Hoofdmenu

Welke kruidkers ?

Gestart door ges, juni 01, 2018, 08:56:40 AM

Vorige topic - Volgende topic

ges

Ik kom hier niet goed uit. Ken deze soort met grotere vruchtjes, maar kom wel uit op Veldkruidkers. Iemand een ander idee ? Het betreft deze waarneming:
https://hwl.waarneming.nl/waarneming/view/157447612
Veldkruidkers - Lepidium campestre gezien op 2018-05-28 's-Gravendeel - Polder Trekdam
Foto's:












Toelichting:
geen muizengeur. blwz. niet heel dichtbloemig. vruchtstelen 5 รก 6 mm lang, vrucht langer dan breed, 3mm l.
bij voorbaat dank Frank van Gessele
groeten,
Frank van Gessele

Willemien Troelstra

Ik zou niet weten wat anders. Ik denk dat hij een wat atypische groeivorm heeft door zijn standplaats of andere factoren die een gewone groei belemmeren.
groet, Willemien Troelstra

ges

Dan houden we het op Veldkruidkers !  Dank.
groeten,
Frank van Gessele

ges

Materiaal is opgestuurd naar Naturalis. Kreeg vandaag uitvoerig antwoord van Wout Holverda. Ik citeer:   
'De crucifeer is inderdaad gelijkend op een slecht ontwikkelde Lepidium, maar of dat zo is valt te betwijfelen. Er zijn namelijk nogal wat sterharen aanwezig en dat heb ik bij mijn weten niet gezien bij dat geslacht. Wel langere, gekromde en stompe maar sterharen staat me niet bij. Op zich lijken de hauwtjes in het topgedeelte een beetje om te willen krullen, wat de suggestie van Lepidium wekt. Maar ik heb noch bij L. campestrenoch bij L. heterophyllum sterharen kunnen vinden. Het hauwtje heeft iets van Rorippa palustris, maar die is het ook niet natuurlijk. En dan dringt de vraag zich op wat is het dan wel? En dan is het antwoord, zou het niet zoals vaker een volledig gestoorde vorm kunnen zijn van Herderstasje? Behalve dat dit taxon gekenmerkt wordt door vele - zeg maar - normale afwijkingen, die als var. of forma in de literatuur vermeld staan, is het gezien de ontwikkeling van de bloemen niet denkbeeldig dat dit een mogelijk bespoten dan wel een door iets anders geinfecteerd exemplaar kan zijn. Dat zou in ieder geval recht doen aan de kenmerkende vertakte haren die in menigvoud aanwezig zijn. Ik begrijp je aarzeling, en die van collega Duistermaat (die nu na nogmaals speuren in de collectie wel akkoord gaat), maar ik waag het erop!'
Waarvan akte. Soort gewijzigd in Herderstasje.
groeten,
Frank van Gessele

Willemien Troelstra

#4
Ha, weer eens gefopt door Herderstasje...  :rolleye:
groet, Willemien Troelstra