Bunzingen en het verkeer

Gestart door Jeroen Nagtegaal, februari 17, 2008, 19:50:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jeroen Nagtegaal

Mijn pa had pas geleden een dode bunzing gevonden net buiten Heythuysen, blijkt weer een nieuw km hok voor de limburgse atlas. Maar terwijl ik in de atlas keek viel me op dat de doorgaande wegen wel erg opvallend zijn. Zijn er getallen bekend van het aantal zichtwaarnemingen tegen het aantal verkeersslachtoffers? En is het bij andere soorten ook zo opvallend?

De database van waarneming.nl is nog te klein om het hier ook te zien, maar zijn er dan binnen waarneming.nl gegevens te vinden van de percentage's? dus TP, Vondst/verkeersslachtoffer?

En bij welke andere soorten is het percentage mogelijk ook zo hoog, Das/Vos/Steenmarter??

Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

keesschreven

Hoi,

Van Steenmarters is bekend dat ze in o.a. auto's slapen. Ze worden niet altijd wakker voordat de auto gaat rijden. Met zendertechniek is vastgesteld dat ze een heel eind meegevoerd kunnen worden over snelwegen e.d.. Als ze onderweg wakker worden en uit de auto springen, worden ze met grote kans een verkeersslachtoffer. Erg sneu.

Kees
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Limosa

Ik denk dat verkeersslachtoffers bij vos sowieso en waarschijnlijk das ook wel meevallen. Maar marterachtigen in de database zijn denk ik voor een substantieel deel verkeerslachtoffers net als bijvoorbeeld egels.
Groeten,

Joachim

Jasja

CiteerIk denk dat verkeersslachtoffers bij vos sowieso en waarschijnlijk das ook wel meevallen. Maar marterachtigen in de database zijn denk ik voor een substantieel deel verkeerslachtoffers net als bijvoorbeeld egels.
Hoi,

nou, helaas valt het vooral bij de das bepaald niet mee: naar schatting wordt zo'n 10 a 15 procent van de Nederlandse dassenpopulatie jaarlijks doodgereden. Dat gebeurd dan vooral op provinciale wegen....