Witstuitbarmsijs onzeker

Gestart door rene van bruggen, juli 05, 2018, 20:48:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

rene van bruggen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/147134371
onzeker Witstuitbarmsijs - Acanthis hornemanni gezien op 2017-11-29 Julianadorp - Nieuwe wijken
Foto's:






Toelichting:
De herkenningssoftware geeft aan voor 66% een witstuitbarmsijs, nu weet ik het niet meer, ik wacht met belangstelling het oordeel van de validator af!
bij voorbaat dank René van Bruggen

frankneijts

Die software is wat dit betreft even het noorden kwijt denk ik .. B) Binnen het kader van de 'barmsijzen-ID' heeft deze vogel eigenlijk helemaal niks van een Witstuit, ook al kun je de stuit niet zien. De vogel is veel te gestreept (vooral op de onderstaartdekveren) en te donker (niet wit genoeg) om maar wat te noemen ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rene van bruggen

Beste Frank, ik denk dat de software met name op de laatste foto op witstuitbarmsijs is aangeslagen. Deze is wat witter dan de rest. Zijn dit nu kleine of grote barmsijsen. Graag jouw deskundig oordeel in dezer. Dan kan ik het correct weergeven. Bij voorbaat dank, Gr Rene van Bruggen

frankneijts

#3
Citaat van: rene van bruggen op juli 06, 2018, 21:59:56 PM
Beste Frank, ik denk dat de software met name op de laatste foto op witstuitbarmsijs is aangeslagen. Deze is wat witter dan de rest. Zijn dit nu kleine of grote barmsijsen. Graag jouw deskundig oordeel in dezer. Dan kan ik het correct weergeven. Bij voorbaat dank, Gr Rene van Bruggen

Dit zijn Grote Barmsijzen, die zijn nogal variabel maar gewoonlijk groter en lichter (grijzer en witter) dan Kleine maar o.a. zwaarder gestreept dan Witstuit. Op de laatste foto zijn o.a. de zware flankstreping en de donkere tekening op de anaalstreek kenmerkend voor Grote i.v.m. Witstuitbarmsijs.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

rene van bruggen

Hartelijk dank Frank voor de duidelijke uitleg! Zal het correct wijzigen. Met vr groet, Renè