd één van deze twee taxa betreft.
Vooral S. medium treffen we regelmatig aan. Zo moeten we niet steeds tegen beter weten in S magellanicum invoeren.
De soorten worden niet vermeld in onze flora's maar dat zal bij een volgende editie zeker zo zijn.

Bron:
Kristian Hassel, Magni O. Kyrkjeeide, Narjes Yousefi, Tommy Prestø, Hans K. Stenøien, Jonathan A. Shaw & Kjell Ivar Flatberg (2018) Sphagnum divinum (sp. nov.) and S. medium Limpr. and their relationship to S. magellanicum Brid., Journal of Bryology, 40:3, 197-222

marcel234

#101
Citaat van: pieter711 op november 27, 2019, 15:19:08 PM
Kan in de soortenlijst van mossen een toevoeging worden gedaan van de soorten Sphagnum medium en Sphagnum divinum.

Wel handig, een up2date mossenlijst maar waar vind je de benodigde informatie?
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03736687.2018.1474424?journalCode=yjbr20
https://www.blwg.nl/mossen/waarnemers/lezingendag2019/2019-Rudi-Zielman-Hoogveen-Veenmos-web.pdf

Soortgroep : Mossen
Familie       :  Sphagnaceae(Veenmossen)
Soort          : Sphagnum medium xxxxx
Zeldzaamheid : Vrij algemeen
nl naam  : xxxxx
en naam :   xxxxx



Soortgroep : Mossen
Familie       :  Sphagnaceae(Veenmossen)
Soort          : Sphagnum divinum Flatberg & Hassel
Zeldzaamheid : Vrij algemeen
nl naam  : Spits hoogveenveenmos
en naam :   xxxxx
https://www.verspreidingsatlas.nl/3690

Pieter Van Dorsselaer

Da's in orde!
Groeten,
Pieter
Citaat van: pieter711 op november 27, 2019, 15:19:08 PM
Kan in de soortenlijst van mossen een toevoeging worden gedaan van de soorten Sphagnum medium en Sphagnum divinum.
Uit recent onderzoek blijkt dat Sphagnum magellanicum bij ons niet voorkomt maar dat het altijd één van deze twee taxa betreft.
Vooral S. medium treffen we regelmatig aan. Zo moeten we niet steeds tegen beter weten in S magellanicum invoeren.
De soorten worden niet vermeld in onze flora's maar dat zal bij een volgende editie zeker zo zijn.

Jeroen Vanheuverswyn

#103
Kan deze soort ook voor waarnemingen.be geactiveerd worden? (Is gevonden in Haazop tijdens WBL activiteit)

https://waarneming.nl/species/717438/

Alvast bedankt

klock

Om één of andere reden verschijnt Aleurotuba jelinikii niet in familie-overzicht (zit wel in systeem).
Groeten,
Koen

Douwe van der Ploeg

Citaat van: klock op december 18, 2019, 11:06:11 AM
Om één of andere reden verschijnt Aleurotuba jelinikii niet in familie-overzicht (zit wel in systeem).
Groeten,
Koen

Stond als synoniem van een niet geactiveerd taxon. Opgelost.  :right:
Douwe van der Ploeg

klock

Kan Hygrobates prosiliens Koenike, 1915 worden toegevoegd ? https://www.biotaxa.org/saa/article/view/saa.24.8.10
Alvast bedankt,
Koen

Leovaes

Hallo,
kan volgende soort worden bijgevoegd in waarnemingen.be:
rubriek: geleedpotigen
familie: Eurycercidae
soort: Alonella nana (Baird, 1843), Nederlandse naam: Kleine dwergalona
zeldzaamheid in België: mij onbekend, maar vermoedelijk vrij algemeen
Nederlandse soortenlijst: https://www.nederlandsesoorten.nl/linnaeus_ng/app/views/species/nsr_taxon.php?id=144063
De soort is onmiskenbaar: kleinste watervlooi;duidelijke karakeristieke fijne strepen op het schild; dorsale rand van abdomen heeft onderaan op einde een stekel; onmiskenbaar!
Massaal met planktonnet gevangen op 18 december 2019 in poel gebied Vorselaar Heiken.
Ik ga de soort inbrengen als Alonella spec.
Foto's hierbij gevoegd.
Bedankt.
Leo

Eddie Lavreys

Beste,

Betreft foute koppeling van Pyrenochaeta fallax op waarnemingen.be bij de paddenstoelen.
Pyrenochaeta fallax is als synoniem foutief gekoppeld aan Plagiostoma pustula en Eikenbladknikkertje - Hypospilina pustula.
Zie https://waarnemingen.be/soort/info/28651.
Pyrenochaeta fallax is geen synoniem maar een eigen soort. Beter is deze te ontkoppelen a.u.b..

