Hoofdmenu

Rode uil

Gestart door rene8, juni 30, 2018, 12:16:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

rene8

k zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/159226039
onzeker Macronachtvlinder onbekend - Heterocera indet. gezien op 2018-06-30 Loenen (Gld.)
Foto's:


het uiltje is ongeveer 20 mm groot
bij voorbaat dank Rene de croon

joost kaha

lijkt gewone stofuil, maar zo rood heb ik 'm nog nooit gezien
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

rene8

nog 1 foto , en dan tussen gewone stofuil en Morpheus stofuil in
zeer afwijkende kleur..of toch een andere soort??

Gr. Rene.

rene8

nog een foto van aparte uil naast Gewone Stofuil..
of zou het een rode vlekken uil kunnen zijn?

Vr. Gr. Rene.

rene8

een nieuwe soort dan..de Rode Stofuil. ;D   :right:

Gr. Rene.


joost kaha

mijn dank is groot!
joost klein haneveld

cranefly

Gezien de wat zijde-achtige glans op de voorvleugel, en gezien de kleur van de achtervleugel (vuilwit met donkerder langs de rand) denk ik dat het misschien een Egale Stofuil is -bij die soort lijkt een roodbruine voorvleugelkleur ook wat vaker voor te komen, vgl. de foto's op Waarrneming.

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

P.s. Heel handig, maar ken je misschien al: https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=sites&srcid=bmF0dXVycHVudC5iZXxjdXJzdXMtbmFjaHR2bGluZGVyc3xneDo1ZWYyYmM4ODNlMDBlMmZm

rene8

sja..je ziet wel bij egale stofuil invoeringen dat er bijna geen 1 goedgekeurd word.
die stofuilen zijn zelfs met jou link niet te doen........Raar toch?  :rolleye:
ik heb tussen al mijn stofuilen er niet 1 die zo donkerrood kleurde als deze...
zet hem wel als stofuil onbekend weg.. :-\

Gr. Rene.

joost kaha

ik zie wel een duidelijk brug tussen de 2 niervlekken... wat zou duiden op Gewone Stofuil
mijn dank is groot!
joost klein haneveld

rene8

 hoi, ja hij heeft ook alle kenmerken van de Gewone Stofuil....Alleen niet de Kleur.. :huh:
heb alle bronnen die ik heb afgespeurd maar zie nergens zo,n kleurvariant

Gr. Rene.

cranefly

#10
Egale stofuilen kunnen ook een duidelijke brug hebben, vgl. http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Hoplodrina_Blanda

Bij Gewone Stofuilen is verder de kleur van de uilvlekken volgens mij altijd donkerder dan de grondkleur van de vleugel, hetgeen hier duidelijk niet zo is. Daarnaast hebben Gewone Stofuilen meestal een kleinere ringvlek.

....Maar idd., de Egale is in principe een nogal vaag/ slecht determineerbaar beestje, en ondanks al m'n boven gegeven argumenten zou ik de Gewone ook zeker niet 100% uit durven sluiten hier  :rolleye:

Ben eigenlijk wel benieuwd of de schrijver van de Stofuilen-pdf, Wim Veraghtert, een mening heeft over dit exemplaar...

Groeten,
Reindert

rene8

ik ben ook wel benieuwd wat Wim Veraghtert er van vind  :rolleyes:  :o

Gr. Rene.

rene8

zul je net zien..is Wim met vakantie..?. ;D

Gr. Rene.

rene8

Hey..dat is Apart.. als ik deze invoer als Automatische herkenning door Naturalis / Cosmonio / Observation.org
zegt die dat het een Donkere Winter Uil is !!??
Grappig he....
maar misschien dat Wim het weet...MAAR WAAR IS WIM..??  :huh:  B)  ;D

Gr. Rene.

rene8

Donkere Winteruil... :rolleye:  :rolleye:  :o  :rolleye:  :rolleye:.....Waar is toch WIM :huh:

Gr. Rene.

Ben Kruijsen

#15
zeker geen donkere winteruil maar een Hoplodrina. De uilvlekken wijzen in de richting van ambigua maar de vleugelranden zijn niet zo recht. Desondanks vermoed ik een vreemd gekleurde ambigua.

rene8

grappig he..eerst is het een gewone..dan een egale..en nu een zuidelijke stof uil... :rolleye: :huh: :rolleye:
ik had hem ingevoerd als Macro onbekend...maar zal ik er maar Stofuil onbekend van Maken?

Gr. Rene.

Ben Kruijsen

het is een blijft een vreemde Holplodrina. Dus H. species is vooralsnog het beste. Laten we nog verdere reacties afwachten.

cranefly

Wel grappig idd. dat de enige Hoplodrina die buiten de discussie was gebleven nu ook een serieuze kandidaat is  :blink:
Ik had ook wel aan de Zuidelijke gedacht -daar kunnen soms behoorlijk kastanjebruine exemplaren tussen zitten- maar vroeg me af of de achtervleugel daar niet te bestoven voor is (de bestoven onderrand leek me meer typisch voor Egaal).

Misschien kunnen we v.w. de toch wel behoorlijk witte grondkleur van de achtervleugel, én v.w. het feit dat de uilvlekken dezelfde kleur hebben als de grondkleur van de voorvleugel, de Gewone Stofuil 'ns voorzichtig uitsluiten....?

Vr. Gr.,
Reindert


rene8

#20
als ik nu zo  naar de tekening en uilvlekken kijk ..vind ik hem ook het meest op een zuidelijke StofUil lijken..
en de rode afwijkende kleur past denk ik goed bij Wim....in Zuid Frankrijk  ;D ;D ;D ;D

Gr. Rene.

rene8

Hey......ik zag  :o  :o  dat Wim er weer is van Vakantie..... B)
dus Wim wil je hier even na kijken?  ;D

Gr. Rene.

Marion5

Misschien jouw  topic-onderwerp veranderen in:  Rode uil ---> vraag aan Wim V.
Of iets dergelijks.  Anders valt het niet op denk ik.

Groetjes,
Marion

wim veraghtert

Goeiemiddag, hier ben ik weer.

mij lijkt het een Egale stofuil. De 'rode' uil heeft ook duidelijk wel grijze schubjes (meer aan de rand en richting borststuk). Kleur zit helemaal niet goed voor een Gewone.

Groetjes
admin nachtvlinders waarnemingen.be

cranefly

Bedankt voor de langverwachte ontknoping Wim :blink:

Vriendelijke groeten,
Reindert van Eekelen

rene8

Ha...Wim was er weer....oeps..iets wat laat gezien hier....
Maar als ik begrijp is het een rode gewone egale zuidelijke stofuil  :o :o :o :rolleye: :rolleye:....
maar oke als de Stofuil kenner het zegt maken we er een Egale Stofuil van..

Bedankt Wim.. :duim:

Gr. Rene.