Woelmuis diervriendelijk verdrijven

Gestart door i.lammers, februari 17, 2008, 18:40:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

i.lammers

Ik weet niet zeker of ik dit hier mag vragen, ik ben net pas lid geworden.

Wij hebben een woelmuis in ons kleine stadstuintje. We begrepen al een paar weken niet waar het zand tussen onze tuin en die van onze buren vandaan kwam, maar dit weekend gingen we zoeken en bleek er een heel gangenstelsel tussen de schutting en de plantenbak te zijn uitgegraven.

Vandaag hebben mijn vriend en de buurman de veroorzaker gezien, hoogstwaarschijnlijk een rosse woelmuis. De heren willen graag gif gaan strooien, maar ik zou het dier liever levend vangen en naar de andere kant van het park brengen zodat het daar vrolijk verder kan graven.

Ik heb nu van die vallen gezet waarin het dier levend gevangen wordt en daar kattenbrokjes in gelegd, maar ik weet eigenlijk niet of een woelmuis dat wel lust en of dit de juiste methode is. Ik wil het diertje geen schade toebrengen, maar als het niet snel lukt het te vangen vrees ik dat de mannen het gifstrooien gaan doorzetten.

Wie weet raad en misschien weet iemand ook of het waarschijnlijk een "happy single" is, of dat hij zijn hele familie onder de plantenbak heeft ingegraven ?

tekenaar

kwa leefgebied heb je meer kans op bosmuis.

Kattenbrokjes zijn OK, je kan er ook een stukje droog brood in leggen. Muizen-onderzoekers gebruiken vaak een mengsel van pindakaas en havermout. De havermout dient dan vooral om de pindakaas minder plakkerig en droger te maken (anders wordt de muis in de val vies, en dat is erg ongezond voor een muis). Ik weet niet wat je voor valletje hebt, maar je kan nog overwegen om een handje droog gras over de val te leggen. Dit moet natuurlijk niet de ingang blokkeren. Een eenmaal gevangen muis trekt het gras de val in en kan dan een nestje maken (voorkomt afkoeling in koude nachten). De meeste kans heb je om muizen te vangen aan het begin van de avond. Dat betekend dat je de val in de middag kunt zetten en in de late avond, zo vlak voor het slapen gaan, kan controleren. In de tussentijd liefst niet verstoren. Zit er geen muis in: dan rustig laten staan. Val open zetten met regenachtig weer: een natte muis is al heel snel een onderkoelde = dode muis. Als je de val open laats staan leert een eventuele muis wel dat daar voedsel te vinden is en komt hij sneller terug (en kan je hem dus later makkelijker vangen).

Maak je wel een foto van de muis en voer je de waarneming in als je zeker weet welke soort het is?  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

i.lammers

#2
Hartelijk dank voor het snelle antwoord. Ik zal er dan wat pinda's bij leggen die ik voor de vogels heb, die zijn niet gezouten. Dat is dan wel geen pindakaas maar wel de "next best thing" denk ik.
De ingangen van de holen lijken mij te groot voor een muis, maar natuurlijk maak ik er een foto van als ik hem gevangen heb.
We wonen aan de rand van een groot parkachtig gebied, aan het alleruiterste puntje van Amsterdam. Direct voorbij het Gaasperplaspark, wat een paar huizen verderop begint, liggen weilanden en het riviertje de Gein.
We zien hier ook vogels in de tuin die ik nog nooit gezien had, Heggenmussen, Staartmezen, Pimpelmezen, een Winterkoninkje en normalere vogels als Koolmezen, Turkse Tortels, Merels en Spreeuwen en je ziet vaak een stel Buizerds in de lucht hangen als je de wijk binnen komt rijden. Als ik tegen de schemering met de hond wandel kom ik vaak egels en kleine vleermuisjes tegen.
In de sloten rond de wijk zijn veel waterkippetjes, waterhoentjes, een enkele keer een aalscholver en er broedt ieder jaar een stel zwanen.
Vorige zomer heb ik een enorme sprinkhaan gezien, wel 5 centimeter lang denk ik. Ik heb er een foto van gemaakt, die zal ik eens opzoeken. Ik heb hem gevonden, ik voeg hem bij.

tekenaar

De sprinkhaan is een "grote groene sabelsprinkhaan", maar mag ik je vragen om vragen over sprinkhanen (als je daar vragen over hebt) bij het onderdeel "sprinkhanen" te stellen? Anders zijn onderwerpen laten zo moeilijk terug te vinden.  
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/