Mvg, Eddie Lavreys, Carina Van Steenwinkel.

Rens Hendrickx

Beste,

Onderstaande drie soorten mogen toegevoegd/geactiveerd worden op waarnemingen.be:

Soortgroep : Weekdieren
Familie       :  Astartidae (Astartes)
Soort          : Digitariopsis obliquata obliquata (Sowerby,1817)
Zeldzaamheid : Onbekend
Status: Uitgestorven/Fossiel
nl naam  : /
en naam :   /
(staat wel op waarneming.nl)

Soortgroep : Weekdieren
Familie       : Pectinidae (Kamschelpen)
Soort          : Pecten complanatus (Sowerby,1828)
Zeldzaamheid : Onbekend
Status: Uitgestorven/Fossiel
nl naam  : /
en naam :   /
(Staat wel op waarneming.nl)

Soortgroep : Kevers
Familie       : Trogossitidae (Platkevers)
Soort          : Grynocharis oblonga (Linnaeus, 1758)
Zeldzaamheid : Zeer zeldzaam
Status: Inheems
nl naam  : /
en naam :   /
(Nieuw voor BE)

Alvast heel erg bedankt!

Rens


Pieter Van Dorsselaer


Pieter Van Dorsselaer

Dag Rens,
Deze drie zijn in orde.
Groeten,
Pieter
Citaat van: Rens Hendrickx op januari 10, 2020, 21:32:00 PM
Beste,
Onderstaande drie soorten mogen toegevoegd/geactiveerd worden op waarnemingen.be:

Soortgroep : Weekdieren
Familie       :  Astartidae (Astartes)
Soort          : Digitariopsis obliquata obliquata (Sowerby,1817)
Zeldzaamheid : Onbekend
Status: Uitgestorven/Fossiel
nl naam  : /
en naam :   /
(staat wel op waarneming.nl)

Soortgroep : Weekdieren
Familie       : Pectinidae (Kamschelpen)
Soort          : Pecten complanatus (Sowerby,1828)
Zeldzaamheid : Onbekend
Status: Uitgestorven/Fossiel
nl naam  : /
en naam :   /
(Staat wel op waarneming.nl)

Soortgroep : Kevers
Familie       : Trogossitidae (Platkevers)
Soort          : Grynocharis oblonga (Linnaeus, 1758)
Zeldzaamheid : Zeer zeldzaam
Status: Inheems
nl naam  : /
en naam :   /
(Nieuw voor BE)

Alvast heel erg bedankt!
Rens

Pieter Van Dorsselaer

Dag Carina en Eddie,
Via Roosmarijn is deze vraag gesteld aan de admins op het paddenstoelenforum:
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,92476.msg2368310.html#msg2368310

Vriendelijke groeten,
Pieter

Citaat van: Eddie Lavreys op januari 07, 2020, 01:56:46 AM
Beste,
Betreft foute koppeling van Pyrenochaeta fallax op waarnemingen.be bij de paddenstoelen.
Pyrenochaeta fallax is als synoniem foutief gekoppeld aan Plagiostoma pustula en Eikenbladknikkertje - Hypospilina pustula.
Zie https://waarnemingen.be/soort/info/28651.
Pyrenochaeta fallax is geen synoniem maar een eigen soort. Beter is deze te ontkoppelen a.u.b..
Mvg, Eddie Lavreys, Carina Van Steenwinkel.

RutgerB

Mag deze variatie ook in waarnemingen.be worden aangezet ? https://oudeversie.waarneming.nl/soort/info/160323

Graag worden ook alle beschikbare genusnamen spec. van korstmossen en mossen op waarnemingen.be aangezet.

Hier wat voorbeelden van ontbrekenden

Buidelmos onbekend   Calypogeia spec.
Draadmos onbekend   Cephaloziella spec.
Kantmos onbekend   Lophocolea spec.
Maanmos onbekend   Cephalozia spec.
Peermos onbekend   Pohlia spec.
Platmos onbekend   Plagiothecium spec.
Schildmos onbekend   Parmeliaceae indet.
Takmos onbekend   Ramalina spec.
Trapmos onbekend   Lophozia spec.
Viltmos onbekend   Pogonatum spec.

Pieter Van Dorsselaer

Dag Rutger,
Ik heb Groot klauwtjesmos geactiveerd, en ook de spec.-soorten die je opsomt.
Maar als ik zoek op spec. in mossen en korstmossen, zijn dat er 798,
en ik kan ook niet inschatten of die bij ons voorkomen of niet.

