Vogelaars met ringbaardje

Gestart door Pim, april 03, 2004, 18:07:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Pim

Voordat ik me zelf wat meer voor vogels en aanverwante zaken ging interesseren had ik een duidelijk vooroordeel over vogelaars: dat waren overwegend mannen met een ringbaardje, een legergroene broek met riem en geitenwollen sokken. Bij voorkeur hadden ze ook nog een sterk accent uit één of andere provincie. De belichaming van dit alles was een man die ik soms op televisie zag langskomen als het over vogels ging: Nico de Haan. Nu vele jaren later wist ik al dat vooroordelen niet altijd op feiten berusten en ging ik op pad met het voormalige gezicht van de vogelbescherming Nederland. De excursie onder leiding van Nico de Haan vond plaats in rivieroeverreservaat "De blauwe kamer" te Rhenen.

De excursie zou om 10.00 uur van start gaan, maar zelf kwam ik anderhalf uur te vroeg waardoor ik nog even ongestoord het gebied kon verkennen. De eerste gerichte blik met mijn verrekijker was al meteen raak: op een takje zat een blauw juweeltje, een ijsvogel. Binnen enkele seconden vloog hij weg. Op een weiland liep een paartje Nijlganzen met slechts twee jongen erachteraan. In de lucht hoorde ik een zomers geluid, twee boerenzwaluwen vlogen laag over. Vanuit het riet vloog een purperreiger op, hij was al erg mooi van kleur. Dit gebied is niet echt zijn broedbiotoop, dus hij zal wel op doortrek zijn. In het water was het opvallend rustig: een groepje wintertalingen, enkele bergeenden en grauwe ganzen waren te aan-schouwen. Vanuit het bos van de Grebbeberg klonk vele malen de roep van de groene specht, een zeer verdragend geluid. Ook vanuit het ooibos van de Blauwe kamer klonk een groene specht, maar ik kreeg ze beiden niet te zien.

Bij een boerderij zat een paartje ooievaar op hun nest. Bij een bramenstruik zag ik enkele kneutjes, het mannetje was schitterend rood gekleurd. Ook de ringmus scharrelde wat rond. De excursie was informatief, maar meer geschikt voor mensen die net beginnen met vogelen. De groepsgrootte van 25 mensen was ook iets teveel van het goede. We hoorde een massa aan tjiftjafs (waar eigenlijk niet momenteel?). Ik hoorde de eerste fitis voorzichtig zingen. Een mannetje zwartkop hield zich stil. Het is landschappelijk gezien een prachtig gebied met natuurlijke grasmaaiers in de vorm van het Galloway-rund en Konikpaard. De vogelhut met dubbelglas en rieten dak kan ook zo meedoen aan de vogelhut-verkiezing van het jaar. Tijdens de wandeling nog o.a.: kneutjes, boerenzwaluwen, veel fazanten en boompieper.

Het was mooi weer, maar door de stevige wind lieten toch veel vogels het afweten.

Samengevat:
Een informatieve excursie (voorafgegaan door diashow over het gebied), voor de beginnende vogelaar, te veel deelnemers (voor 20 euro zou een groep van maximaal vijftien deelnemers acceptabel zijn). Nico blijft na vele jaren vogelen nog steeds zijn enthousiasme overbrengen op anderen en dat is zeker in het belang van de vogels.

;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

Jammergenoeg geen visarend te bekennen.
zie verder: http://www.waarneming.nl/gebied.php?id=50

met vriendelijke groet,

Pim Julsing ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl