Mos met extra's ?

Gestart door Floppy, januari 01, 2006, 23:10:14 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Vandaag zag ik het volgende mos. Wat mij verbaasde zijn de witte groeisels die eruit of doorheen groeien. Hoort dat bij dit mos of is het iets heel anders ? het lijken wel zwammen.
Ik houd het mos voor Gerimpeld Boogsterrenmos.



met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

feel4nature

je zit weer bij het verkeerde forum Floris.... :D

dit zijn idd zwammen, en wel het geweizwammetje....bijzonder algemeen zwammetje ook nog....
natuurlijk met groet, Ali.

Floppy

Kijk, daar wordt mijn vermoeden (dat het misschien om zwammen ging) bevestigd. :D
Dankjewel.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Windekind

En het mos: Gerimpeld boogsterenmos ?

Nee, dat denk ik niet.

Wat wel mmm,.


Volgens mij staan op de twee foto's zelfs mogelijk verschillende soorten.


Elmar
Met vriendelijke groet,
Elmar Prins

Floppy

Zou kunnen, maar ik zie dat niet. Ik heb de foto's vergeleken met andere foto's die ik heb van boogsterrenmos. Daar lijkt het toch wel erg op. iemand een suggestie wat het dan anders zou moeten zijn? (het mos dus  :D )
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Arno van Stipdonk

Hallo Floris,

Ik denk dat Elmar toch gelijk heeft.
Als ik goed naar de foto's kijk zijn het volgens mij ook twee verschillende soorten. Op foto 1 staat volgens mij een soort Laddermos, lijkt mij, maar het is met zekerheid vast te stellen.
Op foto 2 staat volgens mij wel een soort die veel weg heeft van Gerimpeld boogsterrenmos, maar het kan net zo goed een andere soort zijn.
Deze mossen lijken ontzettend veel op elkaar en zijn van foto al moeilijk te determineren.
Probeer je volgende foto van mos wat dichterbij te maken, misschien kunnen we dan meer zeggen.

Floppy

#6
Nou, als jullie beiden al menen dat het toch twee soorten zijn, dan neem ik dat toch wel aan. Ik heb gewoon (nog) niet zo'n geoefend oog en dan lijkt het al snel op elkaar. Ik hoop dat ik dat mosje terug kan vinden, want ik heb die foto gemaakt in het gebied De Schotsman; dat is 200 ha groot. :wacko:
Als ik er betere foto's van heb plaats ik ze.
In elk geval beiden hartelijk dank voor de hulp !
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland