Relatief kleine kniptor (ongeveer 4.5 mm) Genus??

Gestart door aport, juni 30, 2018, 00:18:24 AM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Kom er niet uit hoewel de meeste soorten toch een stuk groter zijn... Ook lijkt mij de antenne vrij dik?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/159214564
Kniptor onbekend - Elateridae indet. gezien op 2018-06-24 Berkheide - Ouwe Plas - Jan van Parlebos
Foto's:
























bij voorbaat dank Arjan Portengen

jan cuppen

Geen Elateridae, maar andere familie daar in de buurt. Mogelijk Trixagidae, maar die zijn duidelijk kleiner. Indien echt 4,5 mm dan familie Eucnemidae. Die mag je opsturen als je de kever bewaard hebt of zelf proberen met FHL deel 6 onder de binoc.
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

develhorst

Ergens in de buurt van Hylis olexai. Moet even onder de  :micro:
Hartelijke groet,
Jan Burgers

aport

#3
Dank voor de reacties!

Ik begon inderdaad al te twijfelen of ik wel in de goede familie zat... Helaas heb ik de kever al ver"knipt", maar meestal maak ik voor de zekerheid van zoveel mogelijk kenmerken foto's, dus die heb ik hierbij bijgevoegd. Zelfs de voorkant van de kop zit er tussen (ging mij eigenlijk om de antenne). 3e achtertarsenlid lijkt mij veel korter dan het 2e, dus dat zou Hylis olexai uitsluiten. Het onderscheid tussen cariniceps en foveicollis vind ik lastig. Weet namelijk niet hoe ik de kiel op het voorhoofd moet interpreteren (www.coleo-net.de)... Ook vind ik de soortbeschrijving moeilijk te vergelijken daar ze niet in hetzelfde lemma staan. Dus alle hulp is welkom.. heb er (voorlopig) maar een onzekere cariniceps van gemaakt. De herkenningssoftware is in iedergeval niet in staat om er ook maar iets van te maken...

Groet, Arjan