Die pootjes........

Gestart door rrrrr, juli 01, 2018, 11:15:43 AM

Vorige topic - Volgende topic

rrrrr

Toen wij op het terras koffie naar binnen goten, kwam deze muis de laatste restjes egelvoer opruimen.
Omdat hij/zij steeds terug kwam heb ik het fototoestel gepakt. Plat op de grond liggend een paar foto's kunnen maken. Hij/zij trok zich HELEMAAL niets van mij aan!
Ik gok dat het een huismuis is.......
En leuk om te zien hoe de pootjes ingezet worden tijdens het eten. Heel behendig en snel.
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/159279451
Huismuis - Mus musculus gezien op 2018-07-01 Burgum
Foto's:






Rob
Edit: foto bijgeplaatst

Mosmanneke

Aarde en Natuur met hoofdletters
groetjes
Toine Rommers

Rob Koelman

Bosmuis!

(Gewone bosmuis - Apodemus sylvaticus)
Met vriendelijke groet, Rob

rrrrr

#3
Dank u.
Ik pas de waarneming aan.
Het mag duidelijk zijn: ik had in de bewoonde wereld geen bosmuis verwacht........
Leermomentje dus.
Rob

Douwe van der Ploeg

Bosmuizen zijn in Nederland vrijwel overal te verwachten. Meen me te herinneren dat er alleen een stukje binnenstad Amsterdam is waar ze niet zitten, maar of dat (nog) klopt weet ik niet..
Douwe van der Ploeg

Rob Koelman

Fraaie foto's overigens.

Gewone bosmuis is - in mijn ogen - één van de mooiste zoogdiertjes van ons land. De grote bosmuis, zijn neefje, is echter nog net wat mooier...
Met vriendelijke groet, Rob

rrrrr

Dit weekeinde heb ik mij kostelijk vermaakt met deze snelle beestjes
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/160030447
Gewone Bosmuis - Apodemus sylvaticus gezien op 2018-07-15 Burgum
Foto's:




Mijn vrouw heeft een uitzettingsbevel uitgevaardigd want zij wil 's nachts geen muizen op zolder (en eerlijk gezegd ik ook niet. Slaapt wat slecht met dat lawaai....). Nu staat daar een val waarin ze levend gevangen kunnen worden. Met succes.
Alleen vraag ik mij nu af hoe ver je ze moet wegbrengen voordat ze niet meer terug komen.....
Nou ja, hoe dan ook: Je leert het gedrag inschatten en dan kun je de leukste foto's schieten.
Ik heb met de slappe lacht op het terras gelegen om de idiote capriolen die ze uithalen!
Schitterend!
Rob

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

Oenanthe

Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

rrrrr

Hmmmmmm. Ik heb de acceleratie en topsnelheid van de bosmuis gezien.
Ik trek hier duidelijk aan de kortste eindjes.
Waarschijnlijk heeft de muizenpopulatie van de buren reeds bezit genomen van het lege pand voordat ik terug ben.....
Ok, dan moet ik wat anders verzinnen  ;D
Rob

Merel

Ik weet niet hoe je woont, maar als je een beetje tuin/erf hebt, kun je misschien een voederplek inrichten op je erf, waardoor de dieren worden ontmoedigd om je huis in te trekken? Tevens, afhankelijk van hoe en waar je woont, kun je wellicht een nestkast voor een uil ophangen, die dan korte metten maakt met een deel van de muizen. Geen gif gebruiken natuurlijk. ;)
https://www.vogelbescherming.nl/beleefdelente/blog/lezen/muizenruiter In deze blog hebben ze het over steenuil, maar andere uilensoorten lusten ook muizen.
http://www.steenuil.nl/userfiles/Steenuil_p60-61.pdf
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

#11
Citaat van: Merel op juli 18, 2018, 13:38:58 PMIk weet niet hoe je woont, maar als je een beetje tuin/erf hebt, kun je misschien een voederplek inrichten op je erf, waardoor de dieren worden ontmoedigd om je huis in te trekken?

Meer voedsel = meer jongen = meer dieren in huis...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

rrrrr

Ons huis staat midden in een woonwijk........Een voerplek zou derhalve direct naast ons huis liggen ;D
Beestjes onder dak bij regen en kou.....volle buikjes......Hmmmm
En: 's Avonds "soms wel eens een uil" gezien.
Wel steeds meer buurtkatten..., maar die liggen op de loer voor de jonge pimpeltjes :-\
Rob

Oenanthe

Alle voedsel in je huis onbereikbaar maken voor muizen. Dat is het enige wat helpt. Voedsel strooien is muizen fokken, zoals ze bij ons op de boerderij zeiden.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

rrrrr

Inmiddels zogeheten "bijenbekjes" in de ventilatiestootvoegen geplaatst.
Daarna nog geen muis in het huis gehad....
"Lek" gedicht lijkt het.
Rob