Vriendelijke groeten,
Pieter

Citaat van: Rutger Barendse op januari 20, 2020, 10:12:26 AM
Mag deze variatie ook in waarnemingen.be worden aangezet ? https://oudeversie.waarneming.nl/soort/info/160323
Graag worden ook alle beschikbare genusnamen spec. van korstmossen en mossen op waarnemingen.be aangezet.
Hier wat voorbeelden van ontbrekenden:
Buidelmos onbekend   Calypogeia spec.
Draadmos onbekend   Cephaloziella spec.
Kantmos onbekend   Lophocolea spec.
Maanmos onbekend   Cephalozia spec.
Peermos onbekend   Pohlia spec.
Platmos onbekend   Plagiothecium spec.
Schildmos onbekend   Parmeliaceae indet.
Takmos onbekend   Ramalina spec.
Trapmos onbekend   Lophozia spec.
Viltmos onbekend   Pogonatum spec.

RutgerB

#115
Beetje excel-knutselaar kan dat achterhalen door de soortenlijsten van beide landen met elkaar te vergelijken. Maar misschien zitten de Belgische mossenadmins niet te wachten op alle specs. Geen idee. Bedankt voor de wijzigingen alvast.

Rens Hendrickx

Dag Pieter,
Bij Grynocharis oblonga lijkt toch iets fout zijn gegaan. Zo staat de soort niet bij de kevers, maar is hij toegevoegd als een soort haft. Kan je hier nog eens naar kijken?

Alvast bedankt!

Rens
Citaat van: Pieter Van Dorsselaer op januari 13, 2020, 13:38:11 PM
Dag Rens,
Deze drie zijn in orde.
Groeten,
Pieter
Citaat van: Rens Hendrickx op januari 10, 2020, 21:32:00 PM
Beste,
Onderstaande drie soorten mogen toegevoegd/geactiveerd worden op waarnemingen.be:

Soortgroep : Weekdieren
Familie       :  Astartidae (Astartes)
Soort          : Digitariopsis obliquata obliquata (Sowerby,1817)
Zeldzaamheid : Onbekend
Status: Uitgestorven/Fossiel
nl naam  : /
en naam :   /
(staat wel op waarneming.nl)

Soortgroep : Weekdieren
Familie       : Pectinidae (Kamschelpen)
Soort          : Pecten complanatus (Sowerby,1828)
Zeldzaamheid : Onbekend
Status: Uitgestorven/Fossiel
nl naam  : /
en naam :   /
(Staat wel op waarneming.nl)

Soortgroep : Kevers
Familie       : Trogossitidae (Platkevers)
Soort          : Grynocharis oblonga (Linnaeus, 1758)
Zeldzaamheid : Zeer zeldzaam
Status: Inheems
nl naam  : /
en naam :   /
(Nieuw voor BE)

Alvast heel erg bedankt!
Rens

Pieter Van Dorsselaer

Da's in orde Rens.

groeten,
Pieter

Citaat van: Rens Hendrickx op januari 24, 2020, 13:56:21 PM
Dag Pieter,
Bij Grynocharis oblonga lijkt toch iets fout zijn gegaan. Zo staat de soort niet bij de kevers, maar is hij toegevoegd als een soort haft. Kan je hier nog eens naar kijken?
Alvast bedankt!
Rens

Dirk E.

Beste,
Kan is nagegaan worden of dat de volgende keversoort ook op waarnemingen.be kan worden toegevoegd.
Ik ben hem volgens mijn bescheiden mening tegengekomen in België.
Op waarnemingen.nl kan je deze soort wel selecteren.

Soortgroep:      Kevers
Familie :           Staphylinidae - kortschildkevers
Soort :             Tachyporus transversalis  Gravenhorst, 1806
zeldzaanheid :  ??  (algemeen)

Gr, Dirk

Pieter Van Dorsselaer

Dat is in orde Dirk, ik heb de soort geactiveerd.
groeten,
Pieter
Citaat van: Dirk E. op februari 09, 2020, 19:00:44 PM
Beste,
Kan is nagegaan worden of dat de volgende keversoort ook op waarnemingen.be kan worden toegevoegd.
Ik ben hem volgens mijn bescheiden mening tegengekomen in België.
Op waarnemingen.nl kan je deze soort wel selecteren.
Soortgroep:      Kevers
Familie :           Staphylinidae - kortschildkevers
Soort :             Tachyporus transversalis  Gravenhorst, 1806
zeldzaanheid :  ??  (algemeen)
Gr, Dirk