Hoofdmenu

kuif

Gestart door wouterbosgra, februari 17, 2008, 12:12:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

wouterbosgra

Hoi,

Mijn vogelhomie gaat al dagen in weer en wind op zoek naar zijn eerste kuifaalscholver. Omdat hij en ik dit toch wel erg moeilijk vinden, en we als beginners niet wegkomen met kreten als 'jizz', wil ik jullie vragen om hem en mij blij te maken.

Ja, we kennen de kenmerken waaraan de kuif te herkennen zou moeten zijn, maar komen er niet met zekerheid uit. Daarnaast heb ik natuurlijk nog als geldig excuus dat ik de beesten zelf niet heb gezien, maar het moet doen met de foto's.

Genoeg geleuter, kan iemand vertellen of er op een van onderstaande foto's een kuifalie te zien is?

wouterbosgra

foto 1:

wouterbosgra

foto 2

wouterbosgra

foto 3

Sjoerd v Wierst

Nou tot dusver durf ik er niks over te zeggen...
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

wouterbosgra

foto 4

wouterbosgra

foto 5

wouterbosgra

foto 6

Sjoerd v Wierst

Het lijkt op de eerste twee foto's alsof ie een stijvoorhoofd heeft. Dit wijst op kuif. Verder ben ik geen held met kuifjes...
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

Guus Peterse

De tweede en de vierde zou kunnen, maar ik vind de foto's te onduidelijk om er zeker van te zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

TjeerdBurger

inderdaad, foto 2 en 4 hebben wat weg van een kuifali maar de andere lijken toch erg sterk op een gewone aalscholver. Zijn het allemaal foto's van dezelfde vogel?

wouterbosgra

Bedankt voor de snelle reacties. Voor zover ik weet zijn het verschillende beesten, gefotografeerd op verschillende dagen en plekken...

Thijs Fijen

#12
Volgens mij zijn 2, 3 en 4 een Kuifaalscholver (en hetzelfde beest) De rest is lijkt mij een gewone Aalscholver..
Thijs Fijen

Sjoerd Radstaak

#13
Ik zou van geen van allen een zekere Kuifaalscholver maken. Ook de foto's 2,3 en 4 niet, omdat foto 3 een zware, lichgrijze snavelbasis en geen dunne, gelige zoals te verwachten bij Kuifaalscholver. De snavel komt misschien wat slank over op sommige foto's, maar schuin van achteren (bijv.) kan dit een vertekend beeld geven.

EDIT: ik ben er stiekem vanuit gegaan dat 2, 3 en 4 bij elkaar horen...
Met vriendelijke groeten,
Sjoerd Radstaak

pinky111nl

Foto 2 zou kunnen. Snavel lijkt me erg slank. Maar zoals Sjoerd hierboven al aangeeft, zou het ook vertekening kunnen zijn....

groetjes, Judith
Hoe meer ik weet, hoe meer ik besef hoe weinig ik weet

teunvankessel

Lijken mij allemaal 'gewone' Aalscholvers
Groet Teun
Jizz-birder



Hoaxbirders

Thijs Fijen

Nee, zekerheid zou ik er niet aan kunnen geven inderdaad
Thijs Fijen

Thijs Fijen

mmm, neig nu meer naar 'gewone' Aalscholver vanwege de kenmerken die Sjoerd geeft ;)
Thijs Fijen

Thijs Fijen

CiteerBedankt voor de snelle reacties. Voor zover ik weet zijn het verschillende beesten, gefotografeerd op verschillende dagen en plekken...
Waar zijn ze gefotografeerd?  
Thijs Fijen

wouterbosgra

o.a. pier bij IJmuiden. Ze komen er dus wel voor, maar ik ga em maar vertellen dat ie toch nog maar wat beter moet zoeken!

Guus Peterse

#20
3 lijkt me zeker een gewone, dus als 2 en 4 dezelfde vogel zijn, zijn ook dat gewone aalscholvers.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Christian

Foto 1 en 5 zijn Kuifaalscholver(s?), van de rest durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
Christian Brinkman

TjeerdBurger

CiteerFoto 1 en 5 zijn Kuifaalscholver(s?), van de rest durf ik het niet met zekerheid te zeggen.
waarom chrissie? ben wel eens benieuwd waarom je dat denkt...
volgens mij zijn het gewone ali's: lijken niet echt n steil voorhoofd te hebben, te dikke snavels ook

Christian

Allereerst, de snavel is knalgeel. Ten tweede, de 'keelzak' die bij Aalscholvers nog een stukje onder het oog doorloopt en het oog deels omvat (of er iig tegenaan ligt) is hier afwezig. Ten derde, euhm... ja eigenlijk niks, het zijn gewoon Kuifaalscholvers!  :lol:  :gap:  
Christian Brinkman

Steven Wytema

dt zijn naar mijn weten niet echt glasharde kenmerken...
ik vind iig bij die foto's de snavel nog steeds veel te dik en zou daar never nooit niet een Kuifali van maken.
Wat mij betreft dus nog steeds allemaal gewone ali's.
Steven Wytema


Guus Peterse

#25
1 en 5 hebben o.a. veel te veel wit op de keel, te dikke snavel en te grove kopprofielen om kuifaalscholvers te kunnen zijn, vind ik. Ik vind nog steeds alleen 2 en 4 mogelijk kuifaalscholvers, maar ook daar ben ik lang niet zeker van. De overige vogens mij zeker niet.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Edwin Russer

#26
Volgens mij zijn 1 en 5 Kuifaalscholvers. Het geel loopt niet in het oog door. Vogel 1 heeft ook een behoorlijk steil voorhoofd wat ook goed op Kuifaalscholver past. Van de anderen durf ik niet veel maken maar lijken de nummers 2 en 4 die meer dunne potloodachtige snavels te hebben en wederom de meer steile voorhoofden richting Kuifaalscholver te wijzen.

Vergelijk maar met deze foto.

http://www.birdguides.com/pictures/default...590&r=1&st=0&q=
Met vriendelijke groet,

Edwin Russer

Wp-ranking/https://netfugl.dk/ranking/2

frankmeer

Ik ga mee met Sjoerd en Teun in de zin dat ik het allemaal gewone Aalscholvers vind.
Frank van der Meer

wouterbosgra

#28
Wat is dit lastig zeg! Als ik de discussie zo volg dan valt me op dat behalve foto 6 alle andere scholvers door iemand als 'kuif' bestempeld worden  :D

Vrees alleen wel dat ik er nooit een ga zien als het zo lastig is. Of beter: Dat ik er nooit een durf in te voeren omdat je er bijna nooit zeker van kan zijn! Hoe doen anderen dat, ze worden toch regelmatig 'zeker' gedetermineerd?

Guus Peterse

Dat valt wel mee denk ik. De foto's zijn bepaald niet ideaal en van foto's is het sowieso vaak lastiger dan in het echt. In het echt kan het ineens helemaal duidelijk zijn.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015