Een springstaartje

Gestart door Floppy, januari 01, 2006, 21:10:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Floppy

Gisteren fotografeerde ik dit springstaartje (2,5 mm) , dat volgens mij een Entomobrya nivalis is.
Hij zat met nog vele andere tussen het bladstrooisel in de tuin.
Omdat ik het wel een mooi beestje vind, plaats ik 'm hier voor de geïnteresseerden. :)

met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

laatvlieger

Hoe heb je deze gedetermineerd? Zijn er toevallig websites met collembola?  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Floppy

Gedetermineerd is waarschijnlijk hier een te zware kwalificatie van mijn poging 'm op naam te brengen. Op basis van de algemene tabel in Tirion's Chinery heb ik eerst vastgesteld dat het om een springstaartje ging. Vervolgens heeft vergelijking op zicht en de minimale beschrijving over de soort geleid tot het vermoeden dat het een Entomobrya nivalis zou zijn. De enige andere die er zelfs maar op leek was de Orchesella cincta, maar die heeft altijd een zwart derde segment van het abdomen. Dat is hier niet zo. Met enig digitaal verhelderen van de foto kwam een patroon in beeld dat nog het meest op dat van de Entomobrya nivalis paste.
Kortom: de waarneming is niet volstrekt zeker.
Sites op dit punt op Internet heb ik nog niet opgedoken. Dit is mijn allereerste springstaartje. Ik ga uiteraard wel zoeken. :)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

laatvlieger

grappig, dat stond dus allemaal in chinery?? Moet ik dat boek er toch maar weer eens wat vaker op naslaan.  
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

acherontia

Is dit een enorme crop uit een foto oftewel hoe heb je deze 2,5 mm zo sterk kunnen uitvergroten?

Jeroen

Mark van Veen

Bij het topic 'virtuele determinatie informatie'  in dit forum staan in de lijst onderaan 2 springstaarten-sites. Mogelijk helpen die.
groet,

Mark van Veen

Floppy

#6
CiteerIs dit een enorme crop uit een foto oftewel hoe heb je deze 2,5 mm zo sterk kunnen uitvergroten?

Jeroen
De foto is van zeer dichtbij gemaakt met een Canon EOS D350 met een Sigma 105/2.8 EX DG DF Macro 1:1 (Ik kon er wel 6 deleten. Twee waren er redelijk goed, waaronder deze). Ze zijn uit de hand gemaakt op tafellaken-formaat van 3456 x 2304 (een bestand van 1.76 Mb). Daarna zeer aanzienlijk gecropt. :rolleyes:
Het eerste wat ik ga doen is een behoorlijk statiefje kopen.

CiteerBij het topic 'virtuele determinatie informatie' in dit forum staan in de lijst onderaan 2 springstaarten-sites.
Dank. Ik zal me erop storten.
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Danielle

Floris,

EEN MAGNIFIEKE FOTO :duim: !

'k zal toch eens met wat beter weer, meer op d(i)e kleintjes gaan letten.

Greetz,
Danielle
Groetjes,
Danielle

geertje

Hij is echt heel erg mooi! :D
Groeten,
Gera Nieland