Hoofdmenu

Micro

Gestart door henkvanwoerden, februari 12, 2008, 20:43:35 PM

Vorige topic - Volgende topic

henkvanwoerden

Vanmiddag in de tuin deze mini-micro, ca. 4,5 mm. Opvliegend uit de vegetatie coniferen, haagbeuk, buxus enz. Gezocht in UK moth, maar kom er niet uit. Wie weet het ???
Met vriendelijke groet,

Henk.

Elachista

Dahlica inconspicuella
Groet,
Tymo

henkvanwoerden

Ik was nog een tweede foto aan het uploaden, maar dat was dus al niet meer nodig. Dus een zakdrager, dat was een van de weinige groepen waar ik niet had gezocht. Bedankt voor de snelle determinatie

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

zakdrager

Ik reageer hier maar even buiten het forum op.

Henk

acherontia

#4
Volgens mij gaat het hier om Bankesia conspurcatella en is het ook nog een erg vroege waarneming.

[edit]Zie nu pas de reactie van Henk, je zal vast al van hem een sluitende determinatie per e-mail hebben gekregen[/edit]

Jeroen

acherontia

Ben trouwens niet zo zeker van conspurcatella wellicht is het een Dahlica sp. (sauteri). Ik zou het in ieder geval waarderen als de juiste naam ook nog even op het forum wordt gecommuniceerd.

Jeroen

Elachista

CiteerVolgens mij gaat het hier om Bankesia conspurcatella en is het ook nog een erg vroege waarneming.
Die bedoelde ik, dat "in" hoort er niet voor.
Groet,
Tymo

henkvanwoerden

#7
Hallo Tymo en Jeroen,

Inmiddels ook bij Bankesia conspurcatella gekeken en die die lijkt er net iets meer op dan de Dahlica. Overigens, maar dat geldt voor beide, zijn de afmetingen aan de hoge kant. Mijn exemplaar was echt niet langer dan 4,5 a 5 mm, maar dat kan toevallig een wat kleiner exemplaar zijn. Ik voeg nog een extra foto toe.

Groet,

Henk
Met vriendelijke groet,

Henk.

acherontia

Ben, bij nadere beschouwing, inderdaad redelijk zeker van Bankesia conspurcatella, past ook veel beter in de vliegtijd hoewel ik de soort op de Veluwe eigenlijk alleen uit maart en april ken, de Veluwe loopt echter vaak 2 tot 3 weken achter vergeleken met de rest van het land. Maar wacht toch maar even het definitieve oordeel van Henk af.

Jeroen  

Elachista

#9
Henk wil graag uitleg van mij waarom ik de naam geef in plaats van dit zonder uitleg te
doen. Als mij dit direct gevraagd wordt en op de persoon gespeeld wordt dan doe ik dat
direct, in dit geval had ik het wel goed gevonden als een van jullie direct mij corrigeert
zoals dat altijd gebruikelijk is (dat is overigens ook heel normaal en daar heb ik geen
moeite mee).

Mijn uitleg. Ik ken de wat geblokte voorvleugel en daarbij moest ik denken aan Dahlica
die ook zulke rode tinten kunnen hebben. Ik duid dan op Dahlica conspurcatella (tegenwoordig
ja Bankesia) en sauteri zou ook nog gekund hebben maar ik meende dat die meer
donkere vleugels heeft. Ik weet van contacten uit België en Duitsland dat conspurcatella
een opvallend vroeg vlindertje is die al in januari-februari kan worden gezien.
Zo mijn conclusie conspurcatella. Dat ik inconspicuella noem was een kwestie van verwarring
zo ken ik ook mensen die seccenturiata en centaureata wel door elkaar halen, en bijv
pratella en perlella. Terwijl er wel een wezelijk verschil in namen is.
Dit heeft niets te maken met een discussie die eerder over inconspicuella ging,
ik zit hier niet mee te stangen, dat wil ik wel even voorop stellen.

Tymo
Groet,
Tymo

henkvanwoerden

Als ik in de Geannoteerde naamlijst van Kuchlein en de Vos kijk zou Bankesia conspurcatella nu de naam C. douglasii ( no. 0195) hebben, of is dit inmiddels weer gewijzigd. Op Nederlandse Soorten geen naam Bankesia of conspurcatella te vinden. Wat is nu de juiste naam ?

Groet,

Henk van Woerden.
Met vriendelijke groet,

Henk.

Elachista

Dat komt, omdat Psychidae (nog niet) in het soortenregister staan.
Fauna Europaea bezit deze informatie echter weer wel.

Psychidae  Bankesia conspurcatella (Zeller 1850)
Psychidae  Dahlica sauteri (Hättenschwiler 1977)
Groet,
Tymo

zakdrager

Het is inderdaad Bankesia conspurcatella. Daar is geen enkele twijfel over. Hoewel de soort in de meeste jaren vooral in maart en april wordt gezien zijn vroege exemplaren uit februari niet ongewoon. Dat hangt gewoon van het weer af.

Als ik Tymo's antwoord goed begrijp (wat niet eenvoudig is) bedoelt hij te zeggen dat hij eigenlijk niet Dahlica inconspicuella opgaf als determinatie (wat een bestaande soort is), maar aan Henk van Woerden meteen al de correcte determinatie Bankesia conspurcatella opgaf. De uitleg daarbij is dat hij eerst inconspicuella verwisselde met conspurcatella en vervolgens in een moeite door Bankesia met Dahlica (en daarvoor moet je heel veel moeite doen door eerst in oude boeken te duiken waarbij je Dahlica verwisseld voor de oude genusnaam Solenobia en vervolgens Solenobia voor Bankesia en daarvoor moet je echt een forse sprong maken).

Maar "Dahlica inconspicuella" moeten we dus begrijpen als "Bankesia conspurcatella" en aldus heeft Tymo de vlinder van Henk van Woerden dus toch meteen correct gedetermineerd. I rest my case. Daar kan ik niet tegenop. Ik had niet hoeven reageren want er lag al een correcte determinatie.

Verder ben ik nog erg benieuwd naar de Dahlica's met rode tinten waar Tymo het over heeft. Die ken ik nog niet. Maar misschien bedoelt hij Dahlia's?

Henk

PS Ik heb nu twee keer tot tien geteld maar nog rustiger kan ik niet reageren.




Elachista

Misschien ligt het aan het tijdstip.

Jammer dat je zoveel spoken ziet.

Tymo
Groet,
Tymo

H. Meijer

seccenturiata en centaureata lijken natuurlijk veel op elkaar!

Hilco