Honingzwam of toch niet ?

Gestart door chrispy, juli 02, 2018, 19:55:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

chrispy

Beste allen,
Ik ben er vrijwel zeker van dat de paddenstoelen op bijgevoegde foto's (sombere) honingzwammen zijn.
Gevonden op een liggende boomstam op camping de Bosgraaf, Loene, Gelderland.
Heoddiameter 4-10 cm, steelhol  lengte ca 10 cm diameter 15 cm, knol 25 mm. sporee: wit.

Probleem is echter dat de sporen die ik meet te groot zijn:  9-12 x 6.5-7.5 µm, Q: 1.4-1.7 gem 1.5. In de Pilze der Schweiz, staat voor de sporen van de Sombere honingzwam 6.4-7.9 x 4.8-6.9 µm Q= 1.0-1.5. De sporen grootte voor de Echte - en de Knol-honingzwam zijn min of meer gelijk. In 1200 Pilze wordt een grootte van 8-10.5 x 5-7 µm genoemd wat iets dichter bij de door mij gemeten waarde komt.
Dit is niet voor het eerst, in de afgelopen jaren heb ik vaker deze sporen grootte gemeten.
Daarnaast wordt voor de lamellen waarden gemeten van  L: 92.  l: 0-1, Terwijl de Pilze der Schweiz Band 3 pagina 138zegt: L: 46-60, l: 5-7.

Wat is nu juist, heeft iemand zelf de sporen grootte van de honingzwammen gemeten en zo ja welke waarden zijn er dan gevonden..

Alvast bedankt, groeten, Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.

Melchior van Tweel

Beste Chris,

Tegensprekende kenmerken kom je regelmatig tegen. Als een soort in de Flora Agaricina Neerlandica staat gebruik geeft ik daar meestal de voorkeur aan. Dat zijn immers waarnemingen aan Nederlands materiaal. Alleen bij recentere bewerkingen wil ik daar nog wel eens van afwijken:
Sombere honingzwam (Armillaria ostoyae): 7,5-10,0(-11,5)x5,0-7,0(-8,0) um
Echte honingzwam (Armillaria mellea): (6,0-)7,0-8,5(-11,0)x5,0-6,0(-7,5) um
Knolhoningzwam (Armillaria lutea): (6,5-)7,0-8,5(-9,5)x(4,0-)5,0-6,0(-6,5) um

Als jouw sporen echt te groot lijken, is er misschien iets aan de hand met de ijking van je microscoop??
Groet, Melchior
www.melchiorvantweel.nl

chrispy

Beste Melchior,

Allereerst bedankt voor jou reactie,
Ik heb het door jou genoemde boekwerk niet, ook niet digitaal (voor mij de enige leesbare versie).
De ijking van mijn microscoop is volgens mij OK, maar ik ben als simpele massaspectrometrist geen expert op dit gebied :-). De metingen gedaan op deze micro kloppen over het algemeen zeer goed. Ik denk dat ik met de sombere versie te maken heb, de sporen grootte komt het neest dichtbij en ook de andere kenmerken kloppen.
Ik zal jouw gegevens opnemen in mijn data base. Bedankt hiervoor.

Zoals zo vaak, weer bedankt, groeten Chris
Door Macula degeneratie kunnen er type-fouten aanwezig zijn. Excuses hiervoor.